Gl. badetermometer - mystisk skala - med b~
Fra : Morten

Dato : 23-05-09 08:38

Hej

Jeg har været på loppemarked (tænk :D) og faldt over et "gammelt"
badetermometer af den klassiske type med håndtag i træ. Når jeg skriver
"gammelt" er det fordi det ser næsten nyt ud og i hvert fald har det aldrig
været i nærheden af vand - det kan man se på træet og korkproppen.

Nej, det er ikke gradueringen jeg er i tvivl om - den er Celcius ;)
Men derimod, hvad det er for mystisk "størknet blod"-farve, som der er på
den side af skalaen med tal.

Billeder:
http://peecee.dk/upload/view/171643/full
http://peecee.dk/upload/view/171642/full

Som det ses, kun på den side med tal og det ser ud til at være smurt på, som
man kan se når man kigger fra siden. Og da selve termometret er forseglet
glas, kan det på ingen måde være kommet ind siden fabrikationen. Så det
tyder altså på at det er helt med vilje det er sådan.

Og nu det store spørgsmål: Hvorfor er skalaen ikke bare hvid når det er
langt nemmere at se?

Kunne det tænkes det var noget, der forsvandt hvis det blev udsat for
temperaturer op mod 50-60 grader og man dermed kunne se om termometret er
nyt eller ej - altså en form ny nyt termometer-garanti? (gætter bare, hvad
det jo ikke, ellers spurgte jeg ikke her ;))

Og et sidste spørgsmål, omend det nok er utopisk at få svar på eftersom der
ikke står noget som helst mærke el. lign på det - hvornår mon det er fra?

Mvh
Morten

Fra : John N. H.

Dato : 23-05-09 12:00

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i en meddelelse:

> [...]
>
> Og et sidste spørgsmål, omend det nok er utopisk at få svar på
> eftersom der ikke står noget som helst mærke el. lign på det -

Hm, ILVA har noget, der ligner.

http://www.ilva.dk/produkt/72500292/nature?webgrp=S%F8gning

Tror du måske ikke, at kapillarrør kan være knækket et sted, hvor du
ikke lige kan se det? og deraf den røde farve.

John
; -))

Fra : Ole Pagh

Dato : 23-05-09 13:05

John N. H. tastede følgende:>
> Tror du måske ikke, at kapillarrør kan være knækket et sted, hvor du ikke
> lige kan se det? og deraf den røde farve.

Jeg tror også at det er kapillarrøret der er knækket og den røde væske
er løbet ud og har farvet skalaen.
Men det er nemt at konstatere. Se om der er en ubrudt væskesøjle i
røret og om termometeret viser noget fornuftigt ved f.eks ca. 0, 20 og
40 °C.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Peter

Dato : 23-05-09 20:04

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men det er nemt at konstatere. Se om der er en ubrudt væskesøjle i røret
> og om termometeret viser noget fornuftigt ved f.eks ca. 0, 20 og 40 °C.

Jeg tror ikke det kan være et defekt Kapillarrør, Det er nemlig et Kviksølv
termometer.
derfor er baggrunden også farvet rød så man bedre kan se den blanke søjle.
Skalaen slutter ved 60 for der brænder man sig, og ved 30 er der en anden
tekst type sikkert for at vis korrekt badevands temp.

Nydeligt termometer, må man spørge hvad du gav for det.

Mvh Peter

Fra : Morten

Dato : 23-05-09 21:56

> Jeg tror ikke det kan være et defekt Kapillarrør, Det er nemlig et
> Kviksølv termometer.

Bingo ;)
Og det fungerer tilsyneladende aldeles glimrende - i hvert fald ved
stuetemperatur.

Men ellers... Hvis der ikke er noget der er knækket kan det mange gange godt
lade sig gøre at bringe et væsketermometer tilbage fra de døde. Har endda
været ude for ét med sprit eller lign klar væske, hvor der var en luftboble
i "kuglen" og selve kapilærrøret var helt fyldt med væske. En slyngtur i god
kraftig tøjsnor gjort godt fast og det blev sig selv igen.

> derfor er baggrunden også farvet rød så man bedre kan se den blanke søjle.

Nej, det kan det heller ikke være. Som sagt gør den røde farve at det er
svært at se de sorte tal og endnu sværre at se de røde, som kun svagt
skimtes på fotoet.
Kapilærrøret er nemlig er den type, der reflekterer en farve - i det her
tilfælde blå og det er hvidt på bagsiden, så det ses tydeligt hvor søjlen
går uanset skalaens farve.

Det er lidt svært at fotograffere, men se her
http://peecee.dk/upload/view/171745/full
Her er KB og WB også lidt tydeligere.

> Skalaen slutter ved 60 for der brænder man sig, og ved 30 er der en anden
> tekst type sikkert for at vis korrekt badevands temp.

Ved 20 grader er den mærket KB og ved ca. 33 grader WB. Skal vi tage et
vildt gæt og gætte på varm og kold bad, uden jeg dog lige kan få det til at
passe på et sprog jeg lige kender.

Personligt vil jeg nu gerne op på 37-40 grader, evt. lidt mere hvis det er
brusebad før jeg vil kalde det varmt bad, ellers er det blot tempereret, men
det er vel også så små børn ikke får varmechok ;)

> Nydeligt termometer, må man spørge hvad du gav for det.

Måtte slippe en 30 krone for det - sammenlignet med eBay er det jo billigt
:)

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 23-05-09 22:07

> Jeg tror også at det er kapillarrøret der er knækket og den røde væske er
> løbet ud og har farvet skalaen.

Som sagt, nej

> Men det er nemt at konstatere. Se om der er en ubrudt væskesøjle i røret
> og om termometeret viser noget fornuftigt ved f.eks ca. 0, 20 og 40 °C.

Den viser særdeles fornuftigt.
Måler ca. 0,3-0,4 grader for meget - altså ramt bedre end de fleste nye
forbrugertermometre.

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 23-05-09 22:03

> Hm, ILVA har noget, der ligner.
>
> http://www.ilva.dk/produkt/72500292/nature?webgrp=S%F8gning
>
> Tror du måske ikke, at kapillarrør kan være knækket et sted, hvor du ikke
> lige kan se det? og deraf den røde farve.

Tænk man stadig kan få sådanne og ikke bare nogle, der er formet som en fisk
eller et stykke plastic. Det må være den igangværende retrobølge ;D Hvis så
bare kvaliteten er lige så god som dengang.
Men denne her er nu helt sikkert ældre, selvom man også dengang kunne få dem
med "sprit" (som oftest dog var noget andet, f.eks. petroleum).

I dag er kviksølv forbudt i de fleste nye forbrugerprodukter (men der må
gerne handles med brugte varer, der var lovlige på det tidspunkt de var
nye). Selv i 80'erne forekom det mig at næsten kun var de dyrere og finere
termometre foruden febertermometre, der stadig kunne fås med kviksølv, da
det jo ikke er et superfedt stof at få ud i naturen.

Mvh
Morten

Fra : Kim Christensen

Dato : 24-05-09 09:19

On 23 Maj, 09:37, "Morten" <tilt_uz...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> nyt eller ej - altså en form ny nyt termometer-garanti? (gætter bare, hvad
> det jo ikke, ellers spurgte jeg ikke her ;))

Det må du have prøvet.
En mulighed var at termometeret har været udsat for en for høj
temperatur?
Men ved at iagttage selve glasdelen af termometeret tror jeg nærmere
at der er tale om produktionssjusk.
Normalt vil søjlen være fastgjort til bagpladen med tråde, men her ser
den ud til at være limet. Man kan have brugt en lim der misfarves med
tiden. Jeg hæfter mig også ved at tallene ikke står videre akkurat,
samt at der ved 30 grader er brugt andre taltyper. Mao: Det skulle gå
hurtigt, man brugte det man havde..?? Det er i al fald mit forslag

Hilsen Kim

Fra : Morten

Dato : 24-05-09 19:47

> Det må du have prøvet.

Nah, helst ikke - i hvert fald ikke lige nu. Hvis det er tilfældet er det
jo klart sjovere det er "nyt" end brugt ;)

> En mulighed var at termometeret har været udsat for en for høj
> temperatur?

I hvert fald ikke højere end 64-65 grader, for der går søjlen ikke længere
og der ser ikke ud til at være en "udposning"i toppen, som der er på nogle
termometre - netop for at de skal kunne tage en spidsbelastning ud over
deres område.

Har f.eks. næsten lige erhvervet mig et splinternyt og forholdvis dyrt
Labortherm-N præcisions laboratorietermometer 0-50 C med 0,1 C inddeling
(svært at skaffe når nu dem, der sælger laboratieudstyr, kun vil/må/kan
sælge til godkendte virksomheder) - den har en indvendig udposning inde i
toppen af kapilærrøret - vil næsten gætte på at det vil kunne tåle kogning
uden jeg dog vil forsøge - i hvert fald ingen tvivl om det kan tåle noget
mere end de 55 grader kapilærrøret er langt.
Når man efterhånden har en samling af diverse termometre skal man
naturligvis også have ét, der er til at stole på så man ved hvor meget de
andre viser galt ;D

> Men ved at iagttage selve glasdelen af termometeret tror jeg nærmere
> at der er tale om produktionssjusk.

Sjusk og sjusk. Det kan vel være enten sparehensyn eller design. Dem der er
fastgjort med ståltråd har tendens til at rasle og ét eller andet sted
uanset hvor ubetydeligt det måtte være er det jo i sig selv ikke noget, der
tæller på positivsiden i den subjektive kvalitetsopfattelse.

> Normalt vil søjlen være fastgjort til bagpladen med tråde, men her ser
> den ud til at være limet. Man kan have brugt en lim der misfarves med
> tiden.

Selvfølgelig, det tænkte jeg ikke lige på. Dog kunne det godt se ud som om
den er limet også højere oppe end hvor farven går, uden dog det er så
tydeligt at jeg er 100% sikker - det er dog noget svært, for ikke at sige
umuligt at fotograffere.

I øvrigt lidt sjov måde at fastgøre skalaen på. I toppen går der en
glas"tråd" ned og holder den på plads. Normalt plejer det at være en
korkprop.
Eneste termometer jeg har set, der minder om måden af fastgørelse af skala
er et (næsten bogstaveligt) makaroni-tyndt F. C. Jacob Glasteknik
(København) laboratorie-termometer (som mystisk nok ikke er så præcist
igen). Der er søjlen dog fastgjort med ståltråd.

> Jeg hæfter mig også ved at tallene ikke står videre akkurat,
> samt at der ved 30 grader er brugt andre taltyper. Mao: Det skulle gå
> hurtigt, man brugte det man havde..??

Nej, det ved 30 grader er tilsigtet. Der står WB ved 33 grader og for at de
kan være store må 30 være små.
Se billede jeg lavede til Peter, hvor det fremgår mere tydeligt:
http://peecee.dk/upload/view/171745/full

KB ved 20 og WB ved 33. Lad os tage et vildt gæt og antage, at det betyder
varm og kold bad. Men hvad sprog aner jeg ikke lige. W passer ikke på dansk
og tysk og K ikke på engelsk...

> Det er i al fald mit forslag
>
> Hilsen Kim

I hvert fald tak for oplysningen ang. limen, det havde jeg ikke lige tænkt
på at det måske også var en mulighed!
Eller måske noget, som limen skulle binde på, men som så misfarvede med
tiden. Men i fald ville jeg forvente at det også var at finde på
kapilærrøret (i hvert fald bag på) og det ser det ikke ud til. For kan ikke
i min vildeste fantasi forestille mig der skulle være forskel i lim til hvid
og gennemsigtig glas.

Mvh
Morten