Damhuskroen
Fra : Cindy

Dato : 06-05-09 19:32

Er der nogen her, der ved hvornår Damhuskroen blev bygget. jeg ved at min
oldefar under en eller anden form var ansat på Damhuskroen i 1800-tallet.
Men den kan jo være århundreder ældre.

Derfor var det sjovt at min nevø og hans band var blevet hyret der til at
spille rock - og så har den ejere minsandten lige meddelt at de må gå ned
med flaget nu og standse betalingerne.

Sørgeligt.

Men hvem har noget at sige om kroens fortid.

Cindy

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-05-09 19:57

Cindy skrev:

> [...]
> meddelt at de må gå ned med flaget nu og standse betalingerne.
>
> Sørgeligt.
>
> Men hvem har noget at sige om kroens fortid.

Her er noget lokalhistorisk om Damhuskroen. Årstallet
1682 nævnes:
http://www.rk.dk/lokalhistorisk-samling/roedovres_historie/damhuskroen.html

Wikipedia nævner Chr. IV og 1600-tallet:
http://da.wikipedia.org/wiki/Damhuskroen

--
Herluf :·)

Fra : Cindy

Dato : 06-05-09 21:50

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> http://www.rk.dk/lokalhistorisk-samling/roedovres_historie/damhuskroen.html
>
> Wikipedia nævner Chr. IV og 1600-tallet:

Foreløbig rigtig mange tak, vender tilbage igen i morgen.

Cindy

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 07-05-09 09:21

"Cindy" skrev bl.a.:

> - og så har den ejere minsandten lige meddelt at
> de må gå ned med flaget nu og standse betalingerne.

Er der ikke så mange mandbare enker længere?

--
Jørgen Grandt

Fra : Cindy

Dato : 07-05-09 12:58

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i meddelelsen

> Er der ikke så mange mandbare enker længere?

Jamen er det ikke 30 år siden, at de holdt enkeballer. I de senere år har de
jo holdt rockkoncerter, som der er masser af mennesker der nu er meget kede
af, at de ikke kan komme til mere. Bl.a. gik de og glædede sig til en
koncert her sidst i maj måned.

Nå men det var sjovt at høre, at Chr. 4 var den der oprettede kroen.

Men, Jørgen, du skulle vel ikke kende nogen årstal i forbindelse med hvornår
de såkaldte "enkeballer" startede og hvornår det gik over i noget andet?

Cindy.

Fra : Cindy

Dato : 07-05-09 14:35

"Cindy" skrev i meddelelsen

> [...]
> koncert her sidst i maj måned.
>
> Nå men det var sjovt at høre, at Chr. 4 var den der oprettede kroen.

Der er da en masse fin tekst på den side Herluf Holdt medsendte. He he - der
står bl.a. om en 'ødegård' der ude ved Damhussøen. Ja, men det har jo været
langt ude i forhold til Køgenhavns volde.

Og meget senere kommer der landliggere og bor på Damhuskroen. Jeg er
forbavset over hvor stor den egentlig virker på billederne.

Også tak for siden fra Wikipedia, som fortæller at der også findes en side
direkte som hjemmeside for Damhuskroen. Der må man jo så kune se, nøjagtig
hvordan den ser ud i dag.

Cindy

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-05-09 09:44

"Cindy" skrev bl.a.:

> Men, Jørgen, du skulle vel ikke kende nogen årstal i forbindelse med
> hvornår de såkaldte "enkeballer" startede og hvornår det gik over i
> noget andet?

Aner det ikke, men prøv at google på "enkebal på Damhuskroen". Der er
lidt over 100 hits på denne søgekombination.

Faktisk husker jeg ikke engang om Damhuskroen var en del af, eller blot
lå ved siden af / i nærheden af, Damhus Tivoli, som var en mindre
forlystelsespark og som især indeholdt et uhyre populært trækplaster: en
stor brevdueløb-totalisator.

--
Jørgen Grandt

Fra : Morten M. Hansen

Dato : 16-05-09 16:14

Damhustivoli ligger der skam endnu - klods op ad kroen. Brevduerne er det
slut med, men tivoliet er stadig åben hver dag til midnat

Jeg er overrasket over at høre, at kroen skulle have økonomiske problemer
(igen). Svært at forestille sig, når man kører forbi og ser i 100-vis af
mennesker udenfor i kø for at komme ind til arrangementer af enhver art!?

En god side om søens og kroens historie er:
http://www.vanloese.dk/vanloese/damhussoen/vandam00i.htm

Morten M. Hansen

Fra : Cindy

Dato : 18-05-09 00:17

"Morten M. Hansen" skrev i meddelelsen

> [...]
> mennesker udenfor i kø for at komme ind til arrangementer af enhver art!?

Meget besynderligt. Jeg synes også det ser ud som om der er en eller anden i
baggrunden, der har sin egen skjulte dagsorden med der dér.

> En god side om søens og kroens historie er:
> http://www.vanloese.dk/vanloese/damhussoen/vandam00i.htm
>
> Morten M. Hansen

Jeg siger tak for vedlagte side, glæder mig til at læse den i morgen.

Cindy

Fra : Cindy

Dato : 19-05-09 11:21

> [...]

> mennesker udenfor i kø for at komme ind til arrangementer af enhver art!?
>
> En god side om søens og kroens historie er:

Neej, hvor er det dog en fin side. Og så kommer vi endda endnu længere bag
ud i tiden end til Chr. 4.

Og sikke nogle smukke billeder.

Mange tak for synet.

Cindy.

Fra : Cindy

Dato : 08-05-09 08:58

> Er der ikke så mange mandbare enker længere?

Har du selv været til enkebal på damhuskroen?

Cindy

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-05-09 09:35

"Cindy" skrev:

> Har du selv været til enkebal på damhuskroen?

Ja da! Sammen med to-tre andre gutter var jeg der vel to-tre gange i
begyndelsen af 70'erne. Det var meget skægt, selvom 'enkerne' sjældent
var så attraktive (i vores øjne) som de damer, vi kunne komme i clinch
med på andre dansesteder inde i byen - fx på Københavnerkroen, Den Røde
Pimpernel, Kunstnerkroen, Gold Digger, Jomfruburet m.fl.

--
Jørgen Grandt

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-05-09 10:18

Jørgen Grandt skrev bl.a.:

> Ja da!

Der ligger billeder af kroen i REX, Det Kgl. Biblioteks nationale
billedsamling:
https://rex.kb.dk/F?func=file&file_name=find-b&local_base=kbb01

--
Jørgen Grandt

Fra : Cindy

Dato : 08-05-09 16:55

> [...]
> andre dansesteder inde i byen - fx på Københavnerkroen, Den Røde
> Pimpernel, Kunstnerkroen, Gold Digger, Jomfruburet m.fl.

Nå ja det var de dér plus dansetten om sommeren og så et par Jazzklubber.
Jamen der var da også en anden foruden dansetten i Tivoli - hvad var det dog
den hed?

Men Damhuskroen nåede jeg aldrig at komme på. Den var jo ellers meget omtalt
omkring 1980, men det var da for bøvlet at komme dertil.

Cindy.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-05-09 17:14

"Cindy" skrev bl.a.:

> Nå ja det var de dér plus dansetten om sommeren og så et par
> Jazzklubber. Jamen der var da også en anden foruden dansetten i
> Tivoli - hvad var det dog den hed?

Taverna! Ja, der kom vi adskillige gange hver sommer i en årrække. Den
var ikke så tøsefjantet og kulørt som Dansetten, men mere 'voksen og
følsom' - om jeg så må sige ...

--
Jørgen Grandt

Fra : Cindy

Dato : 08-05-09 21:17

> Taverna! Ja, der kom vi adskillige gange hver sommer i en årrække. Den var
> ikke så tøsefjantet og kulørt som Dansetten, men mere 'voksen og følsom' -
> om jeg så må sige ...

Joh det kan man godt sige - når man gik derind og satte sig, så følte man
at det var for at slappe af og hygge sig.

I det hele taget - hvad kunne vel være mere totalt afslappet end Taverna.

Men måske ender det med at alle går på Facebook og træffer alle, så der slet
ikke mere er behov for Damhuskroen og Taverna.

Cindy - som tror at halvdelen af sproggruppen sidder inde på Facebook.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-05-09 22:08

"Cindy" skrev:

> Men måske ender det med at alle går på Facebook og træffer alle, så
> der slet ikke mere er behov for Damhuskroen og Taverna.

Jah, måske. Verden er alligevel kørt helt af sporet, så hvorfor ikke
også værtinden! Men det ville da være trist hvis /alle/
danserestauranter og single-rock-cafeer lukkede og slukkede.

> Cindy - som tror at halvdelen af sproggruppen sidder inde på Facebook.

Jah, måske. Men (trods alt) hellere sidde inde på Fjæsbog - end sidde
inde.

--
Jørgen Grandt

Fra : Cindy

Dato : 09-05-09 01:57

> [...]
> single-rock-cafeer lukkede og slukkede.

> Jah, måske. Men (trods alt) hellere sidde inde på Fjæsbog - end sidde

Ha - ja det er klart.