Gummitarzan-location
Fra : Nana

Dato : 02-05-09 23:12

Hej alle...

Jeg genså lige Gummitarzan i dag, og lagde mærke til et sært sted, da Ivan
cykler under en port. Det ser ud til at være kæmpestore elefanter med
swastikas på, en i hver side af en bred port, med flere etager ovenpå. Dele
af filmen er optaget ved Svanemøllen, så måske er det der i nærheden?
Nogen der ved hvad der er?

Mvh. Nana

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-05-09 23:37

"Nana" <nana@phobiasild.dk> skrev Sun, 3 May 2009 00:12:20 +0200

>Jeg genså lige Gummitarzan i dag, og lagde mærke til et sært sted, da Ivan
>cykler under en port. Det ser ud til at være kæmpestore elefanter med

Jeg har ikke set filmen og jeg er ikke specielt stedkendt i København.
Men det lyder unægteligt som Elfantporten på Carlsberg bryggeriet.
http://www.123hjemmeside.dk/carlsberg-etiketter/5889283?i=7079638

Om ikke andet, så kender jeg fra min ungdom motivet herfra:
http://www.123hjemmeside.dk/carlsberg-etiketter/5889283

Fra : Nana

Dato : 03-05-09 12:34

> Om ikke andet, så kender jeg fra min ungdom motivet herfra:
> http://www.123hjemmeside.dk/carlsberg-etiketter/5889283

Det er lige præcis den.
Nogen der også kender historien bag elefanter kombineret med swastika?

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-05-09 15:40

"Nana" <nana@phobiasild.dk> skrev Sun, 3 May 2009 13:33:35 +0200

>Det er lige præcis den.
>Nogen der også kender historien bag elefanter kombineret med swastika?

Det er der sikkert andre der ved mere om, ellers kan du læse om det i
bøger mv. om brygger Jacobsen. Jeg mener det har noget at gøre med det
indiske / orientalske element som Jacobsen i det hele taget
interesserede sig for - derfor også elefanterne.

Svastikaet var faktisk Calsbergs logo indtil en vis koporal i et af vore
sydlige nabolande gjorde det odiøst at bruge det. (pågældende koporal
brugte det dog spejlvendt).

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-05-09 16:28

Arne Feldborg skrev:

> Svastikaet var faktisk Calsbergs logo indtil en vis koporal i et af
> vore sydlige nabolande gjorde det odiøst at bruge det. (pågældende
> koporal brugte det dog spejlvendt).

Satte han det ikke også på spidsen? Jeg mener: stillede han det ikke på
højkant?

--
Jørgen Grandt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 31-05-09 11:38

Jørgen Grandt skrev:

> Satte han det ikke også på spidsen? Jeg mener: stillede han
> det ikke på højkant?

Jo. Nazisymbolet var *ikke* spejlvendt, men det er rigtigt
at det blev stillet på spidsen.

Carlsbergs logo på elefanterne er retvendte og vandrette:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Elefantporten_Ny_Carlsberg.jpg

--
Herluf :·)

Fra : Hugh Watkins

Dato : 02-05-09 23:39

Nana wrote:
> [...]
> swastikas på, en i hver side af en bred port, med flere etager ovenpå. Dele
> af filmen er optaget ved Svanemøllen, så måske er det der i nærheden?

is this it
http://irishway.files.wordpress.com/2008/10/carlsberg-elephant-gate.jpg

Hugh W

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-05-09 16:32

Nana skrev bl.a.:

> Jeg genså lige Gummitarzan i dag,

Jeg har endnu ikke set filmen, men der er vist mange optagelser fra Ivan
Olsens skole. Hvilken skole er der tale om?

--
Jørgen Grandt