Hors brøde
Fra : Inger Lise Holmstrup~

Dato : 04-05-09 06:20

Hej
Er der nogen som ved hvad "Hors brøde" betyder?
Jeg har en kvinde som efter højesteretsdom i 1908 ikke lever sammen med sin
mand.

Hilsen
Inger Lise

Fra : Ib Molbech

Dato : 04-05-09 06:31

Google er din ven. Et opslag med ordene i gåseøjen "hors brøde" giver flg.
resultat:
Hors-brøde, en. (især jur., l. br.) (den brøde at begaa) hor.
JurFormularbog.593.

Mvh.
Ib Molbech

"Inger Lise Holmstrup Christiansen" <ilf58@nakskovnet.dk> skrev i en
meddelelse news:49fe7aff$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 04-05-09 07:59

"Ib Molbech" <REMOVEmolbech@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
> Google er din ven. Et opslag med ordene i gåseøjen "hors brøde" giver flg.
> resultat:
> Hors-brøde, en. (især jur., l. br.) (den brøde at begaa) hor.

- og "Hor" betød på det tidspunkt især ægteskabsbrud (ikke bare almindeligt
knepperi som i dag), jf. det 6. bud (2. Mose, kap. 20) som i ældre tid lød:
"Du må ikke bedrive hor", hvor den nye oversættelse fra 1992 har: "Du må
ikke bryde et ægteskab".

Sammenlign http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=hor&submit=S%F8g

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's when replying by e-mail.