Familienavnes oprindelse/betydning
Fra : Ukendt

Dato : 28-04-09 11:43

Hej

Hvor finder jeg oplysninger om hvordan et familie-/efternavn er opstået,
hvor det evt. kommer fra og hvad betydningen måske kan være?

Mange efternavne gi'r sig selv, som f.eks. Møller, Schmidt, Meier eller dem
med endelserne -sen eller -son, men for at nævne et par stykker som f.eks.
Heise, Grotkorp, Worch - og Autzen, som endda har noget der ligner endelsen
-sen - kan jeg ikke lige greje hvordan de skulle være opstået eller hvor de
kommer fra.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 29-04-09 07:44

<-> skrev i en meddelelse
> [...]
> endelsen
> -sen - kan jeg ikke lige greje hvordan de skulle være opstået eller hvor

Tjahh, det er svært at svare på, men jeg kan da komme i tanker om to
muligheder for oprindele.
For det første kom der mange tyskere til Danmark som geworbne soldater, og
en hel del blev hængende efter at militærtiden var overstået.
De havde naturligvis tyske navne.

Og senere blev der lokket nogle tyskere herop for at opdyrke den karrige
jord i Jylland - De kaldtes "kartoffeltyskere".
Mange drog skuffede hjem, men der skabtes dog efterkommere af disse
mennesker.

Tænk også på Struensee der var kongens livlæge . . .

I øvrigt kan du på biblioteket låne bogen om Danske efternavne begået af
Georg Søndergaard

Flemming Svendsen

Fra : baskholm

Dato : 29-04-09 04:03

On 29 Apr., 08:43, "Flemming Svendsen" <ze...@SLETMIGmail.dk> wrote:
----

> I øvrigt kan du på biblioteket låne bogen om Danske efternavne begået af
> Georg Søndergaard
>
> Flemming Svendsen

Nyeste udgave af bogen hedder "Danske For- og Efternavne! Kbh. u.a.

Børge