Birketræers døgnrytme?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-05-09 05:47

Jeg har ladet mig fortælle, at birketræer afsondrer saft (fra bladene?),
som drypper ned på f.eks. parkerede biler eller planter i bede underneden.
Jeg vil gerne anlægge et surbundsbed under nogle birketræer og er derfor
interesseret i at vide lidt om emnet.

Drypper det døgnet rundt i hele sæsonen, eller er der en døgnrytme og er
det konstant i hele den løvbærende periode?

Saften skulle angiveligt klistre og størkne i løbet af nogle timer og
dermed kvæle mine planter i bedet. Kan problemet afhjælpes med
regelmæssig/daglig overbrusning? Surbundsbedet skal jo alligevel holdes
konstant fugtigt.

Kan nogen uddybe lidt?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 11-05-09 07:59

Kurt Hansen wrote:
> Jeg har ladet mig fortælle, at birketræer afsondrer saft (fra bladene?),

Det kan ganske rigtigt dryppe klister fra birketræer. Men jeg troede
fakisk at det var bladlus, der tissede noget sukkervand.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-05-09 10:45

Peter Mogensen skrev:

> Det kan ganske rigtigt dryppe klister fra birketræer. Men
> jeg troede fakisk at det var bladlus, der tissede noget
> sukkervand.

Det er vist rigtigt. Det klistrede stads kalder man også
honningdug, og det er ikke kun birketræer der har disse
bladlus.

Men der er også rigtigt at birketræer suger en masse vand
op, især i marts-maj. Man kan tappe saft fra birketræer,
især før bladene springer ud. Hvis man skærer en gren af
i marts måned, kan man tappe birkesaft fra træet. Man
kan også bore et hul og sætte en "taphane" på. Her er et
langt link:

<
http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/3470ce2d3a2d11d6c12568ef00584e87%3FOpenDocument&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Haven%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHAVENALT_OM_HAVENPRYDHAVENTRAE_OG_BUSK%26Region%3D%22%29%3B%20

--
Herluf :·)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-05-09 13:17

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> op, især i marts-maj. Man kan tappe saft fra birketræer,
> især før bladene springer ud. Hvis man skærer en gren af
> i marts måned, kan man tappe birkesaft fra træet. Man
> kan også bore et hul og sætte en "taphane" på.

Jeg sad engang på en terrasse og spiste morgenmad. Der lød en
plaskende lyd i nærheden som vi undrede os over. Det viste sig at
være et birketræ der havde fået skåret en armtyk gren af. Saften
løb som vandet fra en vandhane der var åbnet 'normalt'.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-05-09 09:57

Kurt Hansen skrev:

> Jeg vil gerne anlægge et surbundsbed under nogle birketræer og er derfor
> interesseret i at vide lidt om emnet.

Birketræer suger vand så man tror at det er løgn. Græs visner i
en cirkel rundt om træet fordi det tørrer ud. Et birketræ i
nærheden af et hus kan få huset til at synke fordi det udtørrer
jorden.

Jeg tror med andre ord ikke på at du kan få noget til at gro
under et birketræ og da slet ikke noget der skal holdes fugtigt.
Hvad der evt. måtte dryppe ned, er uden betydning.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 11-05-09 10:19

Hej Bertel

> Jeg tror med andre ord ikke på at du kan få noget til at gro
> under et birketræ og da slet ikke noget der skal holdes fugtigt.

Sådan noget pjat at sige, gå dog en tur rundt omkring der
hvor du bor og bemærk at mange ting fint gror under
et birketræ.

--
Mvh Max

Fra : Gert Krabsen

Dato : 11-05-09 10:25

Bertel Lund Hansen skrev:

> Birketræer suger vand så man tror at det er løgn. Græs visner i
> en cirkel rundt om træet fordi det tørrer ud. Et birketræ i
> nærheden af et hus kan få huset til at synke fordi det udtørrer jorden.

Rolig nu..

Vi har 5-6 30-årige birketræer i haven, og der gror både forårsløg,
stauder, græs og buske under dem.

> Jeg tror med andre ord ikke på at du kan få noget til at gro
> under et birketræ og da slet ikke noget der skal holdes fugtigt.

No problemos. Du anskaffer et par kvadratmeter bassinfolie og lægger i
bunden og som tre kanter af surbundsbedet (ikke på alle sider, så bliver
det en sump.)

> Hvad der evt. måtte dryppe ned, er uden betydning.
Ikke for havemøblerne ;-(