Kulfyret lommevarmer
Fra : Rado

Dato : 08-05-09 05:55

http://www.boule-partner.de/shopping/product_info.php?products_id=124

Nogen der ved hvordan den fungerer?

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-05-09 07:35

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.boule-partner.de/shopping/product_info.php?products_id=124
>
> Nogen der ved hvordan den fungerer?

Der skal ild til, så ligger den og gløder.

- Martin

Fra : Rado

Dato : 08-05-09 09:50

On Fri, 8 May 2009 08:35:06 +0200, "Martin Petersen"
<knopfisk@[FJERN]elvis.dk> wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Der skal ild til, så ligger den og gløder.

Så er den da vist ikke så ufarlig som de skriver. Og hvordan får den
iøvrigt ilt - den ligger jo i en lukket æske? Og den må jo også
udvikle noget røg?

Fra : Nana

Dato : 08-05-09 11:38

> Så er den da vist ikke så ufarlig som de skriver. Og hvordan får den
> iøvrigt ilt - den ligger jo i en lukket æske? Og den må jo også
> udvikle noget røg?

Der er et lille hul i hver ende, så den kan få lidt ilt. Det er ikke meget
den skal bruge, og den ryger ikke. Min er pissestram at åbne, så der er
ingen fare for ild i lommen.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-05-09 09:23

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in

> http://www.boule-partner.de/shopping/product_info.php?products_id=124
> Nogen der ved hvordan den fungerer?

Som barn midt i 70'erne havde min mormor sådan nogle (allerede dengang var
de gamle). Hun boede midt i Sveriges skove. Man tændte en kulstang, der så
glødede og gav god varme nede i lommen. Som jeg husker det holdt det fint
3-4 timer. Ihvertfald rigeligt til at vi børn kunne blive godt trætte af at
lege i sneen.

Min mormor havde osse nogle større udgaver der blev brugt som sengevarmere
når det var rigtig koldt.

Fra : Morten

Dato : 08-05-09 10:52

> http://www.boule-partner.de/shopping/product_info.php?products_id=124
>
> Nogen der ved hvordan den fungerer?

Det er der vist svaret på :)

Men de fås også i andre typer. F.eks. kan du se de også har en katalysator
model til lighterbenzin. Man hælder lighterbenzin i beholderen som er fyldt
med vat. Men ikke så meget at det kan dryppe ud. Vattet skal være fugtigt,
men ikke total gennemvædet. Men propper brændehovedet på igen og varmer det
med en lighter så nettet udenpå brænderen bliver rødglødende. Så er der gang
i den og man vil nu kunne se (i mørke) at materialet inden i gløder og
forbrænder de dampe, der smutter op til brændehovedet.

Har selv haft en sådan og de fungerer glimrende og giver dejlig varme i
lommerne på en kold vinterdag. Dog bliver de slidt med tiden, så de bliver
sværere og sværere at få gang i. Så hvis man ved man vil bruge den tit, så
køb rigeligt med reserve brændehoveder så man ikke skal købe en helt ny når
hovedet ikke fungerer længere (måske man dog blot kan skille hovedet ad og
pille indmaden ud af et tilfældigt erstatningshoved - det afhænger lidt af
konstruktion om det er nemt uden at ødelægge det gamle hoved)

Mvh
Morten

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-05-09 11:11

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> wrote in

> Men de fås også i andre typer.

Der er også den mere moderne type, helt uden ild:

http://sonos.dk/product.asp?product=72

Fra : Morten

Dato : 08-05-09 12:43

> Der er også den mere moderne type, helt uden ild:
>
> http://sonos.dk/product.asp?product=72

Ja, den er jeg også bekendt med. Men de er imho lidt at betragte som legetøj
(har prøvet dem, ej specielt imponeret). De varmer ikke særligt længe og er
rimeligt besværlige at "nulstille". Har man ikke brug for varme i længere
tid end de 10 minutter de er på toppen, så er min hypotese man lige så godt
kunne tage bare en anelse mere tøj på ;)

Hvad der er mest sikkert.... Tja, jeg tror det er lidt hip som hap. Lidt
omtanke og ikke fylde flasken så meget at den kan dryppe, så er
katalysatorudgaven meget sikkert - så vil jeg være mere nervøs for skoldning
når plasticvarianterne skal koges ;)
Og skulle katalysatorudgaven endeligt dryppe, så er der langt større
sandsynlighed for at den slukker reaktionen end der går ild i det hele - kun
hvis der er externe gnister vil risikoen for brand være overhængende.

Mvh
Morten

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-05-09 13:00

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kun hvis der er externe gnister vil risikoen for brand være overhængende.

Jeg har et par jagthandsker med tilhørende engangsfingervarmere.
en lille pose, der frigir varme vd iltning. Man tager den ud af en forseglet
pose og putter den i en lille lomme over fingrene. Den virker i ca 6 timer.
I løbet af 10 minutter varmer den maksimalt.
Det fungerer glimrende og holder fingrene varme og smidige i kulden.

http://www.gfshoppen.dk/product.asp?product=864

Her er reservepuderne:
http://www.gfshoppen.dk/product.asp?product=860

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Morten

Dato : 11-05-09 15:27

> [...]
> ca 6 timer. I løbet af 10 minutter varmer den maksimalt.
> Det fungerer glimrende og holder fingrene varme og smidige i kulden.

Dem kendte jeg så ikke.

Men de lyder klart bedre end dem, der skal koges, for de er imho ikke mange
50-ører værd.

Men det er jo også en ireversibel reaktion modsat flergangs, der basserer
sig på en mættet opløsning af ét eller andet jeg ikke lige husker navnet på.
Tricket er, at det er noget, der er rimelig villig til at underafkøles
temmelig kraftigt, men udsættes det for noget krystalliserende (inde i
"klik-tingen"*), så udløses krystalliseringen og den energi, det ikke nåede
at komme af med i forbindelse med underafkøligen frigives.
Google kan vist finde det hurtigt ved at søge på "hot ice". Er vist rimeligt
tilgængeligt også i løs vægt.

Har dog ikke lige regnet på hvad der er billigst. Til gengæld er
lighterbenzin tilgængelig næsten overalt ;)
(ok, det er kul jo, men i en kvalitet og praktisk udformning der egner sig
til varmerne er vel lidt sværere).

* De fleste "klikker" dem, men man kan med mange også åbne ind til dem ved
at bøje dem en anelse af den vej, de allerede er bukket og så også derved
åbne et hul indtil det, der får det til at krystallisere i midten. Da det
udsætter metallet for mindre stress vil der kunne åbnes (med efterfølgende
automatisk genluk) flere gange og de holder til flere "opladninger".
Det er altså ikke selve klikket der får dem til at krystallisere, men
derimod "noget" inden i "klik"skiverne.

Mvh
Morten

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-05-09 18:59

> [...]
> automatisk genluk) flere gange og de holder til flere "opladninger".
> Det er altså ikke selve klikket der får dem til at krystallisere, men

Jeg har en jeg kan aktivere ved at ryste den/knipse til den. Er ret sikker
på det er klikket der gør det. Ligesom overophedet vand fra en mikroovn, der
nærmest eksploderer ved en rystelse.

- Martin

Fra : Morten

Dato : 11-05-09 19:28

> [...]
> på det er klikket der gør det. Ligesom overophedet vand fra en mikroovn,
> der nærmest eksploderer ved en rystelse.

Skal ikke kunne afvise det. Men nogle at dem jeg har set, der har man kunnet
gøre det på anden anden og helt lydløse måde.

Ligedes, har man fået knækket den i midten i stykker, har de krystaliseredes
helt af sig selv når de blev kolde.

Umiddelbart har dem, jeg har set, da også lignet to skiver med en masse små
udstandsede riller, men sådan at de har lukket tæt med mindre den klikkes.

I øvrigt noget spøjst noget, det med underafkøling. På YouTube er der en del
videoer med folk, der har efterladt vand til frysning i skure og dermed
noget højere temperatur (færre minusgrader) og noget langsommere end
fryseren. Så snart de rører vandet i flasken fryser det næsten på sekundet -
men indtil da er det flydende.

Mvh
Morten

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 13-05-09 00:31

> [...]
> lighterbenzin tilgængelig næsten overalt ;)
> (ok, det er kul jo, men i en kvalitet og praktisk udformning der egner sig

Jeg glemte at fortælle, at man kan stoppe varmeudviklingen i de der poser,
hvis ikke man har behov for at holde fingrene varme i flere timer. De skal
bare pakkes helt lufttæt ned igen. Så stopper processen.
Jeg kan anbefale handskerne. De er glimrende

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk
--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Morten

Dato : 13-05-09 12:01

> [...]
> bare pakkes helt lufttæt ned igen. Så stopper processen.
> Jeg kan anbefale handskerne. De er glimrende

Ah... Se det er jo også interessant... De kræver altså ilt. Kan nok næppe
stoppes 100% med mindre man lægger dem i specielt beholder, men kort tid vil
formentlig ikke være et problem.

Men ja, lyder klart spændende og noget man burde prøve hvis man er ude i
længere tid!

Mvh
Morten

Fra : TGJ

Dato : 10-05-09 21:04

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.boule-partner.de/shopping/product_info.php?products_id=124
>
> Nogen der ved hvordan den fungerer?

tænder den og ligger den tilbage i lommen.

Virker ganske udemærket.
Har bugt den en del da jeg var hos militæret.
Læg på så tæt på lysken som muligt for at "varme" blodet op til ben/fod

Thomas

Fra : Rado

Dato : 12-05-09 09:44

On Fri, 08 May 2009 06:54:30 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>