Linux styresystemet. Hvor finder jeg ... ?
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 28-04-09 17:32

Heysan NG,

(Undskyld at dette indlæg er lidt off-topic, men havde ikke andre fornuftige
muligheder.)

Hvor på nyhedsgrupperne diskuteres operativsystemet Linux på dansk, så man
kan spørge erfarne brugere/programmørere om dit-og-dat ?

With kind regards,
Last OUTPUT: 8713 <news:49f723bc$0$90275$14726298@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8714

Fra : Hauge

Dato : 28-04-09 17:38

Jesus-loves-you wrote:
> (Undskyld at dette indlæg er lidt off-topic, men havde ikke andre
> fornuftige muligheder.)

Nu har du selv meget travlt med andre og med selv at tage initiativ til at
søge videnskabeligt.. Har du prøvet noget så simpelt som at søge i
gruppelisten i din OutlookExpress?

Men jeg kan hjælpe lidt: dk.edb.system.unix, selvom du ikke selv plejer at
være flink hvis andre ikke selv gør en lille indsats.

/Hauge

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 28-04-09 18:53

"Hauge" skrev

[ ... fil 8714 ... ]

> Nu har du selv meget travlt med andre og med selv at tage initiativ til at
> søge videnskabeligt.. Har du prøvet noget så simpelt som at søge i
> gruppelisten i din OutlookExpress?

Ja, der var godt-nok mange nyhedsgrupper, hvor ordet linux indgår, men jeg
fandt ingen på dansk for danskere ...

(Måske er jeg blevet fór bælgøjet.)

> Men jeg kan hjælpe lidt: dk.edb.system.unix, ...

Aha!

Det havde jeg selvfølgelig *glemt*.

Linux operativsystemet er jo opbygget - hvar jeg ladet mig fortælle - på en
unix-kerne (eller noget i den stil), ikke sandt ?

Jump to ...
News:dk.edb.system.unix

Merci beaucoup ...

> ... selvom du ikke selv plejer at
> være flink hvis andre ikke selv gør en lille indsats.

Ups. Så må jeg jo æde mine egne ord i mig igen!

Hmm ... (memory on from) ...

Subject: Nikotin-abstinensüng
7438 <news:M9pNj.12$dW.5@news.get2net.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.snak.vittigheder/msg/1bddc91479b99d32>

Kan nikotin-abstinenser bruges som undskyldning (for denne min
tilsyneladende uhøflige adfærd) ?

With kind regards,
Last OUTPUT: 8716 <news:49f73fc6$0$90274$14726298@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8717

Fra : kk

Dato : 28-04-09 19:11

> [...]
>
> Men jeg kan hjælpe lidt: dk.edb.system.unix, selvom du ikke selv plejer at
> være flink hvis andre ikke selv gør en lille indsats.

Et lidt uelskværdigt svar, vil jeg mene, som ikke egner sig til at motivere
andre til at stille (måske naive) spørgsmål i denne gruppe.
Kan du ikke lide manden, eller hans spørgsmål, er det jo tilladt at holde
sig fra at svare.
Det var bare lige det - og nu bliver du nok gal.
mvh
kk

Fra : Hauge

Dato : 28-04-09 19:24

kk wrote:
> Et lidt uelskværdigt svar, vil jeg mene, som ikke egner sig til at
> motivere andre til at stille (måske naive) spørgsmål i denne gruppe.

Hvis du kendte baggrunden for det, så ville du sikkert ikke stille
spørgsmålstegn ved min måde at svare på.

> Kan du ikke lide manden, eller hans spørgsmål, er det jo tilladt at
> holde sig fra at svare.

Jada, men han fik et svar som han kunne bruge..

> Det var bare lige det - og nu bliver du nok gal.

Absolut ikke.

/Hauge

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-04-09 17:55

Jesus-loves-you wrote:

> Hvor på nyhedsgrupperne diskuteres operativsystemet Linux på dansk, så man
> kan spørge erfarne brugere/programmørere om dit-og-dat ?

Kig på
<http://sslug.dk/>
Der ligger også nyhedsgrupper, hvor man kan diskutere, eks:
sslug.misc
sslug.novice
sslug.teknik

Stig Johansen

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 28-04-09 19:03

"Stig Johansen" skrev

[ ... file 8714 ... ]

> Kig på
> <http://sslug.dk/>

Jo tak. Det vil jeg også prøve (ved lejlighed) ...

Men ...

Har fået mig en-eller-anden besønderlig forkærlighed for disse her
nyhedsgrupper(, fordi det virker også under et hacker-angreb). Einem
newsgroups-influenza måske ? ...

> Der ligger også nyhedsgrupper, hvor man kan diskutere, eks:
> sslug.misc
> sslug.novice
> sslug.teknik

(Allerede nu står det *nonsens-talk'ing* på min lystavles headline.
Linux-nørdesprog.)

Skal lige lære det *grundlæggende* i system-opbygningen (Kernel32 osv.).

With kind regards,
Last OUTPUT: 8717 <news:49f7429e$0$90271$14726298@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8718

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-04-09 00:20

Jesus-loves-you wrote:

> [...]
>
> Har fået mig en-eller-anden besønderlig forkærlighed for disse her
> nyhedsgrupper(, fordi det virker også under et hacker-angreb).

Det fremgår måske ikke så tydeligt, men det er nyhedsgrupper jeg mente, og
de ligger på serveren:
news.sslug.dk
Alle kan læse, men man skal være tilmeldt for at poste.

> (Allerede nu står det *nonsens-talk'ing* på min lystavles headline.
> Linux-nørdesprog.)

Linux er 'nørdet' på et eller andet plan, og det er nok grunden til det ikke
er særligt udbredt (på desktoppen).

Stig Johansen

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 29-04-09 18:49

"Stig Johansen" skrev

[ ... file 8718 ... ]

> Det fremgår måske ikke så tydeligt, men det er nyhedsgrupper jeg mente, og
> de ligger på serveren:
> news.sslug.dk

Ja, dén er jeg med på.

> Alle kan læse, men man skal være tilmeldt for at poste.

> Linux er 'nørdet' på et eller andet plan, og det er nok grunden til det
> ikke er særligt udbredt (på desktoppen).

Lad os gribe det positivt an:

Linux er *menneskeskabt* og kan derfor ændres og blive en effektiv konkurent
til microshit ... øh, microsoft! ...

With kind regards,
Last OUTPUT: 8729 <news:49f88de4$0$90264$14726298@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8730

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 28-04-09 18:04

Jesus-loves-you wrote:
> [...]
> --
> Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)

Hej Mogens

(svar sendes til: nntp://dk.edb.system.unix )

Kig på:

Velkommen til Ubuntu Danmark:
http://ubuntudanmark.dk/
http://ubuntudanmark.dk/forum/

Linux bøger til at downloade og/eller læse i browser:
http://www.linuxbog.dk/

27. apr 2009, Anmelder: Ubuntu 9.04 er lækker som OS X og hurtig som
Windows 7:
http://www.version2.dk/artikel/10729

-

http://www.google.com/Top/World/Dansk/Edb/Linux/

http://linux.nemli.dk/links.php

/Glenn

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 28-04-09 19:28

"Glenn Møller-Holst" skrev

[ ... file 8714 ... ]

[ ... ]
> [...]
> http://www.linuxbog.dk/
>
> 27. apr 2009, Anmelder: Ubuntu 9.04 er lækker som OS X og hurtig som

Gosch; jeg tabte helt overblikket (for en stund), øh ... men mange tak for
alle disse oplysninger, Glenn ...

See You (perhaps) over there ...

With kind regards,
Last OUTPUT: 8718 <news:49f744ea$0$90274$14726298@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8719

Fra : QBIC [6400] - Niels ~

Dato : 28-04-09 18:09

eller på http://www.distrowatch.com

/ Niels

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 28-04-09 18:40

Jesus-loves-you skrev:

> Hvor på nyhedsgrupperne diskuteres operativsystemet Linux på dansk, så man
> kan spørge erfarne brugere/programmørere om dit-og-dat ?

Kig efter unix i stedet for linux.

--
Niels

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 28-04-09 19:40

"Niels P Sønderskov" skrev

[ ... File 8714 ... ]

> Kig efter unix i stedet for linux.

Jo tak (havde glemt, at linux er en videreudvikling af
unix-operativ-systemet, vist nok.)

Øh ...

(Der findes et hav af udenlandske unix-grupper.)

Er der nogen af de udenlanske, du kan anbefale ?

I første omgang er jeg blot interesseret i at kunne eksekvere mit eget
maskinkode-program, hvor jeg skal kunne oprette, læse og skrive til filer på
HardDisken, samt råde over en passende andel af RAM-lageret.

NB! FUT er sat udelukkende til ...
News:dk.edb.system.unix

With kind regards,
Last OUTPUT: 8719 <news:49f74ab3$0$90264$14726298@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8720

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 28-04-09 19:57

"Jesus-loves-you" skrev ...

8720 <news:49f74d7a$0$90274$14726298@news.sunsite.dk>
<http://groups.google.dk/group/dk.edb.system.unix/msg/6b0cf9dcf3680588>

> [...]
> maskinkode-program, hvor jeg skal kunne oprette, læse og skrive til filer
> på HardDisken, samt råde over en passende andel af RAM-lageret.

Der er fór meget know-how hos MS ...

Og som bruger kender I sikkert også til følgende problem:

NMI-break:
Microshit har fundet en fejl.

Bruger:
Shut up and don't ask again!

NMI-break:
Microshit har fundet en fejl.

Bruger:
Hvordan afinstallerer jeg microshit ?

Sorry. I'm kidding. It was just a joke!

(Sku' bare lige afreagere!)

(Har endnu ikke fundet ud af, *hvordan* jeg får tilladelse af microshit til
at benytte RAM-lagret, for slet ikke at tale om CPU-resourcefordelingen.)

[ ... Herefter blev der endvidere sagt ... ]

So ein ding muss ich auch haben! ...

With kind regards,
Last OUTPUT: 8720 <news:49f74d7a$0$90274$14726298@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8721

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 28-04-09 23:33

Jesus-loves-you skrev:

> (Der findes et hav af udenlandske unix-grupper.)
>
> Er der nogen af de udenlanske, du kan anbefale ?

Desværre.

> I første omgang er jeg blot interesseret i at kunne eksekvere mit eget
> maskinkode-program, hvor jeg skal kunne oprette, læse og skrive til filer på
> HardDisken, samt råde over en passende andel af RAM-lageret.

Så længe din kode er skrevet til sædvanlig PC-arkitektur skal det nok gå.

> NB! FUT er sat udelukkende til ...
> News:dk.edb.system.unix

Derfra skal du nok få hjælp videre ud i verden.

--
Niels

Fra : Frank Damgaard

Dato : 29-04-09 01:02

Jesus-loves-you skrev:

> I første omgang er jeg blot interesseret i at kunne eksekvere mit eget
> maskinkode-program, hvor jeg skal kunne oprette, læse og skrive til filer på
> HardDisken, samt råde over en passende andel af RAM-lageret.

hmm, dvs. du vil have noget eget program mellem hardware og operativsystem ?
Så er det måske DOS du vil have ?

Normalt kodes ikke i assembler eller maskinkode på unix/linux....
men i et lidt højere niveau programmeringssprog (C, C++, Pascal, Java, Perl, ......)

Måske du mener oversætte eget C-program som skal kunne læse/skrive til filer
via systemkald i operativsystemet, og også allokere plads i lageret
(fysisk som virtuelt) via operativsystem kald eller via C sprogets egne
muligheder?

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 29-04-09 09:58

Frank Damgaard wrote:

> [...]
> via systemkald i operativsystemet, og også allokere plads i lageret
> (fysisk som virtuelt) via operativsystem kald eller via C sprogets egne

Det er måske det Mogens Kall mener, men man kan godt kode i assembler:
Linux Assembly Tutorial
http://www.cin.ufpe.br/~if817/arquivos/asmtut/index.html
Programming in assembly may seem quite masochistic (and writing entire
programs in it simply ridiculous), especially in these days of
super-optimizing compilers and visual development tools that do just
about everything for you.

Der er ingen grund til at kode i assembler, C kan det hele.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-09 10:42

Jørgen Heesche skrev den 29-04-2009 10:57:

> Der er ingen grund til at kode i assembler, C kan det hele.

C er nok ikke lige det sprog jeg vil anbefale til en nytilkommen. Der
er alt for mange ting der kan gå galt (og gøre det grundigt).

Jeg tror det er det rigtige tidspunkt at finde ud af hvad Mogens gerne
vil og hvad han kan, og så kan vi vurdere sagen.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-04-09 10:49

<heesche@webspeed.dk> writes:

> [...]
>about everything for you.

>Der er ingen grund til at kode i assembler, C kan det hele.

Det er jo en meget kategorisk udtalelse. C kan det meste, men det er
langt fra alting, C er god til.

Til langt det meste er højere-niveau-sprog som Perl og Python meget
bedre, fordi de er lettere tilgængelige, har langt flere indbyggede
kald og moduler til strengbehandling og den slags. Her er C håbløst
bagud, og man ender med at skulle opfinde den dybe tallerken mange
gange.

Men Perl, Python og venner har også en række ulemper, hvis koden skal
være hurtig og/eller køre med et meget lille footprint, integrere til
visse typer API og den slags.

Så før man ved, hvad Mogens rent faktisk har brug for, er det lidt
svært at anbefale et sprog at gøre det i.

Det kunne jo også være, at han simpelthen er inkarneret assembler-
fanatiker med 20 års erfaring på x86. Så er det jo bare platformen
til den videre udvikling, der er brug for

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesus-loves-you

> [...]
> about everything for you.
>
> Der er ingen grund til at kode i assembler, C kan det hele.

Jump venligst ...

> Der er ingen grund til at kode i assembler, C kan det hele.

Vrøvl.

Hvis C kan det hele, hvorfor er noget af Linux-kernen så skrevet i
assembler ?

/Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 29-04-09 18:29

Den Wed, 29 Apr 2009 02:01:48 +0200 skrev Frank Damgaard:

> [...]
> men i et lidt højere niveau programmeringssprog (C, C++, Pascal, Java, Perl, ......)

Normalt kodes der ikke i assembler på andet end embeddede systemer,
simpelthen fordi det er for besværligt.

Der er ikke noget i vejen for at kode assembler på Linux, jeg har
faktisk selv været nødt til det for nylig - dog max 10 linjer - da
jeg skulle bruge et par instruktioner der ikke findes i C (XCHG og
CMPXCHG).

Men udover at assembler er besværligt, skal man være opmærksom på at
det er meget system-specifikt. Ikke kun hardware-specifikt, men også
OS-specifikt, så det er en kæmpe opgave at portere til et andet
system.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jesus-loves-you

> [...]
> filer via systemkald i operativsystemet, og også allokere plads i lageret
> (fysisk som virtuelt) via operativsystem kald eller via C sprogets egne

Jump venligst nyoprettet tråd desangående ...

Jesus-loves-you skrev den 28-04-2009 20:39:

> I første omgang er jeg blot interesseret i at kunne eksekvere mit eget
> maskinkode-program, hvor jeg skal kunne oprette, læse og skrive til filer på
> HardDisken, samt råde over en passende andel af RAM-lageret.

Det kan alle operativsystemer da vist.

Hvilke sprog kender du?

/Throbjrøn

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 01-05-09 08:40

Jesus-loves-you wrote:

> I første omgang er jeg blot interesseret i at kunne eksekvere mit eget
> maskinkode-program, hvor jeg skal kunne oprette, læse og skrive til filer
> på HardDisken, samt råde over en passende andel af RAM-lageret.

Du vil måske være interesseret i gruppen her:

Der er blandt andet en assembler orienteret IDE AsmMgr. Jeg kan ikke lige
finde den i nogen af mine pakker.

Det er virkeligt old-school vi er ude i her. Men hey, det er jo en hobby vi
taler om, går jeg ud fra.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

There was a time when religion ruled the world. It is known as The Dark
Ages.
- Ruth Hurmence Green (The Born Again Skeptic's Guide to the Bible)