Indskrive en cirkel i en retvinklet trekan~
Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 14-04-09 14:04

Den største indskrevne cirkel i en retvinklet trekant skal have
centrum et sted på linien mellem den rette linie og et punklt midt på
hypotenusen. Det er rimeligt indlysende. Men når man så skal finde det
sted på linien, er det at min hukommelse svigter mig. Det er ved at
være 20 år siden jeg sidste gang tævede rundt i den slags matematik,
så den er ved at være lidt rusten.

Det jeg har fundet frem til er:

r + cos(45)*r = 1/2*|AB|

=> (x,y) = (xA+r, yA+r)

Hvor |AB| er længden af en af de to sider der er vinkelrette på
hinanden, og A er det vinkelrette hjørne, med de to sider langs
koordinatsystemets akser.

Det giver mig også det rigtige resultat, men jeg synes det er en
overdrevet kompliceret måde at komme frem til resultatet på. Er der
ikke en simplere vej til det samme sted?

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 14-04-09 14:14

Anders Wegge Keller <wegge@wegge.dk> writes:

> Den største indskrevne cirkel i en retvinklet trekant skal have
> centrum et sted på linien mellem den rette linie og et punklt midt på
> hypotenusen.

For retviklet: Læs ligebenet.

Jeg er for rusten i det her :(

--
/Wegge

Fra : J. Nielsen

Dato : 14-04-09 15:03

On Tue, 14 Apr 2009 15:14:12 +0200, Anders Wegge Keller <wegge@wegge.dk>
wrote:

> Jeg er for rusten i det her :(

Cirklens centrum må ligge i skæringspunktet af to vinkelhalveringslinier.

Så er det bare Pytagoras for resten...
--

-JN-

Fra : Kert Rats

Dato : 14-04-09 15:22

"J. Nielsen" <mp274808@paul.get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Cirklens centrum må ligge i skæringspunktet af to vinkelhalveringslinier.
>
> Så er det bare Pytagoras for resten...

Er det ikke snarere skæringspunktet mellem to medianer (fra en vinkelspids
til midten af den modstående side.)?

Venligst

Kert Rats

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-04-09 15:42

> Er det ikke snarere skæringspunktet mellem to medianer (fra en vinkelspids
> til midten af den modstående side.)?

Er det ikke det samme? Det der starter som en median ender med at være en
vinkelhalveringslinie i den anden ende, når det er en ligebenet trekant.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-04-09 16:44

Uffe Kousgaard skrev:

> Er det ikke det samme? Det der starter som en median ender med at være en
> vinkelhalveringslinie i den anden ende, når det er en ligebenet trekant.

Nej. Det gælder kun for en ligesidet trekant. I en ligebenet
trekant der ikke er ligesidet, er der kun én median der falder
sammen med en vinkelhalveringslinje. Medianernes skæringspunkt er
ikke centrum for nogen indskreven cirkel. Den vil nemlig kun røre
to sider.

I en vilkårlig trekant er vinkelhalveringslinjernes skæringspunkt
centrum for den indskrevne cirkel.

--
Bertel

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-04-09 18:30

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Nej. Det gælder kun for en ligesidet trekant.

Nå, ja ligesidet hedder de

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-04-09 16:17

"Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> skrev i meddelelsen

> For retviklet: Læs ligebenet.
>
> Jeg er for rusten i det her :(

Du skal have skæringen ml vinkelhalveringslinierne.
Der gælder iøvrigt det sjove, hvor hypotenusen er c at r = (a+b-c)/2

Mvh
Martin

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 14-04-09 16:54

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

> I en vilkårlig trekant er vinkelhalveringslinjernes skæringspunkt
> centrum for den indskrevne cirkel.

Bingo! Det var lige den forklaring jeg savnede, omend jeg ikke vidste
det var den, før jeg så den.

Tak skal du have.

--
/Wegge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-04-09 19:54

Anders Wegge Keller skrev:

> Bingo! Det var lige den forklaring jeg savnede, omend jeg ikke vidste
> det var den, før jeg så den.

> Tak skal du have.

Velbekomme. Det kan indses (og huskes) fordi punkter på
vinkelhalveringslinjen ligger lige langt fra de to nabosider.
Hvor to mødes, er der et punkt der ligger lige langt fra de tre
sider.

--
Bertel