Blandede vædsker, men hvilke?
Fra : Jan Jeppesen

Dato : 01-04-09 18:43

Hej kyndige.

Man kan nogle steder købe nøgleringe eller større montre med to vædsker. Den
ene er klar og den anden er som regel blå (men også set rød eller sort) der
vel skal imitere havet med små sejlskibe og det hele.

Men hvad er det? Den klare vædske kunne være vand, men den anden ligger jo i
bunden, modsat olie, der flyder ovenpå. Min antagelse er dog at det er en
klar olie som f.eks lampeolie og det andet er farvet vand.

Nogen der kender hemmeligheden?

Tillægsspørgsmål:
Hvorfor flyder farven ikke over i den klare vædske??

--
Kærlig hilsen

Jan Jeppesen
E-mail: jan.jeppesen@stofanet.dk

Fra : Nana

Dato : 01-04-09 21:18

"Jan Jeppesen" <jan.jeppesenfjerndette@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogen der kender hemmeligheden?
>
> Tillægsspørgsmål:
> Hvorfor flyder farven ikke over i den klare vædske??

Fordi nogle ting er fedtopløselige, og nogle er vandopløselige. Farven,
eller den anden væske, er ikke opløselig i den anden.
Andre former for væske kan ligger over eller under vand, afhængigt at deres
masse(fylde).
Nu kender jeg ikke dimsen, så hvad der er i er svært at vide. --

Fra : Morten

Dato : 02-04-09 08:30

> Men hvad er det? Den klare vædske kunne være vand, men den anden ligger jo
> i bunden, modsat olie, der flyder ovenpå. Min antagelse er dog at det er
> en klar olie som f.eks lampeolie og det andet er farvet vand.

Den klare lugter af silicone-olie. Du ved sådan noget, man kan købe på
tanken typisk til at smøre bilens gummilister o.lign. med.
Om der er andet der lugter hen i retning af det skal jeg ikke kunne sige,
men den jeg har haft der har været utæt synes jeg både lugt og opførsel har
været siliconeolie.

Mvh
Morten

Fra : Nana

Dato : 03-04-09 01:25

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Om der er andet der lugter hen i retning af det skal jeg ikke kunne sige,
> men den jeg har haft der har været utæt synes jeg både lugt og opførsel

Måske heptan? det har sådan en lidt sær form.