Varm vand i en vandslange
Fra : Carsten Riis

Dato : 29-03-09 10:02

Hej alle

Jeg har et lille dagligdags mysterium, som jeg vil beskrive således.

Når jeg afmonterer brusehovedet på håndbruseren står jeg tilbage med en
ganske almindelig slange.
Når jeg leder vand igennem slangen som er den temperatur som man nu kan
tåle at bade i....det er jo meget behagelig. Og den samme temperatur af
vand bliver ved med at strømme igennem slangen

Når jeg så holder fingeren på en sådan måde, at der ikke kommer noget
vand ud af slangen, for efter ca. 10 sekunder fjerne fingeren igen.

Hvorfor sker der et temperaturskifte af vand i nedadgående retning i
et-to sekunder efter fingeren er fjernet? Efter de et-to sekunder vender
temperaturen tilbage til den oprindelige temperatur.

Bemærk venligst, jeg laver ikke noget om på justeringen på
blandingsbatteriet, hverken mængden af vand eller temperatur.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 29-03-09 17:44

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Bemærk venligst, jeg laver ikke noget om på justeringen på
> blandingsbatteriet, hverken mængden af vand eller temperatur.

Når vandet løber er der en kontinuerlig tilførsel af vand ved samme
temperatur. Når du sætter fingeren for, stopper denne tilførsel, og vandet i
slangen begynder at afgive varme til omgivelserne, og bliver altså koldere.
Når du fjerner fingeren, retablerer du tilførslen af varmt vand, men det nu
køligere vand i slange og rør skal væk først. Det er nærmest det omvendte
af, at lade vandet løbe for at det skal blive koldt.

Anders
http://spisdrik.blogspot.com

Fra : Martin Bak

Dato : 29-03-09 18:17

"Anders Halskov-Jensen" <anders@dontgetspam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men det nu køligere vand i slange og rør skal væk først. Det er nærmest
> det omvendte af, at lade vandet løbe for at det skal blive koldt.

Niks. Ikke på 10 sekunder, på den korte tid vil afkølingen være umærkbar,
især da slangen i forvejen har temperaturen, så den kan ikke trække varme
ud, men varmeafgivelse skal ske til luften.
Jeg tror svaret ligger i blandingsbatteriet. Carsten, det er vel et
termostatbatteri vi taler om? Hvilket?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Benny Nissen

Dato : 29-03-09 19:51

Carsten Riis wrote:

> Jeg har et lille dagligdags mysterium, som jeg vil beskrive således.
>

> Når jeg afmonterer brusehovedet på håndbruseren står jeg tilbage med en
> ganske almindelig slange.

Du har altså nogle sjove, dagligdags opgaver, Carsten.

Jeg afmonterer ikke mit bruserhovede dagligt, men det er måske normalt
at man gør

Jeg tror bestemt også problemet ligger i blandingsbatteriet, som ikke
kan nå at regulere varmt vand i forhold til den større mængde koldt
vand, der normalt strømmer.

Fortsat god aften.

Fra : NUN

Dato : 31-03-09 15:14

Benny Nissen wrote:

> Du har altså nogle sjove, dagligdags opgaver, Carsten.
>
> Jeg afmonterer ikke mit bruserhovede dagligt, men det er måske normalt
> at man gør

Jeg har hørt at bøsser renser deres numsehul ved at skrue bruse hoedet af og
presse vand op i anus på den måde. Så er det vigtigt med den rette
temperatur. (men om det er det der tales om ved jeg ikke)

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-04-09 09:08

NUN skrev den 31-03-2009 16:14:

> Jeg har hørt at bøsser renser deres numsehul ved at skrue bruse hoedet af og
> presse vand op i anus på den måde. Så er det vigtigt med den rette
> temperatur. (men om det er det der tales om ved jeg ikke)

hvor ved du den slags ting fra? personlig erfaring?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-04-09 09:02

Benny Nissen skrev den 29-03-2009 20:50:

> Du har altså nogle sjove, dagligdags opgaver, Carsten.
>
> Jeg afmonterer ikke mit bruserhovede dagligt, men det er måske normalt
> at man gør

Næh, men når jeg bruger håndbruseren med brusehoved, så er vandets
temperatur ganske ustabil. Det er ikke rart at gå i bad i en skiftende
blanding af ishav og kogende vand (ok, gennemsnitlig er det vist meget
godt )

Jeg har så fundet ud af, at bruse uden brusehoved for at få en jævn
temperatur.

Jeg bor en 7 etagers bygning (bor selv på 5. sal).
Og der har været en blikkenslager rundt og vurdere vandrørene....og de
står til en udskiftning.
blandingsbatteriet har jeg ikke navnet på, men det ser ret simpelt ud i
sin konstruktion. Hvornår det er købt ved jeg ikke, da jeg først er
flyttet ind i marts 2008...den tidligere beboer har bot her i ca. 40
år. Blandingbatteriet er dog ikke det oprindelige...det kan jeg da se.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 29-03-09 19:56

Carsten Riis wrote:
[...]
> Bemærk venligst, jeg laver ikke noget om på justeringen på
> blandingsbatteriet, hverken mængden af vand eller temperatur.

Et afklarende spørgsmål: Er det en slange af metal, eller af noget
gummi-agtigt materiale?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-04-09 09:03

Peter Knutsen skrev den 29-03-2009 20:55:
> Carsten Riis wrote:
> [...]
>
> Et afklarende spørgsmål: Er det en slange af metal, eller af noget
> gummi-agtigt materiale?

Gummiagtig materiale.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : /Peter

Dato : 30-03-09 10:07

> [...]
>
> Bemærk venligst, jeg laver ikke noget om på justeringen på
> blandingsbatteriet, hverken mængden af vand eller temperatur.

Måske er temperaturen på vandet der kommer ud efter de par (det kolde)
sekunder du har fjernet fingeren, faktisk højere end oprindeligt, - derfor
føles det første par sekunders vand koldere.

Prøv med et termometer

Fra : Allan F

Dato : 30-03-09 14:23

> [...]

> Bemærk venligst, jeg laver ikke noget om på justeringen på
> blandingsbatteriet, hverken mængden af vand eller temperatur.

Fordi trykket på det varme vand er lavere end på det kolde. Det kolde vand
bliver trykket over i det varme tilgangsrør, fordi der er lavere modstand
her, end der hvor du spærrer for udløbet (hvor modstanden jo er 'uendelig').

Allan F

Fra : N. Foldager

Dato : 31-03-09 16:58

Allan F:

> [...]
>her, end der hvor du spærrer for udløbet (hvor modstanden jo er 'uendelig').

Nemlig. Det kolde vand har ikke anden mulighed, end at løbe over i det
varme rør indtil fingeren flyttes igen.

Niels Foldager

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-03-09 19:21

N. Foldager wrote:
> Allan F:

> Nemlig. Det kolde vand har ikke anden mulighed, end at løbe over i det
> varme rør indtil fingeren flyttes igen.

Plejer der ikke være kontraventiler indbygget i termostatiske
blandingsbatterier?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : N. Foldager

Dato : 01-04-09 22:16

Erik Olsen:

>Plejer der ikke være kontraventiler indbygget i termostatiske
>blandingsbatterier?

Ofte, men ikke altid.

Mvh
Niels Foldager

Fra : TA

Dato : 01-04-09 19:38

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> wrote in message

> [...]
> bliver trykket over i det varme tilgangsrør, fordi der er lavere modstand
> her, end der hvor du spærrer for udløbet (hvor modstanden jo er

Svjv har det kolde og varme vand vel samme tryk idet begge stammer fra
tilledningen fra vandværket ? Den eneste forskel er, at det varme vand -
via en forgrening - ledes igennem en varmeveksler, og derfor får et lille
trykfald pga strømningsmodstanden i varmeveksleren. Denne modstand
er dog lille sammenlignet med modstanden i blandings-batteriet.

Når udløbet blokeres, er der ingen strømning i hverken varmt eller koldt
vand, og det varme og kolde vand har derfor samme tryk. Hvordan
skulle det kolde vand da løbe over i varmtvandsledningen og fortrænge
det varme vand (á tvinge det varme vand til at 'løbe baglæns') ?

--
TA

Fra : N. Foldager

Dato : 01-04-09 22:15

Anonyme TA:

> [...]
>skulle det kolde vand da løbe over i varmtvandsledningen og fortrænge
>det varme vand (á tvinge det varme vand til at 'løbe baglæns') ?

Fordi eftergiveligheden (compliance) er større på varmtvandssiden pga.
diverse ekstra rum (varmevandsbeholder o.lign.)

Det kolde vand bliver jo ikke ved med at løbe ind i varmtvandsdelen.
Det stopper, når trykket i varmtvandsdelen er nået op på
koldtvandsdelens.

Mvh
Niels Foldager

Fra : TA

Dato : 01-04-09 23:05

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote in message

> [...]
>
> Det kolde vand bliver jo ikke ved med at løbe ind i varmtvandsdelen.
> Det stopper, når trykket i varmtvandsdelen er nået op på

Jeg er helt enig i, at det i givet fald skyldes eftergivelighed i
varmtvandsdelen.
Min pointe var blot at gøre opmærksom på, at det ikke skyldes trykket alene,
da vand er inkompressibelt og da en trykforskel ikke kommer til udtryk
medmindre der er eftergivelighed i varmtvandsdelen.

Lidt nitpicking måske ...

Måske er der en lille luftlomme i varmtvandsdelen ?

--
TA