Hjælp ønskes - billedviser
Fra : Ukendt

Dato : 23-03-09 09:29

Jeg har brug for lidt hjælp.
For mange år siden, da jeg gik i skole - før pc'ernes tid og inden
OH-projectoren - var der på vores skole et "billedvisningsinstrument" - som
jeg gerne vil have hjælp til at finde et navn på.

Det var en stor kasse, der mindede om et diasapparat.
Under den var der en plade, hvorpå man kunne lægge fx en bog med en tabel
eller et billede - - hvorefter det kunne projiceres op på en skærm.

Hvad hedder sådan en størrelse - og tror I at den kan fås endnu?

Fra : Max

Dato : 23-03-09 09:50

Hej

> Hvad hedder sådan en størrelse - og tror I at den kan fås endnu?

Den hedder et Episkop.

Og kan fåes endnu, men der står rigtig mange rundt omkring og
samler støv som må kunne erhverves billig.

--
Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-03-09 09:53

Firstname Lastname skrev:

> Det var en stor kasse, der mindede om et diasapparat.
> Under den var der en plade, hvorpå man kunne lægge fx en bog med en tabel
> eller et billede - - hvorefter det kunne projiceres op på en skærm.

Det er et episkop. Billede:

http://www.au.dk/uhu/samlingerne/museumsgenstande/leitz-episkopfrakunsthistorie

Her sælges en lidt speciel slags:

http://kreativhobby.dk/tegneepiskop_tracer-p-82406.html

Her er en der sælger et stort et:

http://dlbm.dk/index.php?option=com_sobi2&sobi2Task=sobi2Details&sobi2Id=17269

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-09 10:02

Smukt - 1000 tak.
Det var godt nok en ublu pris for tegneapparatet.
Til gengæld var det lige før jeg fik tårer i øjnene over
Zeiss-instrumentet - det var lige sådan jeg huskede det! Med vippeplade og
det hele.

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-09 10:04

Det var jo ikke Zeiss men Leitz....Øv...

Fra : Max

Dato : 23-03-09 10:36

Hej

> Zeiss-instrumentet - det var lige sådan jeg huskede det! Med
> vippeplade og det hele.

Og sådan en tror jeg man kan finde det rigtige sted til en halvtredser.

--
Mvh Max

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-03-09 13:10

"Firstname Lastname" <None> skrev i meddelelsen
> [...]
> eller et billede - - hvorefter det kunne projiceres op på en skærm.
>
> Hvad hedder sådan en størrelse - og tror I at den kan fås endnu?

De findes også epidiaskoper (en kombitype der kunne vise dias).

http://www.luikerwaal.com/newframe_uk.htm?/epidia_uk.htm

Mvh
Martin

Fra : P.C.

Dato : 23-03-09 10:30

On 23 Mar., 13:09, "Martin Larsen" <mlar...@post7.tele.dk> wrote:

> De findes også epidiaskoper (en kombitype der kunne vise dias).
>
> http://www.luikerwaal.com/newframe_uk.htm?/epidia_uk.htm
>
> Mvh
> Martin

Den Zeiss der ovenover slges for 2400 er ukomplet, -- det er
oprindeligt et Epidiaskop der altså er et kombineret Episkop og
diaskop, men diaskop optiken mangler.
Derudover er den nok fra omkr . 1930 og hvis lampen ryger, --- de
holder ca. 25 timer medmindre man bruger 110 volt lampe og 220/110
volt transformator med mulighed for variable sekundær spænding, så man
kan køre med 100 volt istedet for 110 volt , så holder lampen ml 50 og
100 timer, og koster en bondegård i en foto foretning. Jeg fatter
ikke hvordan et ukomplet apparat man kan købe på E-bay for under 40
Eur plus 20 Eur transport, kan koste 2400 kr. .