matematisk problem.. måske...
Fra : anonym

Dato : 18-03-09 20:34

Mojne

en opgave lyder.

man har 10 glas med ca 20g i hver. vægten af inholdet er kendt.
man skal bruge så tæt på 100g som muligt.
Hvordan løses denne opgave hurtigst muligt?

Jeg er sikker på jeg har set samme opstilling tidligere, og der var et
navn for den type problem.
Nogen der kan hjælpe?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-03-09 21:12

anonym <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> writes:

> en opgave lyder.
>
> man har 10 glas med ca 20g i hver. vægten af inholdet er kendt.
> man skal bruge så tæt på 100g som muligt.
> Hvordan løses denne opgave hurtigst muligt?

Har du en vægt (bare sådan en med to vægtskåle måske)?

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen

Fra : alexbo

Dato : 18-03-09 21:33

"anonym" skrev

> man har 10 glas med ca 20g i hver. vægten af inholdet er kendt.
> man skal bruge så tæt på 100g som muligt.
> Hvordan løses denne opgave hurtigst muligt?

Man starter med at se på hvad man har til rådighed.
en vægt af den ene eller anden art, et målebæger måske, en teske eller et
sugerør.
når man ved det kan man bruge disse midler.
Hvad og hvordan afhænger af om bægrene er ens, om indholdet er fast eller
flydende, hvad det er for en vægt der er kendt, den samlede eller de enkelte
bægres. eller måske mener du vægtfylden.
Måske kan man bare hælde alle pillerne ud, tælle dem og ved hjælp af den
kendte vægt tage 100g fra.

Måske kan man hælde frem og tilbage mellem bægrene og derved komme frem til
det ønskede resultat.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hamann

Dato : 18-03-09 22:21

"anonym" <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan løses denne opgave hurtigst muligt?
>
> Jeg er sikker på jeg har set samme opstilling tidligere, og der var et

Moinje !!

5 glas á ca.20 G =ca. 100 G !! opgave løst !!

The MANN

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-03-09 23:23

"anonym" <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> wrote in message
> [...]
> Hvordan løses denne opgave hurtigst muligt?
>
> Jeg er sikker på jeg har set samme opstilling tidligere, og der var et

Hvis kravet havde været så tæt på 100g som muligt, men ikke over, så ville
det være "knapsack"-problemet.

Jeg ville løse det ved at afprøve alle kombinationer af 5 ud af 10 =
10*9*8*7*6 / (5*4*3*2*1) = 252 kombinationer.

Fra : anonym

Dato : 19-03-09 01:24

Uffe Kousgaard skrev:
> [...]
>
> Jeg ville løse det ved at afprøve alle kombinationer af 5 ud af 10 =
> 10*9*8*7*6 / (5*4*3*2*1) = 252 kombinationer.

hov overså helt dit svar.
takker, det var lige det jeg ledte efter.

Fra : anonym

Dato : 19-03-09 01:22

anonym skrev:
> [...]
> Hvordan løses denne opgave hurtigst muligt?
>
> Jeg er sikker på jeg har set samme opstilling tidligere, og der var et

en bekendt linkede til knapsack problem, som var lige hvad jeg ledte
efter. http://en.wikipedia.org/wiki/Knapsack_problem
Ellers tak for de fleste forslag.... :)