Definition på amalgam ?
Fra : Morten

Dato : 18-03-09 19:00

Hej

Er der nogen, der kan forklare hvad amalgam er? Altså, ud over at de fleste
steder er det beskrevet som en legering med kviksølv - jatak, det er den
definition jeg vidste ;)

Som nogen ved fra dk.forbruger, så ledte jeg efter termometre uden kviksølv
men med galinstan (eller samme legering, blot med andet navn da galinstan er
et varemærke).
Nu sidder jeg så og kigger i MSDS'en for galinstan
http://www.geratherm.de/docs/sicherheitsdatenblatt_galinstan_en.pdf

Se under punkt 10.
Der står at man skal indgå kontakt med aluminium, da det vil danne amalgam -
hvad? Var amalgam netop ikke en legering med kviksølv, men hvor kommer det
fra når det ikke er i hverken termometret eller aluminummet?

Eller, der er måske en mere sigende betegnelse for "et amalgam"? Er det
måske nærmere en betegnelse for en legering med visse karakteristika - i så
fald - hvilke?

Håber nogen kan få min viden til at stige et par grader (høhø) :)

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 18-03-09 19:02

> Der står at man skal indgå kontakt med aluminium, da det vil danne
> amalgam -

Det er så det man skal undgå ifølge databladet - u og i ligger ved siden af
hinanden på standard tastatur

Mvh
Morten

Fra : OZ4WH

Dato : 18-03-09 14:34

On 18 Mar., 19:00, "Morten" <tilt_uz...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> fald - hvilke?
>
> Håber nogen kan få min viden til at stige et par grader (høhø) :)

Hej Morten

Se : http://en.wikipedia.org/wiki/Amalgam_(dentistry)

OW

Fra : Morten

Dato : 18-03-09 23:25

> Se : http://en.wikipedia.org/wiki/Amalgam_(dentistry)
>
> OW

Ja, den har jeg set og det eneste jeg får ud af det er at det er en legering
af kviksølv og det får jeg ikke til at passe hvis galinstan og aliminium
bliver til amalgam.
Derfor jeg undrer mig om amalgam måske i virkeligheden er en betegnelse for
en legering med bestemte egenskaber fremfor hvad det er lavet af, men synes
ikke jeg kan finde noget relevant information. Altså lidt som loddetin, det
kan være et utal af legeringer, men deres egenskaber er /nogenlunde/ ens i
forhold til det de normalt anvendes til.

Mvh
Morten

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-03-09 23:31

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> loddetin, det kan være et utal af legeringer, men deres egenskaber er
> /nogenlunde/ ens i forhold til det de normalt anvendes til.

Amalgam er en legering af kviksølv med andet metal.

Mvh
Martin

Fra : Morten

Dato : 19-03-09 08:26

> Amalgam er en legering af kviksølv med andet metal.
>
> Mvh
> Martin

Det forklarer stadig ikke pkt. 10 i MSDS'en...
http://www.geratherm.de/docs/sicherheitsdatenblatt_galinstan_en.pdf

Men noget andet jeg synes er lidt mystisk... Plejer legerede metaller typisk
ikke at få et levere smeltepunkt end nogen af de metaller det består af? Og
det må ikke ikke siges at være tilfældet med de gamle tandfyldninger.

Mvh
Morten

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-03-09 15:27

Martin Larsen skrev:
> "Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Amalgam er en legering af kviksølv med andet metal.

Og det er skam vaskeægte videnskab, do.

--
Niels

Fra : Morten

Dato : 19-03-09 11:55

> Håber nogen kan få min viden til at stige et par grader (høhø) :)

Næ, det var der åbenbart ikke nogen her i gruppen, der kunne - det var
åbenbart en meget svær nød at knække.

Men Keith P Walsh kan til gengæld og han gennemborer den gængse, men
forkerte opfattelse af at amalgam absolut skal indeholde kviksølv, selvom
det da er rigtigt at det gør det oftest i de typer folk tænker på - så er og
bliver det en forkert definition på hvad et amalgam er. Han forklarer i
stedet hvad begrebet dækker over.

Interesserede kan læse mere her:
http://groups.google.com/group/sci.med.dentistry/msg/91ef4a2cd6dec674?pli=1

Tilbage står så at afklare hvad der så er så farligt ved gallium og
aluminium... Men det er måske dets egenskab at udvikle varme og brint ved
kontakt med vand (men dog vist ikke noget, der eksploderer med mindre der
kommer gnister til og koncentrationen er tilstrækkelig høj).

Mvh
Morten

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-03-09 13:40

> [...]
>
> Men Keith P Walsh kan til gengæld og han gennemborer den gængse, men
> forkerte opfattelse af at amalgam absolut skal indeholde kviksølv

Det er ikke forkerte opfattelser. I den gamle Salmonsen (1915) er Amalgam
navnet på et mineral, Kongsbergit (sølv og 30% kvægsølv). Ord *kan* få
ændret betydning hvis tilstrækkeligt mange ønsker det.

Mvh
Martin

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-03-09 15:26

Martin Larsen skrev:
> [...]
> Amalgam navnet på et mineral, Kongsbergit (sølv og 30% kvægsølv). Ord
> *kan* få ændret betydning hvis tilstrækkeligt mange ønsker det.

Det er ingen skam ikke at forstå engelsk.

--
Niels

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-03-09 16:03

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er ingen skam ikke at forstå engelsk.

Må jeg anbefale at du sætter dig lidt ind i brug af nyhedsgrupper (punkt
1.5)?
http://www.usenet.dk/?side=dk-oss&m=C
http://www.usenet.dk/fundats/dk.videnskab.txt

Mvh
Martin

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-03-09 21:43

Martin Larsen skrev:
> "Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Må jeg anbefale at du sætter dig lidt ind i brug af nyhedsgrupper (punkt
> [...]

Ja, ja, men man kan vel lade være med at spille klog på noget man ikke
forstår?

--
Niels

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-03-09 23:03

> Ja, ja, men man kan vel lade være med at spille klog på noget man ikke
> forstår?

Spille klog? - Skulle en psykolog vide mere om amalgam end de
leksikonartikler jeg har har citeret fra?

Det fyldningsmateriale som *tandlægen* Walsh linker til i et abstract fra
Canadian Dental Association omtaler gallium-fyldningen som et *alloy*
hvilket engelskkyndige oversætter til *legering*
http://www.cda-adc.ca/jcda/vol-64/issue-9/645.html

Mvh
Martin

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 20-03-09 00:55

Martin Larsen skrev:
> "Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Spille klog? - Skulle en psykolog vide mere om amalgam end de
> leksikonartikler jeg har har citeret fra?

Til forskel fra dig kan jeg læse.

--
Niels

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 19-03-09 22:13

Morten wrote:

> [...]
> ved kontakt med vand (men dog vist ikke noget, der eksploderer med
> mindre der kommer gnister til og koncentrationen er tilstrækkelig høj).

K.P. Walsh har muligvis ikke uret, men han er nu noget berygtet på
usenet for at have en forholdsvis usubstantieret agenda...

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 19-03-09 22:12

Morten wrote:
> Hej
>
> Er der nogen, der kan forklare hvad amalgam er? Altså, ud over at de
> fleste steder er det beskrevet som en legering med kviksølv - jatak, det
> er den definition jeg vidste ;)

Merriam-Webster er en normalt pålidelig kilde:
http://www.merriam-webster.com/dictionary/amalgam

....så amalgam kan simpelthen betyde en blanding omend de fleste kemikere
nok vil associere det med kviksølv.

> [...]

> amalgam - hvad? Var amalgam netop ikke en legering med kviksølv, men
> hvor kommer det fra når det ikke er i hverken termometret eller

Tjah, ifølge pkt 2 er der ikke kviksølv i galinstan. Men reaktionen
mellem det ternære eutektikum og aluminium ligner formodentlig visuelt
den tilsvarende mellem kviksølv og aluminium så det er nok nærliggende
at kalde det amalgam dannelse, hvilket så heller ikke er helt forkert.

> [...]
> så fald - hvilke?
>
> Håber nogen kan få min viden til at stige et par grader (høhø) :)

Uf...
> Mvh
> Morten

mvh