mobning?
Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 20-05-09 05:58

http://politiken.dk/uddannelse/article714822.ece

Da jeg gik i folkeskole kunne læreren fyre en bemærkning af, som man kom
til at høre for resten af ugen, men "so what"!

Jeg har en mistanke om at en folkeskolelærer fra 1982 kunne idømmes det
ene og andet for alt, lige fra sex-chikane til psykisk vold for de
bemærkninger vedkommende kunne fyre af i timen, men de fleste lærere
dengang holdt da fast i at undervisningen var det primære, og hvis nogle
elever ikke kunne sidde stille, blev de strittet ud, så resten kunne
høre hvad der blev sagt.

- cep

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-09 15:18

""Claus E. Petersen" <"Snurrberget"@" <"REMOVE> skrev i meddelelsen
> [...]
> dengang holdt da fast i at undervisningen var det primære, og hvis
> nogle elever ikke kunne sidde stille, blev de strittet ud, så resten

Mobning skal ikke tolereres, men jeg vil bestride at en skideballe til
en elev, eller at en elev smides ud gentagne gange fordi han/hun er for
enfoldig til at forstå at der skal være ro i undervisningen så de elever
der gerne vil lære sig noget, kan få den mulighed.

Som lærer gennem mere end 20 år, kender jeg mine lus på travet, og jeg
ved også at nogle forældre er fuldkommen ligeglade med deres børns
opførsel i klassen, for det må læreren jo selv ligge at rode med. Når
disse elever så bliver bortvist fra klasse, får dårlge karakterer etc..,
så er de der straks med at deres kære pode eller podinde er forfulgt.

Jeg har haft en sådan elev der mente at jeg forfulgte ham fordi han
fik 10 og ikke topkarakter ved sidste standpunktskarakter - og hvad
værre er at han mente at fordi han er muslim, så havde jeg noget imod
ham personligt. Han blev irettesat en gang og da det ikke hjalp, blev
han bedt om at forlade klassen. Det gjorde han så med råbet om at jeg
var "racist", men karakteren -som han klagede over - blev naturligvis
ikke ændret på nogen måde, også selvom faderen kom og var rigtig
ubehagelig.

Det kan man altså kalde for mobning ifølge visse personer. No way! Jeg
har nok at gøre med at forholde mig til 200 elevers præstationer, og jeg
skænker dem ikke ret mange tanker i min fritid. Det vil simpelthen være
for uoverkommeligt.

En af de elever jeg havde til afgangsprøven for nogle år siden, var
noget af det mest "øretæveindbydende" jeg nogensinde har oplevet.

Jeg er blevet kaldt svin, idiot, ludderkarl etc. af ophidsede elever og
blevet udsat for trusler af forskellig art, men den pågældende jeg
nævnede fik alligevel 11 efter den gamle skala til afgangsprøven, fordi
han var knagende dygtig - censor ville endda kun give ham 10, men jeg
overtalte vedkommende til at give ham 11 fordi jeg mente at præstationen
var det værd. Det hedder at handle professionelt; men en elev der hele
tiden skal gøre opmærksom på sig selv (kan alle se mig, kan alle høre
mig?) bliver enten irettesat eller/og bliver smidt ud af klassen. De
andre har også krav på undervisning. Og det kan da godt være at det af
eleven er blevet kaldt for mobning. Imho er det noget rent vrøvl.