Alkoholmisbrug i hver femte familie.
Fra : Søren Friberg

Dato : 26-04-09 08:46

Jeg fik lige morgenkaffen lidt galt i halsen, da jeg læste de korte nyheder:

Alkoholmisbrug i hver femte familie
Børn i alkoholiserede familier bliver overfuset og udsat for fysisk
vold. Hvert femte barn i 9. klasse har en opvækst præget af alkoholmisbrug.

Fra artikel i Berlingske Tidende den 26/4-09:
http://www.berlingske.dk/article/20090425/danmark/904250391/

og bygger på en undersøgelse af 4000 skoleelever, der hedder: "Unges
trivsel år 2008". Nogle vil så sige, at det er socialt betinget, og det
har de ganske ret i: En anden undersøgelse viser nemlig, at de
veluddannede drikker mest:

Egenlig ganske velkendte forhold, da hver tiende dansker drikker for
meget i følge sundhedsstyrelsen og 6% af de voksne danskere er syge, og
kan derfor ikke styre deres eget alholforbrug - også i følge
sundhedsstyrelse.

Tankevækkende på skole, hvor vi må regne med at de fleste "uforklarlige"
dysudviklinger kan knyttes til alkoholmisbrug. Og jeg ved noget om,
hvorfor WHO har anbragt alkoholisme, som den mest lidelsesfyldte sygdom
i verden. Bl.a. og måske især fordi den rammer, så mange så hårdt. Men
hvad er det pædagogiske perspektiv af det?

--

Kh Søren Friberg,
http://sfriberg.onexposure.net - http://fotofriberg.dk (kun til sjov)

Fra : Marianne

Dato : 26-04-09 14:56

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> http://www.berlingske.dk/article/20090425/danmark/904250391/
>
> og bygger på en undersøgelse af 4000 skoleelever, der hedder: "Unges

Det lyder helt vildt meget! Mon der skelnes mellem en 'opvækst præget af
alkoholmisbrug' og at man har set far/mor fulde til Skt. Hans. Hvis det er
det sidste, så OK, men jeg kan næsten ikke tro det andet. Det ville svare
til 5 i hver klasse!

Nogle vil så sige, at det er socialt betinget, og det
> har de ganske ret i: En anden undersøgelse viser nemlig, at de
> veluddannede drikker mest:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/10/05/082905.htm

Joe ... "49% voksne danskere mere end fem genstande ved en lejlighed mindst
én gang om måneden". Og flertallet af disse er veluddannede. I mine øjne er
der nu lidt forskel på at man giver sine børn en 'opvækst præget af
alkoholmisbrug' og så at drikke mere end 5 genstande ved samme lejlighed

Og ikke alle disse voksne har vel børn i skolealderen? Det kan selvfølgelig
også være, at de NETOP har børn i denne alder

> [...]
> i følge sundhedsstyrelsen og 6% af de voksne danskere er syge, og kan
> derfor ikke styre deres eget alholforbrug - også i følge sundhedsstyrelse.

Ja ...

> [...]
> verden. Bl.a. og måske især fordi den rammer, så mange så hårdt. Men hvad

Endnu flere løftede pegefingre fra Sundhedsmyndighederne?? Det gætter jeg i
hvert fald på, da det er alt for problematisk at ændre ved mere
grundlæggende forhold såsom arbejdsmarkedet, stress, globalisering,
forurening etc. Men pege pingre ad den enkelte - det er nemt.

Hvad diskuterer man i skolekredse i forhold til børnene (som er dem, jeg
antager, dit spørgsmål gik på)?

mvh
marianne

Fra : Søren Friberg

Dato : 26-04-09 15:49

Marianne skrev:

> [...]
> alkoholmisbrug' og at man har set far/mor fulde til Skt. Hans. Hvis det
> er det sidste, så OK, men jeg kan næsten ikke tro det andet. Det ville

Nej, der skelnes ikke, som du foreslår. Hvert femte barn i 9. klasse har
i et spørgeskema angivet, at de oplever en opvækst præget af
alkoholmisbrug i den nærmeste familie. Barnet har selv defineret, hvad
en sådan oplevelse vil sige. Det er desværre ikke særlig overraskende.
Mange undersøgelser har vist, at hver tiende voksne drikker mere end
sundhedsstyrelsens grænser (væsentlig flere blandt veluddannede). Andre
at man I Danmark har 6-8% alkoholikere. Dvs. personer, der har udviklek
en afhængighed, hvor de ikke kan styre deres alkoholforbrug uden hjælp
udefra. Da der til nærmeste familie jo først og fremmest hører en mor og
far er alle disse resultater meget samstemmende. Hvad der jo er helt
uomtvistelig er jo det faktisk solgte alkohol i Danmark. Endelig er det
min helt personlige erfaring fra en skole, at resultatet faktisk virker
rimeligt, som det er kendt for mig.

> [...]
> mine øjne er der nu lidt forskel på at man giver sine børn en 'opvækst
> præget af alkoholmisbrug' og så at drikke mere end 5 genstande ved samme

Ja, mindst 600.000 danskere et forbrug, der ligger over
genstandsgrænserne på højst 21 for mænd og 14 for kvinder. Og det er om
ugen og de 2 undersøgelser har intet med hinanden at gøre. Det er min
konklussion, at der kan være en sammenhæng. Under alle omstændigheder
afliver det myten om, at den danske misbruger sidder og skaber sig på
gaden. Det er kun en ganske, ganske lille del af de faktiske misbrugere,
der gør det. De fleste er særdeles kreative eksperter i at holde
forbruget skjult. Tro mig, her ved jeg, hvad jeg taler om.

> [...]
> grundlæggende forhold såsom arbejdsmarkedet, stress, globalisering,
> forurening etc. Men pege pingre ad den enkelte - det er nemt

Gid det var så vel, men det tvivler jeg stærkt på. Måske, men kun måske,
er der en lang udvikling, hvor der også i Danmark sættes focus på
problematikken. Blandt andet måske forde ganske mange kendte og
anerkendte personer har erklæret at være alkoholikere.

> Hvad diskuterer man i skolekredse i forhold til børnene (som er dem, jeg
> antager, dit spørgsmål gik på)?

Mig bekendt er området præcis ligeså tabubelagt der, som alle andre
steder. Lige så mange - eller måske ovenikøbet flere - socialarbejdere
er jo selv ramt. Og man skal have været i gennem ganske meget
behandling, før man tør indrømme noget om sig selv i den henseende.
Sygdommens og overforbrugets kerne er benægtelse - både over for sig
selv og andre. En sygdomsramt familie kan ikke komme ud af denne
benægtelse uden hjælp fra andre eller ved det totale sammenbrud.

Fra : Kim2000

Dato : 26-04-09 15:52

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> i den nærmeste familie. Barnet har selv defineret, hvad en sådan oplevelse
> vil sige. Det er desværre ikke særlig overraskende.

De har formentlig ligeledes selv defineret begrebet den nærmeste familie,
for nogle børn er det, det samme som bedsteforældre, onkler, tante osv.,
altså dem som de ser jævnligt. Jeg ville definere den nærmeste familie som
mor, far og søskende. Men har børnene tænkt sådan?

Fra : Søren Friberg

Dato : 26-04-09 16:02

Kim2000 skrev:

> [...]
> altså dem som de ser jævnligt. Jeg ville definere den nærmeste familie som
> mor, far og søskende. Men har børnene tænkt sådan?

Ja, jeg ville definere, som du gør, og det ville statistisk stemme
overens med velkendt viden over den voksnes befolnings forbrug og
misbrug. For mig er der i øvrigt ingen løftede pegefingre, da jeg ikke
er et øjeblik i tvivl om, at alkoholmisbrug er en sygdom på linje med
sukkersyge eller kræft. Sammenligningen med kræft er i øvrigt bedst, da
nogen kan lære at styre deres forbrug - andre ikke og dør af det.
Hvorfor børn specielt skulle tegne et mere dystert billede, ser jeg
ingen god grund til. Men undersøgelsen "Unges trivsel år 2008" udkommer
i morgen, hvor jeg forventer at få fingre i den. Der fremgår disse
detaljer formodentlig nærmere.

Fra : Søren Friberg

Dato : 26-04-09 18:08

Søren Friberg skrev:
> Sammenligningen med kræft er i øvrigt bedst, da
> nogen kan lære at styre deres forbrug - andre ikke og dør af det.

Lidt ekskurs, men for ikke at fremstå uvidende og usaglig burde der
rettelig stå:

Sammenligningen med kræft er i øvrigt bedst, da nogen kan lære at undgå
et forbrug - andre ikke og dør af det.

Fra : Søren Friberg

Dato : 26-04-09 18:58

Marianne skrev:
> Hvad diskuterer man i skolekredse i forhold til børnene (som er dem, jeg
> antager, dit spørgsmål gik på)?

Ud over mit formodentlig rigtige og mere generelle svar er der ikke
voldsomt mange reelle handlemuligheder. Det langsigtede er naturligvis
forebyggelse, og det kan jo i skolen ske ved oplysning. Politisk er jeg
til forbud, der ligner svenske, hvor problemet også er langt, langt mindre.

Konkret må jeg altså svare ud fra, at jeg optræder offentligt, men ikke
er anonym. Men jeg forsøger at planlægge besøg i klasser af konkrete
ramte repræsentanter fra familier. Det er nu ikke så let, som det kan
lyde, men den pædagogiske effekt kan være voldsom, da børn, der ellers
tror de er helt alene i verden, pludselig opdager, at dette jo langt fra
er tilfældet.

Ellers kan skoler jo oftest kun symtombehandle, dvs. lave indsatser i
forhold til børnene af forskellig art og "lade som" om barnet er
problemet og ikke familien - altså reelt indgå i benægtelsen, der er så
karakteristisk. Lærere kan utvivlsomt uddannes i at blive bedre til at
se karakteristiske symptomer hos ramte børn, men fatisk har jeg aldrig
set sådan et kursusopslag. I grove tilfælde er det den enkelte lærers
ret og pligt at indberette til sociale myndigheder. Men faktisk tror
jeg, at det er lidt teoretisk i denne diskussion.

Helt uden for den institution, hvor jeg er ansat, har jeg haft mulighed
for at hjælpe 2 familier på vej. Men det gennem netværk, der aldrig vil
kunne institutionaliseres.

Det er mine bud, men det kan være spændende at høre andre.

Fra : Søren Friberg

Dato : 27-04-09 19:11

Som bekendt blev rapporten "Unges trivsel År 2008" udgivet i dag,
hvorfra følgende citeres:

"En anden faktor, der kan have betydning for de unges opvækstvilkår og
trivsel, er, om de unge
er vokset op med familiemedlemmer, som har et problematisk forbrug af
alkohol. For at belyse
dette er de unge blevet spurgt, om de har oplevet alkoholmisbrug i deres
nærmeste familie.
Det er et subjektivt mål, der tager udgangspunkt i de unges egne grænser
for, hvornår de oplever,
at et alkoholforbrug er blevet til misbrug. Netop spørgsmålets
subjektive karakter giver
indblik i, hvorvidt de unge selv har opfattet alkoholforbruget som
problematisk eller ej, og kan
derfor betragtes som en indikation på, at misbruget har haft en negativ
virkning på de unge.
Det er en betænkelig høj andel af de unge, 18 pct. af drengene og 25
pct. af pigerne, der angiver,
at de har oplevet misbrug af alkohol i deres nærmeste familie. Det er
således samlet ca.
hver femte elev i 9. klasse, der har oplevet problemer med alkohol i
familien (Tabel 5.8)."

Fra : Marianne

Dato : 28-04-09 09:21

> [...]
> således samlet ca.
> hver femte elev i 9. klasse, der har oplevet problemer med alkohol i

OK. Jeg synes det er helt rimeligt at spørge til den unges egen opfattelse
af, hvornår noget er problematisk.

Spørgsmålet er, om det giver et billede af den reelle udbredelse af
alkoholmisbrug? Jeg er en kende mistænksom dels da jeg synes andelen er høj
i forhold til mine private iagttagelser, dels da der er 7% forskel på drenge
og piger.

Begrebet 'misbrug' er fx ikke ganske klart. Onkel Kurt som var temmelig fuld
ved Sofies konfirmation - har jeg som deltager i konfirmationen så oplevet
alkoholmisbrug? Eller drikker mor sig i gulvet hver fredag-søndag - har jeg
som hendes datter så oplevet alkoholmisbrug? Jeg kan svare 'ja' i begge
tilfælde, men jeg kan også nøjes med at se mor som misbruger. Altså det
sjældne tilfælde ct. det ugentlige.

Dette fjerner selvfølgelig ikke det overordnede problem med, at det er alt
for mange børn, der oplever en alkoholiseret opvækst.

Står der noget om geografisk fordeling og social fordeling (jf dine
overvejelser om at drikkeriet navnlig sker i de 'pæne' familier)?

Min oplevelse er også, at emnet er tabubelagt. I min gamle fagforening fik
vi i en kredsbestyrelse den ide, at der netop skulle tilbydes støtte ved
alkoholmisbrug, som jeg netop havde oplevet tage livet af en kollega, uden
nogen var klar over problemets omfang. Forslaget blev prompte afvist med, at
der ikke var den slags problemer blandt vores medlemmer. 'Man' havde de i
hvert fald aldrig hørt om. Ti år senere blev der alligevel lavet noget, som
viste sig at være en stor succes.

Det er da oplagt, at der både laves kurser for, hvordan man som lærer
tackler alkoholproblemer hos eleverne, hos elevernes forældre og hos een
selv.

mvh
Marianne

Fra : Søren Friberg

Dato : 28-04-09 15:19

Marianne skrev:

> [...]
> alkoholmisbrug? Jeg er en kende mistænksom dels da jeg synes andelen er
> høj i forhold til mine private iagttagelser, dels da der er 7% forskel

Ja, men om det giver et retvisende billede kan ingen jo svare på. Det
giver et retvisende billede af 4000 9.klasse (15 år) elevers oplevelse.
At pigerne har en højere andel kan kun forklares - som de gør i
undersøgelsen - ved at piger er mere opmærksomme på problemet end
drenge. Mine erfaringer er helt modsat dine. Langt, langt de fleste unge
og voksne er tilbøjelig til skjule et alkoholproblem i familien. Ingen
har større loyalitet over for familien end netop børn. Her taler vi
altså om unge på 15 år! Men undersøgelsen er subjektiv, og det forhold
er der jo sådan set ingen grund til at diskutere. Tolkningen af det
reelle omfang ud fra denne undersøgelse er derfor subjektiv. Du er
tilbøjelig til at tro, at den er for pesimistisk. Jeg er tilbøjelig til
at tro, at mange altså nødig "angiver" deres egen familie, og derfor må
jeg faktisk tro, at undersøgelsen er for optimistisk. Men noget
endegyldigt svar kan ingen give. Af en anden grund vil jeg dog mene, at
undersøgelsen ikke er helt urealistisk. Nemlig at det statistisk virker
rimeligt ud fra andre velkendte tal. Jeg har nævnt, at 6% af
befolkningen menes, at være alkoholikere iflg. sundhedsstyrelsen og
andre så virker tallene her ikke urimelige, når der medtænkes 2 forældre
og evt. søskende. Men der findes ikke eksakte tal, da alene definitionen
kan være uklar og den sidste i verden, der vil kalde sig alkoholiker er
som regel personen selv. Men en af flere indikationer kan netop være, at
familiemedlemmer klager over det!

Fra : Søren Friberg

Dato : 04-05-09 21:15

Søren Friberg skrev:
> Ingen har større loyalitet over for familien end netop børn.

Jeg vil faktisk påstå, at der er en slags omvendt proportionalitet her.
Børn fra forholdsvis velfungerende familier tør sagtens omtale
familieproblemer, mens det netop er helt modsat problemfamilier. Her
forsøges et rosenrødt billede udadtil.