Hvor skyder man hjorten? Gerne med bue?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-05-09 11:32

Hvilken kropsdel er det jægerne plejer at sigte efter, når de går på
hjortejagt? Jeg har en fornemmelse af at det er omkring eller lidt
bagved skulderen, men jeg har ikke en god idé om hvorfor.

Er det anderledes hvis man jager med bue?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : J. Nielsen

Dato : 10-05-09 13:19

On Sun, 10 May 2009 12:32:22 +0200, Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid>
wrote:

>Hvilken kropsdel er det jægerne plejer at sigte efter, når de går på
>hjortejagt? Jeg har en fornemmelse af at det er omkring eller lidt
>bagved skulderen, men jeg har ikke en god idé om hvorfor.

Et skud bag skulderen, eller "bladet" på jægersprog, vil med sikkerhed ramme
vitale dele (lunge/hjerte).

>Er det anderledes hvis man jager med bue?

Nej, træfområdet er det samme. Dog kan man med riffel forsvare at skyde skråt
forfra på et dyr. Dette bør undlades ved buejagt, da man risikerer at ramme de
store knogler i forbenet/ skulderen.
--

-JN-

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-05-09 20:16

J. Nielsen wrote:

> Et skud bag skulderen, eller "bladet" på jægersprog, vil med sikkerhed ramme
> vitale dele (lunge/hjerte).

Tak.

> Nej, træfområdet er det samme. Dog kan man med riffel forsvare at skyde skråt
> forfra på et dyr. Dette bør undlades ved buejagt, da man risikerer at ramme de
> store knogler i forbenet/ skulderen.

Og tak igen, for et godt og fyldstgørende svar.

Hvis du har tid til ét spørgsmål mere, så vil jeg gerne vide om vildtkød
skal op og hænge i en uges tid eller to, inden det bør spises, ligesom
jeg mener at have hørt at oksekød skal, eller om man bare kan stege det
umiddelbart?

Jeg har allerede spurgt om det i mad-og-drikke-gruppen, men den er lidt
sløv i det...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : J. Nielsen

Dato : 10-05-09 21:07

On Sun, 10 May 2009 21:15:43 +0200, Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid>
wrote:

> [...]
>skal op og hænge i en uges tid eller to, inden det bør spises, ligesom
>jeg mener at have hørt at oksekød skal, eller om man bare kan stege det

Normalt anbefaler man, at hjortvildt skal modnes i fyrre graddage. Dvs, hvis
kødet opbevares ved en temperatur på 4° C skal det hænge i 40 divideret med 4
= 10 dage. Hvis det drejer sig om et ungt dyr, fx en kalv, kan modning
undlades, men man snyder sig selv for den optimale kvalitet.
--

-JN-

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-05-09 23:02

J. Nielsen wrote:
> [...]
> = 10 dage. Hvis det drejer sig om et ungt dyr, fx en kalv, kan modning
> undlades, men man snyder sig selv for den optimale kvalitet.

Men hvis temperaturen er f.eks. cirka 20 grader i dagtimerne, så kan man
nøjes med 2 døgn?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : J. Nielsen

Dato : 11-05-09 16:34

On Mon, 11 May 2009 00:01:35 +0200, Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid>
wrote:

>Men hvis temperaturen er f.eks. cirka 20 grader i dagtimerne, så kan man
>nøjes med 2 døgn?

Nemlig!
--

-JN-