MS Publisher
Fra : Peter

Dato : 15-04-09 11:59

Hej NG!

Jeg har fået tilsendt en temmelig stor mængde sider lavet i Publisher 2003.
Jeg har selv Publisher version 2000 og kan ikke åbne filerne. Der undrer mig
meget, da Microsoft altid har haft bagudkompertible programmer hvor man
kunne åbne/indlæse filer lavet i en tidligere version. Hvad gør man i sådan
tilfælde? Har MS ikke en Publisher Reader 2003 (freeware) på samme måde som
Word Reader (freeware). Eller kan min makker lave en omkonvertering af alle
..pub-filerne (ca. 400 stk.) på een gang, uden at skulle åbne hver enkelt og
omdøbe dem med et nyt filnavn? Er der andre programmer til layout/grafik som
kan åbne .pub filer?

hilsen
Peter

Fra : Max

Dato : 15-04-09 12:37

Hej Peter

> Eller kan min makker lave en omkonvertering af alle .pub-filerne (ca.
> 400 stk.) på een gang, uden at skulle åbne hver enkelt og omdøbe dem
> med et nyt filnavn? Er der andre programmer til layout/grafik som kan

Det lyder som op det er et perfekt tidspunkt for dig til at få
opgraderet
din Publisher, det er sikkert den billigste løsning.

--
Mvh Max

Fra : H. P. Holm

Dato : 15-04-09 13:23

Peter skrev:

> [...]
> meget, da Microsoft altid har haft bagudkompertible programmer hvor man
> kunne åbne/indlæse filer lavet i en tidligere version.

Som Max skriver, det er dig der sidder med en "gammel" version, som
ikke er forud kompatibel! Det går fint at åbne Publisher 2000 filer
med Publisher 2003 og 2007, der er bagud kompatible som forventet.
(Der er problemer med Publisher version 2 til Windows 3.11 og måske
med .pub filerne fra Office 95 og 97, men det er en anden historie).

Microsoft har aldrig lavet readere til Publisher formatet og man kan
ikke åbne .pub filer med andre programmer i Office pakkerne.

Makkeren har muligheden for at udskrive til Microsoft Document Image
formatet (.mdi) eller til .tif format, hvis han har installeret hele
Office 2003 pakken, hvor modtageren kan hente gratis software til at
læse og printe dokumenterne. Men hvis modtageren skal kunne redigere
filerne, så skal han have den samme eller nyere version af Publisher.

Der findes on-line services der tilbyder at konvertere til PDF eller
andre almindelige formater, hvis man sidder med enkelte filer:

<http://www.google.dk/search?hl=da&q=convert+publisher+files&meta=>

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-04-09 00:10

"H. P. Holm" <B0@mogensen.mail.dk> skrev i meddelelsen
> Peter skrev:

> Microsoft har aldrig lavet readere til Publisher formatet og man kan
> ikke åbne .pub filer med andre programmer i Office pakkerne.

Aaahh. Man kan downloade en trial af publisher 2007, og når den udløber kan
den stadig bruges som reader til publisher filer - og det er legalt. Så hvis
man kan nøjes med denne løsning, kan denne metode bruges.
http://office.microsoft.com/en-us/publisher/HA102339061033.aspx
Så vidt jeg er nået frem til, kan man kun få denne trial på engelsk og
spansk.
Den er iøvrigt fuldt virkende i 60 dage, så der kan man jo evt. også selv
konvertere filerne til det gamle format.
Samtidig skal man være opmærksom på, at i publisher 2003 er der en hel del
nye funktioner i forhold til 2000 versionen.
Hvis disse funktioner er brugt til fremstillingen, vil de gå tabt, hvis man
konverterer til 2000 versionen.

Kurt

Fra : Max

Dato : 16-04-09 07:10

Hej Kurt

> Aaahh. Man kan downloade en trial af publisher 2007, og når den
> udløber kan den stadig bruges som reader til publisher filer - og det
> er legalt. Så hvis man kan nøjes med denne løsning, kan denne metode

En suveræn ide, stærkt gået Kurt.

--
Mvh Max

Fra : Klaus H

Dato : 15-04-09 15:56

"Peter" <petit@mobil.dk> skrev i en meddelelse news:49e5be0d$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> omdøbe dem med et nyt filnavn? Er der andre programmer til layout/grafik som

Din makker er nødt til at åbne samtlige filer og gemme dem som Pub2000.
Jeg har det samme problem herhjemme, for konen synes 2000 versionen er bedre at arbejde med end 2003 versionen som jeg har på den bærbare.

Klaus H

Fra : emjeppesen

Dato : 15-04-09 16:27

Peter skrev:

> [...]
>meget, da Microsoft altid har haft bagudkompertible programmer hvor man
>kunne åbne/indlæse filer lavet i en tidligere version.

Ja, og din ven kan også sagtens åbne filer, som du har lavet i version
2000. Du har totalt misforstået "bagudkompertibilitet"
Hilsen emj