Databaser og tegnsæt
Fra : Rune Jensen

Dato : 07-05-09 16:47

Hej, gruppe,

Når man gemmer noget i en database, hvilket tegnsæt gemmes det så i pr.
default?

Eller - hvordan kan man være sikker på, man ved, hvilket tegnsæt det
gemmes i, kan man selv styre det?

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-05-09 17:47

Rune Jensen wrote:

> Når man gemmer noget i en database, hvilket tegnsæt gemmes det så i pr.
> default?

Det er ikke noget man lige kan svare på.
Det kommer an på forskellige led i kæden, hvor det primært er driveren, der
afgør hvilket tegnsæt det gemmes i.

Collating sequenses er noget helt andet.

> Eller - hvordan kan man være sikker på, man ved, hvilket tegnsæt det
> gemmes i, kan man selv styre det?

Hvis du selv styrer hvordan data kommer ind, vil du også være sikker på
hvilket tegnsæt det (konverteres) gemmes i.

Det kræver viden om hvilken database, samt hvilket clientside 'bibliotek',
du bruger.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 07-05-09 18:27

Stig Johansen skrev:

<SNIP>

> Det kræver viden om hvilken database, samt hvilket clientside 'bibliotek',
> du bruger.

Den var værre, men jeg kigger på det.

Tak for svarene.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-05-09 05:45

Rune Jensen wrote:

> Stig Johansen skrev:
>
> <SNIP>

> Den var værre, men jeg kigger på det.

Det kan være jeg har misforstået dit spørgsmål.
Jeg har rodet med tegnsæt siden '80 - ASCII,EBCDIC,HP Roman8, IBM
CP437,CP850 og CP- jeg skal gi dig osv.

Men ud fra dit spørgsmål i andre grupper, kunne det tænkes du spørger om
hvilken _encoding_ der bruges.

Hvis dit spørgsmål er om man kan styre hvorvidt der gemmes i UTF8 elller
ISO-8859-1/UTF16, så er svaret: ja, det kan man godt styre.

Stig Johansen