Sende mails med 5 sek. mellemrum
Fra : Lars Lundberg

Dato : 01-05-09 12:45

Hejsa
Jeg sender nyhedsbreve ud via en hjemmeside, nu er problemet at
man max må sende 500 pr. 1/2 time (one.com) og der er indtil nu
560 tilmeldte, så tænkte jeg, kan man lave en vente funktion i
ASP, så den sender en mail pr. 5 sek, så bliver der kun sendt 360
mail pr. 1/2 time. og det burde være tilladt

På forhånd tak
Lars

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jakob Lund Krarup

Dato : 01-05-09 20:10

Lars Lundberg wrote:
> [...]
> ASP, så den sender en mail pr. 5 sek, så bliver der kun sendt 360
> mail pr. 1/2 time. og det burde være tilladt

Jeg vil tro du kan anvende sleep(5), da det er vbscript.
Men så vil kaldet til hjemmesiden nok give en timeout.

En høkerløsning kunne være at lave en side du kunne åbne med en
parameter der genopfriskede sig selv hvert 5te sekund og sendte den
næste mail.

Bare et par ideer : )

- Jakob

Fra : Kim M. Jørgensen

Dato : 04-05-09 08:28

Du kunne lave en side der sender en mail af gangen.
og så kalder sig slev igen med en response.redirect(Side) og så en parameter
f.eks den sidste record id så den ved hvad den næste er den skal sende mails
til. Så burde du ikke løbe ind i et problem med timeout

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-05-09 15:26

Lars Lundberg wrote:

> [...]
> ASP, så den sender en mail pr. 5 sek, så bliver der kun sendt 360
> mail pr. 1/2 time. og det burde være tilladt

Hvis du kan styre bundtvise udsendelser, så er der vist nogle 'cron job'
services online.

Alternativt, så har Rune vist lavet noget aktivering baseret på diverse
bot-besøg(pseudo-cron).

Den rigtige løsning er at finde en provider, der understøtter det du vil
have.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 04-05-09 19:45

Stig Johansen skrev:

> Hvis du kan styre bundtvise udsendelser, så er der vist nogle 'cron job'
> services online.

Ikke mange gratis services. Egentlig mærkeligt, da det jo "bare" er en
sheduled banke-på-funktion, man i virkeligheden vil have. Det må være
ret billigt at lave og ufatteligt enkelt i virkeligheden at tilbyde.
Måske jeg selv får den idé - på et tidspunkt;)

> Alternativt, så har Rune vist lavet noget aktivering baseret på diverse
> bot-besøg(pseudo-cron).

Til tidskritiske funktioner - altså noget, som skal udføres indenfor og
på et bestemt tidsrum - kræves et anseligt antal botter. Specielt, hvis
det er 500+ mails, som skal afsendes. Man kan gøre det på samtlige
requests, men man skal holde sig for øje, at søgemaskiner ikke bør
sinkes, og ejheller human users. Det giver ikke mange muligheder tilbage.

Idéen er derfor udbygget lidt fra pseudocron, da det kun går på requests
(GET/POST) fra spambotter. Det går på at fange spambotne på deres egen
legeplads, en side, som kun de kan "se", og hvor de kan boltre sig og
poste løs så tosset de vil - og hvor man samtidig har styr på dem.
Samtidig vil man gerne udnytte dem, for de kan ikke rigtigt bruges til
noget ellers.

Min PseudoCron/Botjob fungerer ved, at hver spambot-request opdaterer en
tæller, hvis der er gået minimum f.eks. 2 minutter siden tælleren sidst
blev opdateret. Når tælleren opdateres, udføres den tilhørende
funktion*). Det er altså ikke alle bots, som giver en funktion, for hvis
den f.eks. poster 5 sekunder efter get, vil kun getten have funktion, da
posten er indenfor de to minutter. Alle andre botter indenfor de to
minutter vil heller ikke have virkning (men man kan bruge det til noget
ikke-tidskritisk, hvis det er).

Jeg har kun 6-10 faste botter pr. dag, så med mine 15 stadier, vil det
tage ca. en uge at komme igennem dem og få udført alle funktioner (2-3
funktioner pr. dag), hvilket er klart i underkanten til ting, som skal
ske på bestemte tidspunkter. Men til ikke-tidskritiske funktioner, som
bare skal køres "henad vejen" virker den glimrende.

> Den rigtige løsning er at finde en provider, der understøtter det du vil
> have.

Jeg kan ikke forestille mig, det koster en bondegård hos éns udbyder at
sætte op.

MVH
Rune Jensen

NOTE:
*)

Det oprindelige formål var at lave en slags cashe for vejr-data for 15
storbyer, så disse vejrdata kunne hentes opdateret som XML (maks en time
gamle) direkte fra min server, men der er slet ikke nok botter til det
pt. da der skal opdateres ca. hver time så, hvis dataene skal have værdi
(vejrdata screenscrapes fra en amerikansk PublicDomain vejrside;) ).

Men det kan også bruges til f.eks. at slette gamle medelelelser på
Bloggen eller holde visse .txt-filer nede på et bestemt antal kb. mm.
Her er det mere fantasien, som sætter grænsen, hvis tiden ikke er så
afgørende.

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-05-09 06:00

Rune Jensen wrote:

> Til tidskritiske funktioner - altså noget, som skal udføres indenfor og
> på et bestemt tidsrum - kræves et anseligt antal botter. Specielt, hvis
> det er 500+ mails, som skal afsendes.

Jeg fik formuleret det lidt dårligt med 'bundtvise' udsendelser.
Det jeg havde i tankerne var eksempelvis at dele mails op i bundter a 400,
og have en LastRun man kan tjekke op mod.

Lidt a la
if Now-LastRun > ½ time and ThereIsMoreMails then
send nyt 'bundt'

På den måde kan det køre altid, og der vil blive sendt mails efterhånden som
der er nye.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-05-09 02:31

Stig Johansen skrev:

> [...]
> send nyt 'bundt'
>
> På den måde kan det køre altid, og der vil blive sendt mails efterhånden som

OK, jeg må jo lære at læse, nok ;)

Det lyder som en mere farbar vej. Og i sammenhæng med Leifs forslag om
monitoring, som jeg så også synes er ret smart tænkt, tror jeg faktisk
det kan lade sig gøre med lidt gefühl. Eneste, jeg lige kan komme på,
er, hvis der opstår fejl i forbindelse med send. Error-handling er ikke
min stærke side ;)

Jeg har ikke mulighed for/tid til at teste, ellers ville jeg nemlig godt
have forsøgt mig med et script - men til test i mindre målestok, kan man
vel oprette 4 mailadresser, og så inddele "bulken" i to, så der bliver
sendt to ad gangen.

Metoden med monitoring virker mere tilgængelig/stabil end med botter.
Jeg fandt denne iblandt mange andre:
http://www.montastic.com/

Så vidt jeg kan læse, laver de et side-tjek hvert 10. minut som
udgangspunkt. Det lyder fint til formålet.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-05-09 06:20

Rune Jensen wrote:

> [...]
> det kan lade sig gøre med lidt gefühl. Eneste, jeg lige kan komme på,
> er, hvis der opstår fejl i forbindelse med send. Error-handling er ikke

Det er ikke et egentligt svar på dit indlæg, men et eller andet sted skal
man placere det.

Jeg kom til at tænke på hvad der menes med grænsen på 500 mails/½ time.

Normalt praksis med massemails er, at man laver een mail, og lige så mange
RCPT som der er modtagere.

Dvs SMTP serveren modtager kun een 'mail', og sørger for distribuering til
modtagerne.

Hvis man derimod sender enkeltstående mails, vil SMTP serveren tælle dem som
560 mails, jfr. OP.

For at illustrere, så er der forskel på:
- 1 mail * 560 modtagere
og
- 560 mails * 1 modtager

Jeg ville nok undersøger hvilken begrænsning der er tale om, og jeg går ud
fra, det er protection mod spam-runs, og ikke teknsk funderet.

Dernæst ville jeg undersøge om man(udbyderen) har en komponent, der
understøtter den givne funktionalitet.

Stig Johansen

Fra : Leif Neland

Dato : 05-05-09 14:33

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> billigt at lave og ufatteligt enkelt i virkeligheden at tilbyde. Måske jeg

Der er jo nogle "er din website-oppe" services, der kan overvåge din side,
og sende en email når den er nede, og/eller lave statistik over det.

Tjae, du skal bare finde een, der vil lade sin nagios eller Big Brother
overvåge en url på dit site, så får du ihvertfald besøg hvert 5. minut.

Leif

Fra : Michael Weber

Dato : 17-05-09 11:56

Lars Lundberg wrote:
> [...]
> ASP, så den sender en mail pr. 5 sek, så bliver der kun sendt 360
> mail pr. 1/2 time. og det burde være tilladt

Bare lige lidt strøtanker...

Det er en rigtig god politik, one.com har der m.h.t. max. 500 pr. halve
time.
Kunne man sende flere, vil mail-serveren hurtigt havne på
diverse blocklists, hvilket vil bevirke at at alle, der bruger samme
mail-server
måske ikke kan sende mails, da deres mails klassificeres som spam p.g.a.
ip-nummer af modtager mail-serveren.

Prøv at smid 500 mails i hovedet på hotmail indenfor en ½ time
og se, hvad der sker :)

--
Ulige skal behandles ulige, for at være lige.