PubDate i RSS
Fra : Rune Jensen

Dato : 19-04-09 12:58

Jeg er ved at lægge RSS-funktion ind på en side, så man kan se sidste
nye besked. Jeg vil bare lige være sikker på, jeg gør det rigtigt - det
er <pubDate>, jeg er usikker på

Jeg kigger på denne specifikation:
http://asg.web.cmu.edu/rfc/rfc822.html#sec-5

Hvordan skal det laves, så det også virker med Live Bogmærker
(overholder specifikationerne)?

Udfra specifikationen ovenfor er det så:

Sunday, 19 04 09 13:49:00

f.eks.? Hvor 19 er dagen, 04 er måneden, og 09 året..

Jeg er heller ikke helt med på, om man skal angive tidszone, og hvordan
man så lige gør det.

Siden jeg arbejder på er her:
http://runejensen.dk/webdesign_group_meeting/diskussion.asp

MVH
Rune Jensen

--
Webdesign-grupperne mødeinvitation 2009
http://runejensen.dk/webdesign_group_meeting/

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-04-09 13:54

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> f.eks.? Hvor 19 er dagen, 04 er måneden, og 09 året..
>
> Jeg er heller ikke helt med på, om man skal angive tidszone, og hvordan

Use the source - Luke.
Her er lidt kode, der laver en GMT tid jfr. specs:
Weekdaynames = Array("Son","Mon","Tue","Wed","Thu","Fri","Sat")
Monthnames =
Array("Jan","Feb","Mar","Apr","May","Jun","Jul","Aug","Sep","Oct","Nov","Dec
")
Response.Write Weekdaynames(DatePart("w",Now())-1) + ", " + _
cStr(DatePart("d",Now())) + " " + _
Monthnames(DatePart("m",Now())-1) + " " + _
cStr(DatePart("yyyy",Now())) + " " + _
cStr(DatePart("h",Now())) + ":" + _
cStr(DatePart("n",Now())) + ":" + _
cStr(DatePart("s",Now())) + " GMT"

Offset fra GMT skal så angives som eks. +0100 efterfølgende.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-04-09 15:23

Stig Johansen skrev:
> [...]
> cStr(DatePart("n",Now())) + ":" + _
> cStr(DatePart("s",Now())) + " GMT"
>
> Offset fra GMT skal så angives som eks. +0100 efterfølgende.

Luke kunne ikke se skoven for bare træer ;)

Men det lader til at virke, dog ville jeg gerne lige vide, hvordan man
sætter lastBuild. Er det frekvensen, der skal tjekkes med?

Det lader til at være en dato..

Jeg har foreløbig sat den som:

<lastBuildDate><%

   response.write Weekdaynames(DatePart("w", Now()) -1) + ", " + _
cStr(DatePart("d",Now())) + " " + _
Monthnames(DatePart("m",Now())-1) + " " + _
cStr(DatePart("yyyy",Now())) + " " + _
right( "0" + cStr(DatePart("h",Now())),2) + ":" + _
right( "0" + cStr(DatePart("n",Now())),2) + ":" + _
right( "0" + cStr(DatePart("s",Now())),2) + " GMT"

%></lastBuildDate>

Er det korrekt?

Så får lastBuild nuværende dato og klokkeslet.

PS. Jeg snød og brugte din ANSItoUTF8, da det er i 8859-1, og jeg var
lidt doven. Mærkeligt nok lader det til at virke, men måske ikke helt
efter bogen ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-04-09 15:28

Rune Jensen skrev:

> Jeg har foreløbig sat den som:
>
> <lastBuildDate><%
>
> response.write Weekdaynames(DatePart("w", Now()) -1) + ", " + _
> cStr(DatePart("d",Now())) + " " + _
> Monthnames(DatePart("m",Now())-1) + " " + _
> cStr(DatePart("yyyy",Now())) + " " + _
> right( "0" + cStr(DatePart("h",Now())),2) + ":" + _
> right( "0" + cStr(DatePart("n",Now())),2) + ":" + _
> right( "0" + cStr(DatePart("s",Now())),2) + " GMT"
>
> %></lastBuildDate>
>

> Er det korrekt?

Det har du også, jo...

Men hvad er det nærmere man bestemmer med den dato/klokkeslet?

....og hvorfor vises datoen ikke under resuméet af indlægget, skal det
ikke det, hvis det overholder standarderne?

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-04-09 18:09

> [...]

Hovsa, det skulle vist være "Sun", og ikke "Son" - damn keyboard.

Det angives som TTMM i offset, så 1 time er 0100, og ikke 0001.

> Men det lader til at virke, dog ville jeg gerne lige vide, hvordan man
> sætter lastBuild. Er det frekvensen, der skal tjekkes med?

Jeg bruger ikke RSS readere, så det med datoerne kan jeg ikke svare på.
I Firefox synes jeg heller ikke jeg kan se nogle datoer.

> PS. Jeg snød og brugte din ANSItoUTF8, da det er i 8859-1, og jeg var
> lidt doven. Mærkeligt nok lader det til at virke, men måske ikke helt
> efter bogen ;)

Jo, AnsiToUTF8 er lige efter bogen, men du mangler at fortælle, at det er
xml:
Sæt den her ind som noget af det første:
Response.ContentType="text/xml; charset=utf8"

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-04-09 18:32

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg bruger ikke RSS readere, så det med datoerne kan jeg ikke svare på.
> I Firefox synes jeg heller ikke jeg kan se nogle datoer.

Jeg tog lige et xmlschema og validerede op imod.
Der skal åbenbart ikke stå GTM i disse datoer, kun +0100
(Jeg er dog lidt i tvivl om det der sommertid, så måske skal det være +0200)

> Jo, AnsiToUTF8 er lige efter bogen, men du mangler at fortælle, at det er
> xml:
> Sæt den her ind som noget af det første:
> Response.ContentType="text/xml; charset=utf8"

Så lige at du også laver det som CDATA, det behøver du ikke.
Du skal blot xmlencode strengene, disse 5 tegn < > " ' &

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-04-09 19:16

Stig Johansen skrev:

> Jeg tog lige et xmlschema og validerede op imod.
> Der skal åbenbart ikke stå GTM i disse datoer, kun +0100
> (Jeg er dog lidt i tvivl om det der sommertid, så måske skal det være +0200)

Det virker sgu nu, du ;)

Den kommer med rigtig dato og alt det... lige Opera skal jeg så arbejde
lidt med, men glad er manden. Mange tak, Stig. Det her kan du altså bare..

Virker nu

Et lille spørgsmål:
Der skal laves en GUID, som er en slags permalink til selve indlægget i
RSS-feedet - korrekt?

Jeg har en lille idé om, hvordan det kan gøres, hvis det er rigtigt
opfattet. Men så skal jeg have lavet paging på kommentarerne først
(næste step).

> Så lige at du også laver det som CDATA, det behøver du ikke.
> Du skal blot xmlencode strengene, disse 5 tegn < > " ' &

Svarer det til almindelig HTML-encoding?

Altså &lt; &gt; osv?

Jeg fandt denne, men den virker ufuldkommen:

function XmlEncode(ByVal strText)
Dim aryChars,aryReplacement
aryChars = Array(38, 60, 34)
aryReplacement = Array("&", "<", """)
Dim i
For i = 0 To UBound(aryChars)
strText = Replace(strText,Chr(aryChars(i)), aryReplacement(i))
Next
XmlEncode = strText
End function

MVH
Rune Jensen

--
Møde for deltagere i webdesigngrupperne -
intereseret?

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-04-09 19:41

> Det virker sgu nu, du ;)
>
> Den kommer med rigtig dato og alt det... lige Opera skal jeg så arbejde
> lidt med, men glad er manden.

Hvad er der med Opera? (Har den ikke selv).

> [...]
>
> Jeg har en lille idé om, hvordan det kan gøres, hvis det er rigtigt
> opfattet. Men så skal jeg have lavet paging på kommentarerne først

Jeg er ikke helt klar over hvad GUID skal bruges til.
Så bliver jeg nødt til at læse, men det bliver ikke lige nu.

> Svarer det til almindelig HTML-encoding?
>
> Altså &lt; &gt; osv?

Ja, men kun en delmængde.
Jeg tror faktisk ikke man behøver at encode " og '.
Jeg har lige 'renoveret' RSS-sjusket ovre på Gonzales, og der bruger jeg:
Response.Write AnsitoUTF8 ( _

Replace(Replace(Replace(oRs("MessageBody"),"&","&amp;") _
)

Hvor oRs("Messagebody") er teksten.