At pille en Javascript kode ud af et htmld~
Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 05-05-09 23:35

Hej NG
Jeg har en side hvor der en lang Javascriptkoden og denne kode
ville jeg gerne have ud i en separat JS fil. Fordi ellers hvis
jeg kører den i W3C så siger validatoren for mange fejl.
Fra den side hvor jeg har taget koden var der mange fejl i
forvejen, men det lå i html koden. Har prøvet at pille den ud og
lavet en JS fil, men så ville den ikke køre.
Siden er her http://oz1jux.dk/morsecode.html Og jeg ved godt at
der i mellem <body> og </body> er en del fejl.

Kim

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Leif Neland

Dato : 06-05-09 07:05

Kim Schmidt Wind skrev:
> [...]
> forvejen, men det lå i html koden. Har prøvet at pille den ud og
> lavet en JS fil, men så ville den ikke køre.

Så har du gjort det forkert

Det er ikke andet end:
<script type='text/javascript' src='morsekode.js'></script>

Du kan også beholde js inde i html'en med:

<script type="text/javascript">
//<![CDATA[

alert("<This is compatible with XHTML>");

//]]>
</script>

Se http://www.codehouse.com/javascript/tips/xhtml/

Leif

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 06-05-09 09:20

Leif Neland wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
{klip}

> [...]
>
> <script type="text/javascript">
> //<![CDATA[
>
> alert("<This is compatible with XHTML>");

Hej Leif

Jeg har nemlig prøvet at lagt den i morsekode.js, men det kan jo være
at det mangler noget i JS filen den ligger så men kan hente den på
html://oz1jux.dk/morse.js

Men ellers så laver jeg det bare som du skriver som andet forslag

Fra : Martin

Dato : 06-05-09 11:11

Kim Schmidt Wind wrote:
> [...]
>
> Jeg har nemlig prøvet at lagt den i morsekode.js, men det kan jo være
> at det mangler noget i JS filen den ligger så men kan hente den på

Fjern
// -->
til sidst i filen

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 06-05-09 17:58

Martin wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Fjern
> // -->
> til sidst i filen

Hej Martin
Det har jeg gjordt, men så kommer den med en fejl se her
Detaljer om fejl på websiden

Brugeragent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.0;
Trident/4.0)
Tidsstempling: Wed, 6 May 2009 16:51:54 UTC

Meddelelse: Et objekt var ventet
Linje: 45
Tegn: 1
Kode: 0
URI: http://oz1jux.dk/morsecode.html

Men har ikke tid til at kigge på det før engang på lørdag, da jeg skal på
arbejde og ikke er hjemme før-

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-05-09 13:40

Kim Schmidt Wind wrote:

> URI: http://oz1jux.dk/morsecode.html

På den side (ligger i domænets rodmappe) vil du hente en .js-fil med
adressen ../morsekode.js - dvs. en mappe nærmere roden end roden. Det kan
logisk ikke lade sig gøre.

Find ud af, hvor morsekode.js ligger og få rettet kaldet, så der peges det
rigtige sted hen.

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-05-09 17:33

Erik Ginnerskov wrote:

> På den side (ligger i domænets rodmappe) vil du hente en .js-fil med
> adressen ../morsekode.js - dvs. en mappe nærmere roden end roden. Det kan
> logisk ikke lade sig gøre.

Med mindre men finder en vulnerable server.
Det har været brugt for at bevæge sig over webscope.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 07-05-09 18:37

Kim Schmidt Wind skrev:
> [...]
> Siden er her http://oz1jux.dk/morsecode.html Og jeg ved godt at
> der i mellem <body> og </body> er en del fejl.

Nu kan jeg ikke rigtigt finde din JS(fil) i HTMLen?

Men, med rimelig lethed kan man i ASP/VBscript lave en function til
morse->text og omvendt. Behøver kun noget array, en tæller og en replace
- så vidt jeg kan se.

Det må da også kunne lade sig gøre også i JavaScript?

Bedre end at sidde og nørkle med noget kode, man ikke kender, og så
lærer man noget samtidig, mener jeg.

Replace i Javascript har jeg aldrig for alvor lært, så vidt jeg husker,
er det faktisk et object, man bruger... eller hur. Men det burde da være
til at lære ;)

Mener iøvrigt at Stig Johansen har lavet forskellige udgaver af replace
functioner, som må kunne bruges.

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-05-09 18:44

Rune Jensen skrev:

> Replace i Javascript har jeg aldrig for alvor lært, så vidt jeg husker,
> er det faktisk et object, man bruger... eller hur.

Nedenstående link får mig til at mene at du har ret i at det er et
objekt. Og en simpel syntaks tilmed.
http://www.w3schools.com/jsref/jsref_replace.asp

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-05-09 18:55

Rune Jensen skrev:

> Replace i Javascript har jeg aldrig for alvor lært,

Javascript har jeg generelt aldrig rigtigt fået sat mig ordentligt ind
i, selv om min interesse for det dog er blevet lidt større det sidste 1½
års tid. Alt hvad der kan klares serverside, kører jeg serverside.
At min interesse så er blevet lidt større på det sidste, skyldes måske AJAX.

Lige replace bruger jeg også kun meget lidt. Måske fordi jeg foretager
det meste replace serverside via PHP eller ASP.

Men det kunne måske være relevant jævnfør din tråd om AJAX og POST?

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 07-05-09 20:12

Philip Nunnegaard skrev:

> Lige replace bruger jeg også kun meget lidt. Måske fordi jeg foretager
> det meste replace serverside via PHP eller ASP.
>
> Men det kunne måske være relevant jævnfør din tråd om AJAX og POST?

Egentlig et godt spørgsmål. Jeg troede, JS havde en indbygget URLEncode
function, som ASP har.

Det må der vist lige læses op på.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 07-05-09 20:24

Rune Jensen skrev:

> Egentlig et godt spørgsmål. Jeg troede, JS havde en indbygget URLEncode
> function, som ASP har.
>
> Det må der vist lige læses op på.

Joh...

http://www.w3schools.com/jsref/jsref_encodeURIComponent.asp

Hvad der så mangler - måske ikke så meget i JS, men i serverside, i
hvert fald ASB/VBscript - det er en function til UTF8->ANSI og omvendt.
På HTTP er standarden nemlig 8859-1, men i AJAX er den UTF-8. Hvis ikke
andet angives.

Der har SVJH været sendt en kode til løsningen af den del, nu jeg kommer
i tanke om det. Eneste, man lige skal huske, er hvornår man skal bruge
hvilken function. Det er jeg ved at lære selv så småt.

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-05-09 20:49

Rune Jensen skrev:

> Hvad der så mangler - måske ikke så meget i JS, men i serverside, i
> hvert fald ASB/VBscript - det er en function til UTF8->ANSI og omvendt.

Jeg ved godt at det ikke er det du efterlyser, men i mine ajax-php-filer
har jeg denne kode:
header('Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1');

....svarende til asp's <%Response.charset="ISO-8859-1"%>

http://www.w3.org/International/O-HTTP-charset

Det har i hvert fald sparet mig for mange af de problemer der er med æ,
ø og å i netop AJAX.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 07-05-09 23:46

Philip Nunnegaard forklarede den 07-05-2009:

> [...]
>
> http://www.w3.org/International/O-HTTP-charset
>

> Det har i hvert fald sparet mig for mange af de problemer der er med æ, ø og

Kan du uddybe det?

AJAX kommunikerer utf-8
http://www.w3.org/TR/XMLHttpRequest/#send

Jeg bruger utf8_decode( modtagne_data) og utf8_encode( send_data) og
det fungerer fint, også med æ ø og å.
Har eksperimenteret med at sætte headere i XMLHttpRequest - men ikke
med nogen slags resultat, der kan bruges til noget.
Så min erfaring er, at de data der skal håndteres af AJAX, skal være
utf-8. Objectet håndterer konvertering i browseren - men man skal selv
gøre det på serveren.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin

Dato : 08-05-09 00:18

Birger Sørensen wrote:
> Philip Nunnegaard forklarede den 07-05-2009:

> Kan du uddybe det?

Apache (webserver) er som standard sat op til UTF-8 hvis ikke andet angivet.

Så derfor spytter apache UTF-8 retur, og hvis man kører med iso-8859-1 i
sit html/javascript dokument, så får man noget forkert retur - så derfor
så sætter man en header() med et iso-8859-1 charset ind.

> AJAX kommunikerer utf-8
> http://www.w3.org/TR/XMLHttpRequest/#send

Nemlig, men hvis man bruger iso-8859-1 i sit html meta tag, ja, så
kommer æøå forkert tilbage.

> Jeg bruger utf8_decode( modtagne_data) og utf8_encode( send_data) og det
> fungerer fint, også med æ ø og å.

Men hvorfor kører alt data igennem en funktion når man kan nøjes med at
sætte en korrekt header, ja ok, vi snakker milli/nano sekunder her, men
det koster jo lidt ram.

> Har eksperimenteret med at sætte headere i XMLHttpRequest - men ikke med
> nogen slags resultat, der kan bruges til noget.

Det har jeg også 100% opgivet.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-05-09 08:33

Martin tastede følgende:
8X
> [...]
>
> Men hvorfor kører alt data igennem en funktion når man kan nøjes med at
> sætte en korrekt header, ja ok, vi snakker milli/nano sekunder her, men
8X

header påvirker svjv, kun det afsendte.
Hvilken slags karakterer får du ind (fra AJAX i php)?.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin

Dato : 08-05-09 16:28

Birger Sørensen wrote:
> Martin tastede følgende:
> 8X

> 8X
>
> header påvirker svjv, kun det afsendte.
> Hvilken slags karakterer får du ind (fra AJAX i php)?.

Nogle (?)

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-05-09 08:43

Martin:

> Nogle (?)

Fra AJAX kommer de som utf-8.
de bliver ikke ISO, af at man sætter header().

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-05-09 12:14

Birger Sørensen wrote:

> Fra AJAX kommer de som utf-8.

Hmm.. 'The perception is in the eyes of the beholder'.

> de bliver ikke ISO, af at man sætter header().

Nej, en header ændrer ikke noget, men man kan sagtens levere ISO8859-1 data
til serveren fra JS.

Når vi snakker uri-encoded data, så strikkede jeg denne funktion sammen:
<http://w-o-p-r.dk/javascript/UTF8toAnsi.js>

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-05-09 13:29

Stig Johansen formulerede spørgsmålet:

> [...]
> til serveren fra JS.
>
> Når vi snakker uri-encoded data, så strikkede jeg denne funktion sammen:

Jo da.
Jeg leverer tit ISO karakterer til AJAX.
På PHP siden, er jeg så nødt til at utf8_decode() dem.
Og det uanset, hvilken Content-Type jeg sætter i AJAX header.

Det jeg ikke forstår er, at jeg ikke kan se, at det skulle løse
probelm, blot at sætte
header('Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1');
i php.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-05-09 05:37

Birger Sørensen wrote:

> Jo da.
> Jeg leverer tit ISO karakterer til AJAX.
> På PHP siden, er jeg så nødt til at utf8_decode() dem.
> Og det uanset, hvilken Content-Type jeg sætter i AJAX header.

Jeg er ikke sikke på jeg forstår dig rigtigt, men selv om en side er i
ISO8859-1, er de interne variable i UTF8 i JS.

En var, f.eks:
var message=getelementbyid('message')
vil allerede der være i UTF8.
Content type i headeren fortæller blot serveren hvad indholdet er, og laver
ikke nogen konvertering.

Derfor skal dataene konverteres til ISO (hvis man ønsker at bruge dem råt).

> Det jeg ikke forstår er, at jeg ikke kan se, at det skulle løse
> probelm, blot at sætte
> header('Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1');
> i php.

Dobbelt negationer...
Hvis du skal have det til at virke med ISO8859-1 fra serveren skal (eller
det gør jeg) du sende det som XML.

Jeg bruger følgende sekvens i ASP:
Response.ContentType="text/xml"
Response.Charset = "ISO-8859-1"
%><?xml version="1.0" encoding="iso88591"?><ul><%
Det må svare ca. til:
header('Content-Type: text/xml; charset=ISO-8859-1');
echo ('<?xml version="1.0" encoding="iso88591"?>');
i php.

<ul> er blot en indkapsling jeg bruger, så det bliver well-formed.
Det virker fint uden, men FF kommer med en warning om at det ikke er
well-formed, og det gider jeg ikke se ;)

Jeg har en demo version liggende her:
<http://w-o-p-r.dk/shoutbox/Gonzales/shoutbox.asp>

Der kan du evt. aflure javascripts, hvoraf det fremgår hvordan
konverteringen sker clientside.

Serverside er der som sagt ingen konvertering, blot XML i ISO8859-1.

Din metode med at en/decode serverside virker også, men jeg foretrækker at
holde serverside 'ren' (kodemæssigt).

Da windows kører UTF16 internt, vil det nok altid blive bøvl med UTF8 på den
front.

Min personlige holdning er også at Ansi (ISO8859-1) er bedst, så længe man
ikke skal præsentere klingon eller kinesiske tegn.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-05-09 16:10

Martin wrote:

> Men hvorfor kører alt data igennem en funktion når man kan nøjes med at
> sætte en korrekt header, ja ok, vi snakker milli/nano sekunder her, men
> det koster jo lidt ram.

> Det har jeg også 100% opgivet.

Det, at i har opgivet betyder ikke, at det ikke (nemt) kan lade sig gøre.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-05-09 05:29

Birger Sørensen skrev:

> Kan du uddybe det?
>
> AJAX kommunikerer utf-8
> http://www.w3.org/TR/XMLHttpRequest/#send

Men min html kører ISO-8859-1, så ergo skal der konverteres fra AJAX'
UTF-8 til ISO-8859-1.
Yderliger uddybning kan læses i Martins indlæg.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-05-09 05:34

Rune Jensen wrote:

> Der har SVJH været sendt en kode til løsningen af den del, nu jeg kommer
> i tanke om det.

Det er korrekt husket :)

> Eneste, man lige skal huske, er hvornår man skal bruge
> hvilken function. Det er jeg ved at lære selv så småt.

Jeg har lavet 2 løsninger på det problem til ASP, som default kører ISO
8859-1.

Den ene er at benytte UTF8 som wire data, hvor man kan bruge AnsiToUTF8 ved
response, og UTF8ToAnsi ved Request.

Her sker konverteringerne serverside.

Clientside er der ikke brug for konvertering ved response i ISO8859-1 hvis
man husker at sætte de korrekte headers.

Men data hentes ind i UTF8 i javascript, så jeg strikkede en clienside
UTF8ToAnsi, som jeg postede koden på engang her i gruppen.

Ved at benytte metode2 sker konverteringen clientside, og wiredata er
ISO8859-1.

Hint: Metode2 benyttes i 'Gonzales', så 'Use the source Luke' ;)

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-05-09 09:32

Stig Johansen skrev:

> [...]
> ISO8859-1.
>
> Hint: Metode2 benyttes i 'Gonzales', så 'Use the source Luke' ;)

Jeg fandt (nogle af) diskussionerne + koden

img problem med Firefox
http://groups.google.com/group/dk.edb.internet.webdesign.clientside/browse_thread/thread/91780dd4657a5833/64585a48b4f43063

Problem med danske tegn og Ajax
http://groups.google.com/group/dk.edb.internet.webdesign.clientside/browse_thread/thread/df90226742c6928e/d177e7dfe83e7108

AJAX -> ASP - DB og/eller DB -> ASP -> AJAX - UTF-8
http://www.html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign_clientside/default.asp?messageid=%3C47a06a0e%240%2490265%2414726298%40news.sunsite.dk%3E

AJAX og UTF8 -> Ansi
http://www.html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign_clientside/default.asp?messageid=%3C47aca698%240%2490268%2414726298%40news.sunsite.dk%3E

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-05-09 11:50

Rune Jensen wrote:

> Jeg fandt (nogle af) diskussionerne + koden
[snip]

Hvis det er i orden med dig, så gider jeg kun diskutere _løsninger_, og ikke
prøv dit&dat.

Stig Johansen

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 09-05-09 12:38

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
[Klip]

> Nu kan jeg ikke rigtigt finde din JS(fil) i HTMLen?

[Klip]

> MVH
> Rune Jensen

Hej Rune

Det var en fejl fra min side den var notere under et andet navn, men nu
skulle det virke. Så nu er der kun tilbage at rette html'en til så man
undgår alle de fejl fra som W3C siger der er.