Google Maps JavaScript virker ikke i IE
Fra : Kenneth

Dato : 04-05-09 23:33

Hej alle,

Jeg har et besynderligt problem. Jeg har lavet et JavaScript, der
benytter sig af Google Maps. Desværre virker det ikke i IE.

Der kører også et simpelt AJAX script, der heller ikke virker i
IE.

I finder siden her: kenriksen.dk

Tilsyneladende brokker den sig over Google Maps API - GMap2 - ,
hvilket jeg ikke kan forstå.

Mvh Kenneth

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-05-09 10:07

Kenneth udtrykte præcist:
> [...]
> IE.
>
> I finder siden her: kenriksen.dk
>
> Tilsyneladende brokker den sig over Google Maps API - GMap2 - ,

Jeg kan ikke se hvad der er galt - har ikke arbejdet med GoogleMaps.

FF rapporterer et problem med en <input> - du bruger XML syntax til id
og name i HTML. id'er skal begynde med et bogstav - dine begynder med
underscore.

Og så er din AJAX en hel ny måde at definere "simpel" på.
Et kald til serveren med AJAX kan udføres med ca. 30 liniers kode. Du
har 50 linier i HTML dokumentet og 150 i en separat js fil.
Jeg har ikke nærlæst. Umiddelbart ser det ud somom du pakker
XMLHtttpReauest objektet ind i et andet object, og det er ikke
indlysende hvad det egentlig er du prøver at opnå.
Umiddelbart skifter klokken. I nogenlunde samme takt som den der er
indbygget i min PC. Det behøver man ikke AJAX til - men det kan
selvfølgelig blot være for testens skyld.
AJAX returnerer et helt HTML dokument? Fidusen ved AJAX er at der kan
skiftes indhold på siden - man kan alstså nøjes med at returnere det
der skal vises - det ny indhold om man vil.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Phecdaret

Dato : 05-05-09 21:04

Tak for dit svar Birger.

> Jeg kan ikke se hvad der er galt - har ikke arbejdet med GoogleMaps.

Jeg har søgt lidt på nettet, og jeg kan heller ikke finde noget enkelt
svar. Svar er der dog nok af, for mange har tilsyneladende problemet.

> FF rapporterer et problem med en <input> - du bruger XML syntax til id
> og name i HTML. id'er skal begynde med et bogstav - dine begynder med
> underscore.

Tænker du her på "name="__VIEWSTATE" id="__VIEWSTATE"? De er autogeneret
fra .NET.

> [...]
> XMLHtttpReauest objektet ind i et andet object, og det er ikke
> indlysende hvad det egentlig er du prøver at opnå.

Det er en simpel måde at styre AJAX på. Jeg opretter ganske enkelt et
objekt, hvor jeg håndterer diverse AJAX-relateret information i stedet for
at have det spredt ud i andre objekter eller globalt.

> Umiddelbart skifter klokken. I nogenlunde samme takt som den der er
> indbygget i min PC. Det behøver man ikke AJAX til - men det kan
> selvfølgelig blot være for testens skyld.

Relevant kommentar, men det er dog blot en simpel test. AJAX-testen har
dog intet med problemet at gøte. Det er i forbindelmed med Google API, jeg
klokker i det.

> AJAX returnerer et helt HTML dokument? Fidusen ved AJAX er at der kan
> skiftes indhold på siden - man kan alstså nøjes med at returnere det
> der skal vises - det ny indhold om man vil.

Du har ret, men jeg ved bare ikke, hvordan man får en side til at
returnere indhold i .NET. I PHP ville man blot skrive echo efterfulgt af
den ønskede tekststreng. I .NET er det ikke så indlysende, synes jeg.
Derfor denne klumsede tekststreng, der indholder et helt HTML side, som
jeg så leder i.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-05-09 21:17

Fint nok

Kommentarer (spørgsmål) lidt ud af det blå..
AJAX har godt styr på sine parametre. Hvorfor oprette et andet object,
der _også_ skal have styr på dem?
For mig er det lidt ligesom at bruge et 30 Kb framework omkring AJAX,
når man har brug for 30 liniers kode. At gå over åen efter vand.
Det bliver det i hvert fald ikke simplere af. :/

Jeg har ikke forstand på Google, så der må du søge andetsteds.
Og ASP kun meget lidt - men det skulle vel være muligt at få noget
retur, uden det er pakket ind i HTML headere. Prøv evt at spørge i ASP
gruppen..

..NET er noget fanden har skabt. Det positive er vel, at han deler lidt
af overskuddet med de sultne børn i Afrika (eller hvor det nu er...)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kenneth

Dato : 07-05-09 08:40

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Fint nok
>
> Kommentarer (spørgsmål) lidt ud af det blå..
> AJAX har godt styr på sine parametre. Hvorfor oprette et andet object,
> der _også_ skal have styr på dem?

Fordi applikationen skal være skalerbar. Selv om JavaScript kun er et
letvægtersprog, er du stadig nødt til at implementere objektorinterede
principper - sådan som at inkapsulere koden i objekter. I den foreliggende
applikation kan det virke som overkill, men i længden overlever du ikke
uden, forudsat din applikation vokser i kompleksitet.

Det er ikke kun min egen holdning. Lignende designpricipper er
veldokumenteret i litteratren :)

> For mig er det lidt ligesom at bruge et 30 Kb framework omkring AJAX,
> når man har brug for 30 liniers kode. At gå over åen efter vand.
> Det bliver det i hvert fald ikke simplere af. :/

Igen, simpelthed er ikke altid den bedste løsning. Det er helt afhængig,
af opgaven der skal løses. I mit tilfælde får jeg brig for
objektorienteret programmering.

> Jeg har ikke forstand på Google, så der må du søge andetsteds.

Det bliver så nok i et udenlandsk forum.

> Og ASP kun meget lidt - men det skulle vel være muligt at få noget
> retur, uden det er pakket ind i HTML headere. Prøv evt at spørge i ASP
> gruppen..

Det vil jeg gøre.

> ..NET er noget fanden har skabt. Det positive er vel, at han deler lidt
> af overskuddet med de sultne børn i Afrika (eller hvor det nu er...)

Ha ha ha, alle har vel ret til en holdning ;)

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-05-09 21:24

Den her smuttede lige fra mig 8-o

> Phecdaret kom med følgende:
> Tænker du her på "name="__VIEWSTATE" id="__VIEWSTATE"? De er autogeneret
> fra .NET.

Ja. HTML validatoren (FF tilføjelse) brokker sig over dem.
Og både jeg og den ved godt du skriver XHTML - men den brokker sig
alligevel. Og det ubehagelige ved det er, at den som regel har ret. Jeg
har dog ikke slået id op i XHTML. Men det skulle ikke undre mig om den
er god nok.
..NET er formentlig fint nok til IE. Kan godt forestille mig at de andre
har lidt bøvl med det - og at IE accepterer "forkerte" id'er.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-05-09 21:34

Kenneth skrev:

> benytter sig af Google Maps. Desværre virker
> det ikke i IE.

IE7 siger: Udført, men med fejl på siden

Linje: 11
Tegn: 13
Fejl: Objektet understøtter ikke denne egenskab
eller metode
Kode: 0
URL-adresse: http://kenriksen.dk

Firefox 3 giver en masse advarsler i Fejlkonsol - her
er der lidt at studere.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 05-05-09 23:53

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
>
> Linje: 11
> Tegn: 13
> Fejl: Objektet understøtter ikke denne egenskab

Hej Allan

Den kode som IE7 er den samme som IE8 Kan det skyldes at
sikkerheden på hans Webholet er sat for højt?

Kim

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-05-09 00:37

Kim Schmidt Wind skrev:

> Den kode som IE7 er den samme som IE8 Kan
> det skyldes at sikkerheden på hans Webholet
> er sat for højt?

Nej, der er jo en fejl på siden, og det skyldes at
den ikke kan ses i IE.

Siden ses fint på FF3, men med en masse fejl i
Fejlkonsol, som er værd at kigge på, for at finde
fejlen.

Java, javascript og ajax, der er lavet af fremmede,
der tror de har forstand på det, er næsten umuligt at
fejlsøge på, så....

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kenneth

Dato : 07-05-09 08:53

> [...]
> fejlen.
>
> Java, javascript og ajax, der er lavet af fremmede,
> der tror de har forstand på det, er næsten umuligt at

Men derfor har vi da lov at stille spørgsmål alligevel! Om
hvorvidt jeg tror jeg har forstand på det er vel irrelevant for
problemet. Og hvad mener du med "fremmede"?!

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-05-09 00:16

Kenneth skrev:

> Og hvad mener du med "fremmede"?!

At der findes så meget håbløst forældet kode, der
ikke matcher nutidens krav.

Vi ser det jo hver dag, sider der ikke validerer, eller
ikke fungerer i bestemte browsere.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 06-05-09 00:02

> [...]
> Kode: 0
> URL-adresse: http://kenriksen.dk
>
> Firefox 3 giver en masse advarsler i Fejlkonsol - her

Hej Allan

Eller prøv og se på den side
http://da.aprs.fi/ når den spørger om login så skriver du bare
dit navn. Så kig på den kode de har lavet den køre og med
GoogleMaps.

Kim

Fra : Kenneth

Dato : 07-05-09 08:49

> [...]

> Linje: 11
> Tegn: 13
> Fejl: Objektet understøtter ikke denne egenskab

Hej Allan,

Dette har jeg lagt mærke til, men sådan som jeg forstår fejlen,
så er det Googles API, der er problemer med. Min applikation kan
jo næsten ikke være mere simpel. Fejlen opstår allerede før, jeg
overhovedet prøver at oprette et kort, hvilet jeg ikke forstår.
Det er koden:

if (GBrowserIsCompatible())

der først brokker sig. Jeg kan bare ikke se andre alternativer
for denne linie.

> Firefox 3 giver en masse advarsler i Fejlkonsol - her
> er der lidt at studere.

Men jeg kan ikke se, hvordan disse fejl er relateret til min
applikation, dvs. hvor problemet er i min kode.

Fra : Kenneth

Dato : 07-05-09 10:59

Tak for jeres svar, jeg har nu løst problemet.

Det drejede sig om et loss-of-scope problem, som kun FF kunne
overkomme.