Hjælp til udregner i med javascript
Fra : Mikkel Funch

Dato : 23-04-09 13:05

Hej

Jeg skal lave en udregner til min hjemmeside med javascript(eller
andet, bare det ikke er server krævende).

Tanken er at der skal være et tekst felt hvor brugeren kan
indtaste mellem 1 og 7 tal og ved siden af skal der så være en
knap som tager brugerens tal og ganger tallet med en konstant(man
ikke kan se) også bliver resultatet skrevet til højre for
knappen(bygget op i en tabel med 2 rækker og 3 kolonner).

Billed af min idé:
http://img25.imageshack.us/img25/7443/tanke.png

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Leif Neland

Dato : 24-04-09 12:56

[...]

Jeg formoder du mener et tal med op til 7 cifre

Du kan selv få lov at sætte felterne op i tabel

Noget i stil med:

<script type='text/javascript'>
function beregning() {

konstant = 7913; // den hemmelige multiplikand
var ind = document.getElementById("inddatafelt").value
document.getElementById("uddatafelt").value =
konstant * parseInt(ind,10);
}
</script>

<input type='text' id='inddatafelt'>
<input type='button' value='Beregn' onclick='beregning()'>
<input type='text' id='uddatafelt' disabled>

Hvis du insisterer på at der højst må være 7 cifre må du lave
if (ind.length>7) {alert("Højst 7 cifre!"); } else
{document.getElementById("uddatafelt").value =
konstant * parseInt(ind,10);
}

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-04-09 17:53

Leif Neland wrote:

> <script type='text/javascript'>
> function beregning() {
>
> konstant = 7913; // den hemmelige multiplikand

Øh, når konstanten ligger i et javascript, er den ikke ret hemmelig.

Erik Ginnerskov

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 24-04-09 22:33

Erik Ginnerskov wrote:

> Øh, når konstanten ligger i et javascript, er den ikke ret hemmelig.

Der står intet sted "hemmelig" i Mikkels indlæg. Blot "man ikke kan se".
Man må formode det betyder man ikke kan se det på siden - at man så kan
gøre det via View Source er en anden side af sagen - men mange ved slet
ikke den mulighed er der.

I JS kan du under ingen omstændigheder lavet noget hemmeligt - og hvis
man vil finde konstanten er det vel også relativt nemt, når det blot
drejer sig om at man skal dividere tallet man indtastede med det der er
resultatet?

/Johan

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 24-04-09 22:34

Johan Holst Nielsen wrote:
> [...]
> man vil finde konstanten er det vel også relativt nemt, når det blot
> drejer sig om at man skal dividere tallet man indtastede med det der er

Lige en lille korrektion - man skal dividere resultatet med det man
indtastede - ikke omvendt ;)

/johan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-04-09 10:45

Johan Holst Nielsen wrote:

> Der står intet sted "hemmelig" i Mikkels indlæg. Blot "man ikke kan
> se".

Det er jeg klar over. Jeg kommenterede blot din kommentar i scriptet.

Erik Ginnerskov

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 25-04-09 11:40

Erik Ginnerskov wrote:

> Det er jeg klar over. Jeg kommenterede blot din kommentar i scriptet.

Nu var det ikke mit script ;) Det var Leif der skrev scriptet. Jeg
kommenterede blot på din kommentar til scriptet.

Men du har ret - jeg havde dog ikke lagt mærke til kommentaren i
scriptet, som burde være "den skjulte konstant" eller lign.

/Johan