For meget RAM eller hvad ?
Fra : Benny Nissen

Dato : 21-05-09 08:18

Nu beder jeg om lidt hjælp til fejlfinding.

Maskine:
ASrock eSata II - Live bundkort
RAM RedLine mushkin 2*2GB xp2-8000 (2.1v 5-5-5-15)
Grafikkort: NVIDIA GeForce 8400 GS

Case:
Maskinen kører klippestabilt med Windows XP x86 sp3. Dog kan den jo kun
bruge godt 3 Gb ram.

Maskineen kører klippestabilt med Windows XP x64 sp3. Virker fint med
alle 8Gb.

Efter ren installation af Vista x86 kan den kun starte normalt op med ét
rammodul monteret. Hvis der er flere rammoduler monteret stopper
opstarten med windows flag, og fryser så blot der.
Samme problem med Vista x64

Har så siden janual kørt Windows 7 x64 Beta. Samme problem som med
Vista. Kun ét modul må være monteret, ellers kan maskinen ikke starte.

Kører nu med Windows 7 rc build 7100. Kører også meget stabilt, men KUN
med 2 Gb. Hvis der kommer flere moduler i maskinen kan Windows ikke
starte mormalt op.
Jeg kan både på vista og win7 starte i fejlsikret tilstand og se alle
8Gb under systemet.

En memtest kørt under opstart afslører ingen fejl på ram. Det kan jo
næsten heller ikke være en hardware fejl, da Windows XP fint kan køre
med det.

BIOS er opgraderet til nyeste version uden held.
Grafikkort er prøvet udskiftet til et ASUS kort med ATI chipset. Uden held.

Hvor skal jeg lede efter den del af Windows, der ikke vil arbejde med
mine resterende 6Gb?

--
Benny

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-05-09 12:01

On Thu, 21 May 2009 09:18:15 +0200, Benny Nissen
<benny@bennynissen.dk> wrote:

>Nu beder jeg om lidt hjælp til fejlfinding.

... cut lang jamren

Når du har problemer med både Vista og Windows7 gætter jeg på et
problem i hardwaren

Det kan tænkes, at der er ged bundkortets ACPI opsætning. Det løses
ved at nulstille BIOS (flyt reset jumperen frem-og-tilbage) samtidig
som du monterer de 4 - 8 GB RAM.

Alternativt er det nok en bug i BIOS der driller Vista og Windows7. I
det tilfælde er løsningen et nyt bundkort.....

<mlr>

Fra : Benny Nissen

Dato : 21-05-09 18:31

Michael Rasmussen wrote:

> .. cut lang jamren
>
> Når du har problemer med både Vista og Windows7 gætter jeg på et
> problem i hardwaren

Hvorfor kan det så køre under XP x64 ... og linux ?

> [...]
>
> Alternativt er det nok en bug i BIOS der driller Vista og Windows7. I
> det tilfælde er løsningen et nyt bundkort.....

Bubdkortet er jo ikke sa gammelt endda ... Og XP kan køre, så det er
ikke hardware ...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-05-09 19:53

On Thu, 21 May 2009 19:30:50 +0200, Benny Nissen
<benny@bennynissen.dk> wrote:

>Hvorfor kan det så køre under XP x64 ... og linux ?

>Bubdkortet er jo ikke sa gammelt endda ... Og XP kan køre, så det er
>ikke hardware ...

Problemet er relateret til mængden af RAM - Så det har dæleme med
hardwaren at gøre...

Mit gæt er, at problemet ligger i bundkortets ACPI konfiguration. ACPI
er den del af BIOS, der styrer opsætningen af RAM, memory-mapped IO,
IRQ, etc.

Jeg skal igen anbefale, at du forsøger at nulstille BIOS (via reset
jumperen) samtidig med at du monterer den ekstra RAM. Det tvinger
bundkortet til rekonfigurere ACPI systemet.

Hvis det ikke hjælper, så må du holde dig til XP / Linux eller skifte
bundkort...

<mlr>.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-05-09 15:36

On Thu, 21 May 2009 19:30:50 +0200, Benny Nissen
<benny@bennynissen.dk> wrote:

Bare nysgerrig - Har du prøvet det lille trick med at nulstille BIOS ?

<mlr>

Fra : J. E.

Dato : 21-05-09 17:25

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> .. cut lang jamren
>
> Når du har problemer med både Vista og Windows7 gætter jeg på et
> problem i hardwaren

Det syntes jeg da netop ikke lyder sandsynligt, når det hele fungerer
godt nok med XP ?

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 22-05-09 13:04

J. E. skrev:

> "Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> Det syntes jeg da netop ikke lyder sandsynligt, når det hele fungerer
> godt nok med XP ?

Det lyder da mest sansynligt at det er en hardware fejl.
Jeg bruger Vista og Windows 7 med 8 GB uden problemer, så det er nok
ikke en Windows fejl.

Mogens

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 22-05-09 13:53

Benny Nissen wrote:
> [...]
>
> Har så siden janual kørt Windows 7 x64 Beta. Samme problem som med
> Vista. Kun ét modul må være monteret, ellers kan maskinen ikke starte.

Lyder som om det bundkort får en bug, som er i både Vista og 7, til at
vise sig.