Lydkort på bundkort disables når der sætte~
Fra : rathje@vip.cybercity~

Dato : 08-05-09 08:47

Hej

Jeg har et besynderligt problem. Jeg har købt et Intel DG45ID
bundkort, men har været nødt til at sætte et externt grafikkort i da
jeg mangler et Svcd udgang på bundkortet. Det pudsige er at når jeg
starter op med det externe grafikkort i, disables lydkortet på
bundkortet, mens hvis jeg piller det ud, ja så virker lyden ?
Jeg har installeret Vista 64 bit.
Har forsøgt om jeg kunne sætte IRQ nogle steder, men det var vidst i
gamle dage
Håber der er nogen som kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen

Søren

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 08-05-09 21:37

rathje@vip.cybercity.dk wrote:
> [...]
> Jeg har installeret Vista 64 bit.
> Har forsøgt om jeg kunne sætte IRQ nogle steder, men det var vidst i

Jeg ville prøve, om lydkortet virker med det grafikkort i, hvis man
booter på en 'Live' Linux-CD, f.eks. Xubuntu.

Hvis det gør, så er det Vista og/eller grafikkort/lydkort-driveren, som
er defekt.
Måske kan en nyere driver til grafik- og/eller lydkort få det til at virke.

Hvis ikke lydkortet virker med en Linux-CD, så er det BIOS'en, som
kludrer i resourcefordeling(IRQ, adresserum).
Måske kan en nyere BIOS løse problemet.

Fra : rathje@vip.cybercity~

Dato : 09-05-09 09:57

On 8 Maj, 22:37, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175...@vip.cybercity.invalid> wrote:

> [...]
>
> Hvis ikke lydkortet virker med en Linux-CD, så er det BIOS'en, som
> kludrer i resourcefordeling(IRQ, adresserum).

Har forsøgt, med samme resultat, det virker som om at lydkortet bare
er "forsvundet" Grafikkortet er et Geforce 6000.

Har yderligere Biosopdateret bundkortet.

Hjælp

Hilsen

Søren

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 10-05-09 12:02

rathje@vip.cybercity.dk wrote:

> Har forsøgt, med samme resultat, det virker som om at lydkortet bare
> er "forsvundet" Grafikkortet er et Geforce 6000.
>
> Har yderligere Biosopdateret bundkortet.

En (mis)tanke: bruger du HDMI-output fra grafikkortet?

I så fald; kan du prøve med DVI istedet?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 10-05-09 19:56

Jens C. Hansen wrote:

> En (mis)tanke: bruger du HDMI-output fra grafikkortet?
>
> I så fald; kan du prøve med DVI istedet?

Den skulle jeg måske have forklaret; HDMI overfører også audio, så et
grafikkort med HDMI indeholder også en (muligvis integreret) lydchip.

Hvis din skærm ikke har indbyggede højttalere eller audio-out, så er der
ikke mulighed for at høre lyden.

Det kunne så eventuelt være, at bundkortets lydenhed kun bliver
disablet, hvis det er HDMI-udgangen der bruges, omend jeg tvivler på
det, men det koster jo ikke noget at prøve.

Alternativt skal du have dig et grafikkort uden HDMI, eller kontakte
Intel med problemet; så laver de måske en ny BIOS, som retter problemet.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-05-09 18:18

Den Fri, 08 May 2009 07:46:42 -0700 skrev rathje:

> [...]
> bit.
> Har forsøgt om jeg kunne sætte IRQ nogle steder, men det var vidst i

Og du har husket at disable det indbyggede i bios?
Du kan vel også vælge om det eksterne er AGP eller PCI(e) - også i bios.

---
Karl Erik.

Fra : N/A

Dato : 10-05-09 12:02

Fra : rathje@vip.cybercity~

Dato : 10-05-09 08:16

On 9 Maj, 19:17, Karl Erik Christensen <n...@none.com> wrote:

> [...]
>
> ---
> Karl Erik.- Skjul tekst i anførselstegn -

Jeg har været inde i Bios og slå det interne grafikkort fra, og enable
PCI-E bussen