RAM til Intel Q8300 og Q9300
Fra : Kim H.

Dato : 15-04-09 20:36

Er det en fordel at købe en computer med Intel Q9300 (6MBL2 G31 Chipset) som
er monteret med 4Gb DDR2 667Mhz eller er det et bedre køb at snuppe en med
Intel Q8300 (4MBL2 NForce 630i Chipset) som er monteret med 4Gb DDR2 800Mhz
ram?

Det er en Fujitsu-Siemens Scaleo Pi 2680 (Q9300 CPU med 667 Mhz ram) mod en
Fujitsu-Siemens Amilo Pi 3630 (Q8300 CPU med 800Mhz ram)

Det er kun dette spørgsmål jeg er interesseret i at få besvaret, så jeg har
ikke brug for råd om hvor vidt noget helt 3. er meget bedre og billigere, da
det allerede er besluttet af kæresten at hun vil have en af den 2 nævnte som
arbejds PC.

Begge er set hos Elgiganten til 5999,-

På forhånd tak
Kim

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-04-09 21:45

Kim H. wrote:

> Intel Q8300 (4MBL2 NForce 630i Chipset) som er monteret med 4Gb DDR2 800Mhz
> ram?

Det er den bedste løsning.

Jesper Poulsen

Fra : Søren

Dato : 18-04-09 13:26

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> har ikke brug for råd om hvor vidt noget helt 3. er meget bedre og
> billigere, da det allerede er besluttet af kæresten at hun vil have en af

Tja de begge FSB 1333, så hvis rammen kører 1 til 1er 667Mhz nok.

31 vs 630i
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=251430

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-04-09 15:44

Søren wrote:

> 31 vs 630i

Taget i betragtning af at Intel ikke magter at lave integreret grafik
(eller grafik i det hele taget), så er det ikke svært at vælge løsningen
med nVidia chipset.

Jesper Poulsen

Fra : Niels C. Grønlund [D~

Dato : 19-04-09 18:31

"Jesper Poulsen" skrev i meddelelsen

> Taget i betragtning af at Intel ikke magter at lave integreret grafik
> (eller grafik i det hele taget), så er det ikke svært at vælge løsningen
> [...]

Nå intressant...

Synes nu det går meget godt her med Intel integreret GFX på nogle af
computerene...

Så det er noget af en postulat de ikke kan lave grafik.. Og meget bekendt
bliver der sprøjtet en del computere ud med Intel integreret GFX. Hvis det
var så ringe som du sagde vill det være umuligt at sælge. Og derfor ikke
blive brugt. Det er ikke state of the art gaming cards men til almindelig
brug er de fine, så som afspille video, kontor applikationer, internet osv.
osv.

Min hjemmebyggede medieafspiller er opbygget omkring dette board:
http://www.commell.com.tw/Product/SBC/LV-671.htm

Intel 855GME GMECH built-in Intel Extreme Graphics 2 with 266 MHz VGA core,
256-bit 3D/2D graphic engine and Intel Dynamic Video Memory Technology up to
64 MB shared with system memory

Og det klarer fint 1920*1080 - Når jeg afspiller en DVD bliver den fint
scaleret op. uden hakkeri osv. Så det er ikke rigtigt...

Så endnu et begavet indlæg af Jesper Poulsen.

/Niels

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-04-09 19:37

Niels C. Grønlund [DK-2500] wrote:

> Og det klarer fint 1920*1080 - Når jeg afspiller en DVD bliver den fint
> scaleret op. uden hakkeri osv. Så det er ikke rigtigt...

Det kan FX5200 også klare...

Jesper Poulsen

Fra : Niels C. Grønlund [D~

Dato : 19-04-09 20:01

> Det kan FX5200 også klare...
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Og ...

Du postulere stadig at Intel ikke kan finde ud af at lave integreret GFX der
virker..

Stadig noget af en påstand... Som du til stadighed ikke har underbygget...
Af den simple årsag at det kan du ikke...

Jeg synes du skal finde mig nogle seriøse henvisninger til denne påstand:

[Klip]

Taget i betragtning af at Intel ikke magter at lave integreret grafik
(eller grafik i det hele taget).

[End]

Hvis det er sådan, forstår jeg ikke der er sprøjtet "milioner" af pc'ere ud
med integreret Intel GFX. Og var det så dårligt forstår jeg ikke bla. HP,
Lenovo, Acer mfl. bruger intels integrerede løsninger. Ingen af de store
producenter vil på den lange bane forlade sig på et ustabilt produkt.

Jeg fortæller bare at intel laver rimelige GFX løsninger - I modsætning til
din påstand. Og jeg underbygger yderligere med erfaringer.. Og ikke bare
postulater.

Så vidt jeg erindrer er et FX5200 en dedikeret GFX chip og ikke integreret -
Dårlig sammenligning.

Ak ja som sagt endnu en begavet kommentar fra Hr. Poulsen.

Mvh.
Niels

Fra : Niels C. Grønlund [D~

Dato : 19-04-09 20:37

"Niels C. Grønlund [DK-2500]"

> Så vidt jeg erindrer er et FX5200 en dedikeret GFX chip og ikke
> integreret - Dårlig sammenligning.
>

> Mvh.
> Niels

Som forøvrigt intet har med sagen at gøre...

Det handler stadig om du postulerer Intel's løsninget ikke virker og er
noget decideret lort. Dette er decideret usandt.... De virker fint til det
de er designet til, men er absolut ikke gamer løsninger.. De er ganske gode
til almindelig kontor brug...

Mvh.
Niels

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-04-09 21:37

Niels C. Grønlund [DK-2500] wrote:

> Du postulere stadig at Intel ikke kan finde ud af at lave integreret GFX der
> virker..

Det skriver jeg ikke. Jeg skriver at de ikke magter at lave grafik.
Årsagenb til at de vil bruge CPU-kraft til at lave grafik med skal jo
nok findes i det faktum at alle andre fint kan lave grafik (AMD/ATi,
nVidia og VIA).

Jesper Poulsen