Bios forklaring
Fra : John V.

Dato : 10-04-09 13:14

Jeg savner en forklaring på alle de forskellige mulighedder der er på
opsætning af bios, hvad alt det forskellige egentlig gør, hvad er f.eks.
NorthBridge og alt muligt andet. Ikke kun den ene ting men alt hvad der er i
BIOS.
Mit system:
Intel CORE 2 QUAD Q9400 2 2.66Ghz
Artic Cooling Freezer 7 Pro P
ASUS P5QL PCIe2,0
Zotaz GeForce GTX260-2 896MB G
Northq 500Watt Fanless 0Db PSU
250 GB Ældre IDE Harddisk (Maxtor et eller andet)
24" VK246D Monitor

Når jeg spørger her, er det fordi mit system i "Silent" mode af og til
resetter hvorved alle igangværende data mistes. Kabinettet er helt åbent
uden sider monteret. I normal mode sker det ikke, men så støjer den en del,
i Turbo mode sker det heller ikke, men så LARMER den.
Kan man sætte spændingen ned og den slags da prosessoren er hurtig nok til
mit brug.
Jeg har ikke ændret noget i opsætningen, udover det med Silent/Normal/Turbo
mode.
Meget gerne et godt link til en side der forklarer den slags (Dansk eller
Engelsk).

--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-04-09 16:31

John V. wrote:

> resetter hvorved alle igangværende data mistes. Kabinettet er helt åbent
> uden sider monteret. I normal mode sker det ikke, men så støjer den en del,

Start med at lukke kabinettet. Et åbent kabinet ødelægger det airflow
der skal være i kabinettet og de komponenter der skal køles bliver ej
tilstrækkeligt kølet.

Noget tyder på at din maskine overopheder. Sørg for tilstrækkelig
luftcirkulation (luft ind for neden og ud for oven). Hold kabinettet lukket.

Jesper Poulsen

Fra : John V.

Dato : 10-04-09 19:37

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Noget tyder på at din maskine overopheder. Sørg for tilstrækkelig
> luftcirkulation (luft ind for neden og ud for oven). Hold kabinettet

Skal jeg så søtte en ventilator i kabinettet, der er jo ingen i
strømforsyningen?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-04-09 20:18

John V. wrote:

> Skal jeg så søtte en ventilator i kabinettet, der er jo ingen i
> strømforsyningen?

Du skal ihvertfald sørge for at der er airflow i maskinen. Stillestående
luft isolerer ret godt og et åbentstående kabinet rummer meget
stillestående luft, hvis der ikke står en ventilator ven siden af og
blæser direkte ind til elektronikken.

Jesper Poulsen

Fra : John V.

Dato : 10-04-09 20:24

> [...]
> luft isolerer ret godt og et åbentstående kabinet rummer meget
> stillestående luft, hvis der ikke står en ventilator ven siden af og

Takker, jeg prøver med en ventilator, der er kun den på CPUen og den i
grafikkortet, det burde dog give noget luftfornyelse, men selvfølgelig det
er ikke sikkert det er nok.

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-04-09 21:06

John V. wrote:

> Takker, jeg prøver med en ventilator, der er kun den på CPUen og den i
> grafikkortet, det burde dog give noget luftfornyelse, men selvfølgelig det

De giver ingen luftfornyelse. De pisker kun rundt i den samme varme luft
der bliver endnu varmere for hvert sekund maskinen er tændt.

Det du har lavet kan lade sig gøre med en AMD Turion der er underclocket
og en lille grafikkort med en kæmpestor køleprofil på.

En Intel C2Q og et nVidia GTX260 kræver frisk luft - masser af frisk luft.

Hvis du endeligt vil have noget der er støjsvagt, så kig på vandkøling.

Jesper Poulsen

Fra : Anders

Dato : 11-04-09 06:13

"John V." <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Takker, jeg prøver med en ventilator, der er kun den på CPUen og den i
> grafikkortet, det burde dog give noget luftfornyelse, men selvfølgelig det

Det kunne måske være din CPU køler, der ikke køler nok, og så genstarter din
computer, hvis CPU'en bliver for varm.

Der var et lignene problem med de gamle P4 Prescott CPU'er, hvis de ikke fik
nok køling, så genstartede computeren også i tide og utide.

Ellers så skal du have fat i en papst blæser til din harddisk, men det tror
jeg ikke er problemet.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-04-09 07:41

Anders wrote:

> Det kunne måske være din CPU køler, der ikke køler nok, og så genstarter din
> computer, hvis CPU'en bliver for varm.

Selvfølgelig køler den ikke godt nodt - den pisker blot rundt i noget
stillestående varm luft...

> Ellers så skal du have fat i en papst blæser til din harddisk, men det tror

What?

Det er en joke, right?

Jesper Poulsen

Fra : John V.

Dato : 12-04-09 17:08

> [...]
>
> Noget tyder på at din maskine overopheder. Sørg for tilstrækkelig
> luftcirkulation (luft ind for neden og ud for oven). Hold kabinettet

Jeg har nu prøvet at sætte en blæser der puster luft ud for oven, måske
hjælper det - og lukket kabinettet.

john