Andet multimedie
bentjuul 3670
Redigering af tekst i PDF ... igen
Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-05-09 12:39

Der har været et par tråde om emnet. Der er mestendels henvist til dyre
købeprogrammer. Det eneste gratis jeg har knnet finde, er Inkscape og det
kan kun håndtere en enkelt side. Mit behov er dokumenter med 2-3 sider.

Jeg skal bare redigere noget tekst og gemme igen som PDF. Hvor svært kan
det være? Når man kan få gratis konkorpakker, CAD-programmer og hvad ved
jeg, MÅ der findes et lille gratis program der kan udføre denne simple
operation. Eller not?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 16-05-09 13:00

Kurt Hansen skrev:

>Når man kan få gratis konkorpakker, CAD-programmer og hvad ved
>jeg, MÅ der findes et lille gratis program der kan udføre denne simple
>operation. Eller not?

Til den "lille" kontorpakke OpenOffice.org findes der en udvidelse der gør
at skriveprogrammet i kontorpakken kan bruges til at redigere pdf-filer

Link til udvidelsen
http://extensions.services.openoffice.org/project/pdfimport

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-05-09 15:08

On 16 May 2009 11:59:41 GMT, Ivan V. Klattrup wrote:

> [...]
> at skriveprogrammet i kontorpakken kan bruges til at redigere pdf-filer

Jeg har licens til MS-Office; at have to store pakker installeret for den
detalje, er vist i overkanten
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Infinity

Dato : 17-05-09 10:48

Kurt Hansen wrote:

> Jeg har licens til MS-Office; at have to store pakker installeret for
> den detalje, er vist i overkanten

Office 2007 sp2 burde kunne klare opgaven.
PDF redigering skulle være en ny feature i SP2, men jeg har ikke selv prøvet
endnu.
http://www.cdrinfo.com/Sections/News/Details.aspx?NewsId=25266
--
/Infinity

Fra : Morten Lind

Dato : 16-05-09 13:46

Kurt Hansen <kurt@fjerndettetowle.dk> wrote:

> [...]
> det være? Når man kan få gratis konkorpakker, CAD-programmer og hvad ved
> jeg, MÅ der findes et lille gratis program der kan udføre denne simple

Mac eller Windows?

Mac klarer det i udskriftsmenuen - til Windows findes PDFPen.

M.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-05-09 15:30

On Sat, 16 May 2009 14:45:31 +0200, Morten Lind wrote:

> Mac eller Windows?
>
> Mac klarer det i udskriftsmenuen - til Windows findes PDFPen.

Kan ikke finde en Windows-version. Den koster penge til Mac og så gør den
vel også til Win?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Morten Lind

Dato : 17-05-09 02:11

Kurt Hansen <kurt@fjerndettetowle.dk> wrote:

> Kan ikke finde en Windows-version. Den koster penge til Mac og så gør den
> vel også til Win?

Undskyld - den hedder PDF Creator.

<http://www.pdf-format.com/?PID=1a4e9fc6-a68f-45a7-8861-0d3ebf2b2468&gcl
id=CLiTuaiVwpoCFUgTzAodzxgxsA>

M.

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-05-09 08:38

Morten Lind wrote:

> Undskyld - den hedder PDF Creator.
>
> <http://www.pdf-format.com/?PID=1a4e9fc6-a68f-45a7-8861-0d3ebf2b2468&gcl
> id=CLiTuaiVwpoCFUgTzAodzxgxsA>

Det er ikke PDFCreator, den finder man på
http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Børge Laursen

Dato : 16-05-09 14:32

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> dyre købeprogrammer. Det eneste gratis jeg har knnet finde, er
> Inkscape og det kan kun håndtere en enkelt side. Mit behov er

Prøv at søge på Google.
På Adobe kan du finde et gratis program, der kan danne PDF-dokumenter.
Det har jeg anvendt i flere år uden problemer.

Mvh
Børge Laursen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-05-09 15:31

On Sat, 16 May 2009 15:31:42 +0200, Børge Laursen wrote:

> Prøv at søge på Google.
> På Adobe kan du finde et gratis program, der kan danne PDF-dokumenter.
> Det har jeg anvendt i flere år uden problemer.

Danne PDF-filer Dem findes der mange af, også gratis. Det jeg søger er et
der kan redigere i teksten i en PDF.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-09 19:30

Kurt Hansen wrote:

> Danne PDF-filer Dem findes der mange af, også gratis. Det jeg søger
> er et der kan redigere i teksten i en PDF.

Du gemmer da bare dit dokument fra Word i formatet .doc - så kan du til
enhver tid redigere i dokumentet og efterfølgende generere en ny PDF - jeg
bruger Bullzip til det.

Erik Ginnerskov

Fra : Morten Lind

Dato : 17-05-09 02:17

> Danne PDF-filer Dem findes der mange af, også gratis. Det jeg søger er et
> der kan redigere i teksten i en PDF.

OK - det havde jeg ikke opfattet. Det er jeg temmelig sikker på, du ikke
kan gøre gratis, men meget billigt:

<http://www.pdf-format.com/pdf/pro/index.asp>

60 amerikanerpenge.

M.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-05-09 14:09

Morten Lind wrote:

> OK - det havde jeg ikke opfattet. Det er jeg temmelig sikker på, du
> ikke kan gøre gratis, men meget billigt:
>
> <http://www.pdf-format.com/pdf/pro/index.asp>
>
> 60 amerikanerpenge.

Bullzip koster gratis:

http://www.bullzip.com/products/pdf/info.php

Erik Ginnerskov

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-05-09 16:05

On Sun, 17 May 2009 15:09:25 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> Bullzip koster gratis:
>
> http://www.bullzip.com/products/pdf/info.php

Det er, så vidt jeg kan se på featurelisten, blot endnu en PDF-printer. Jeg
søger stadig et gratis program som kan redigere i teksten.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Morten Lind

Dato : 17-05-09 16:51

Kurt Hansen <kurt@fjerndettetowle.dk> wrote:

> Det er, så vidt jeg kan se på featurelisten, blot endnu en PDF-printer. Jeg
> søger stadig et gratis program som kan redigere i teksten.

Kurt - det eksisterer ikke. Og hvorfor skulle det også det? Får du ikke
også løn, når du arbejder?

Nå pyt, men jeg tror, du skal have læderet op af lommen, hvis du vil,
hvad du vil.

M.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-05-09 20:42

Morten Lind wrote:

> Nå pyt, men jeg tror, du skal have læderet op af lommen, hvis du vil,
> hvad du vil.

Det er nok muldvarpeskind.

Erik Ginnerskov

Fra : Kurt Brixen

Dato : 16-05-09 15:27

In article <13srwj2wnj1xl$.1lcgmtujmp3or.dlg@40tude.net>,
> [...]

> det være? Når man kan få gratis konkorpakker, CAD-programmer og hvad ved
> jeg, MÅ der findes et lille gratis program der kan udføre denne simple

Problemet er, at det IKKE er en simpel operation.
En PDF er faktisk kraftig komprimeret postscript, og teksten bliver vist
med de skrifter der er inkluderet i PDF-filen (hvis der ingen skrifter
er inkluderet, vises nogle der ligner i styrke og bredde m.m.).

Man kan ikke "bare" redigere i teksten. For det første har du ikke altid
skriften, for det andet kan du risikere der er et XY koordinat for hvert
enkelt bogstav i PDF-filen, eller i hvert flere koordinater på hver
linje.

Hvis du vidste hvilke udfordringer vi har på de grafiske arbejdspladser,
når en kunde "bare" vil have rettet lidt i en PDF

Det letteste er hvis du kan få fat i originalfilen, og så lave en ny
PDF, hver gang der er ændringer. Eller betale vedkommende der har lavet
den originale for at lave en ny med rettelserne.

Man kan sikkert også skifte hjul på en lastbil med en vandpumpetang, men
det er lettere med det rigtige værktøj

Det billigste - og det er dyrt - er Acrobat pro + Pitstop.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 16-05-09 15:39

In article <kbrixen-262249.16271416052009@news.sunsite.dk>,
Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> Det billigste - og det er dyrt - er Acrobat pro + Pitstop.

Noget helt andet, som du måske kan bruge, er en PDF to Word converter.

Jeg har bl.a. fundet denne: http://www.hellopdf.com/index.php - men det
er ikke noget jeg har prøvet.

Det kan måske også bruges som en nødløsning.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-05-09 17:46

On Sat, 16 May 2009 16:38:41 +0200, Kurt Brixen wrote:

> [...]
> er ikke noget jeg har prøvet.
>
> Det kan måske også bruges som en nødløsning.

Den kan ikke åbne PDF'er der er genereret i Acrobat 9. Hvis jeg printer med
en PDF-writer, bliver Word-dokumentet bare en tom side, hvor cursoren står
i blinker oppe i venstre hjørne, helt uden margins.

Desværre, ikke godt nok, men tak for forsøget på at hjælpe.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Rado

Dato : 16-05-09 21:04

On Sat, 16 May 2009 16:27:29 +0200, Kurt Brixen
<kbrixen@invalid.invalid> wrote:

>Det billigste - og det er dyrt - er Acrobat pro + Pitstop.

Der findes et noget billigere alternativ:

http://nuance.com/pdfconverter/professional/

"Select, edit, cut, copy and paste text within PDF documents
Text tools provide an easy way to add, delete, move or modify text
within a PDF file. Change colors, fonts, or point sizes with only a
few mouse clicks."

Men det kræver som sagt at man har enten den aktuelle font eller en
der kan erstatte den installeret. Her kan programmet så vise hvilken
font der er brugt ved at man højreklikker på teksten og vælger
Properties.

Demo af simpel tekst redigering:
http://zantra.dk/temp/PDFCV5/index.html
(virker den ikke i IE8 så prøv at lave en Refresh af siden)

Den kan også konvertere PDF til f.ex. Word format, her kan man så
redigere filen i Word og konvertere den tilbage til PDF igen direkte
fra Word.

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Kurt Brixen

Dato : 17-05-09 09:26

In article <k02u051baiftv0cq6vmc5rhia2l960f4dm@4ax.com>,
Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote:

> Der findes et noget billigere alternativ:
>
> http://nuance.com/pdfconverter/professional/

Ja, den type programmer havde jeg ikke tænkt på. Morten har også
foreslået et. Som typograf var jeg var sporet ind på grafiske programmer.

> [...]
> der kan erstatte den installeret. Her kan programmet så vise hvilken
> font der er brugt ved at man højreklikker på teksten og vælger

Har du prøvet om du kan rette i CID fonte - de er typisk i PDF-filer som
er lavet ved PDF-export fra Quark.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Rado

Dato : 17-05-09 14:40

On Sun, 17 May 2009 10:25:48 +0200, Kurt Brixen
<kbrixen@invalid.invalid> wrote:

>Ja, den type programmer havde jeg ikke tænkt på. Morten har også
>foreslået et. Som typograf var jeg var sporet ind på grafiske programmer.

Jeg har tidligere prøvet Acrobat Pro 5 og 6, PDFConverter har stort
set de samme funktioner plus mange andre jeg ikke har prøvet af.
Kender dog ikke noget til de senere versioner af Acrobat, så jeg kan
ikke sige noget om forskellen på de aktuelle versioner af
programmerne.

>Har du prøvet om du kan rette i CID fonte - de er typisk i PDF-filer som
>er lavet ved PDF-export fra Quark.

Nej, men jeg skal da gerne prøve det efter hvis du har en sådan fil
(og evt. tilhørende font, om nødvendigt).

Fra : Kurt Brixen

Dato : 17-05-09 16:56

In article <mj4015hri0m3clh0akt5roo7k0so57eot0@4ax.com>,

> Nej, men jeg skal da gerne prøve det efter hvis du har en sådan fil
> (og evt. tilhørende font, om nødvendigt).

Det er lige meget, hvis du ikke selv har sådan en fil. Jeg har ikke adgang til nogle mere, da jeg er gået på efterløn.
Så jeg har (heldigvis) set den sidste PDF med et subset af en CID font

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Rado

Dato : 17-05-09 16:59

On Sun, 17 May 2009 17:56:17 +0200, Kurt Brixen
> [...]

>Så jeg har (heldigvis) set den sidste PDF med et subset af en CID font

Det lyder ikke som om de filer var populære?

Fra : Kurt Brixen

Dato : 17-05-09 17:04

In article <g1d015ltu5t7jj2abl682f17591n3riett@4ax.com>,
Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote:

> Det lyder ikke som om de filer var populære?

Nej - det der drillede var, at vi skulle kopiere teksten fra stillingsannoncer over på en hjemmeside.
Når der så var brugt en CID font, lignede det noget der var skrevet med Zapf Dingbats.
Så var der kun at skrive det hele af, eller printe og køre OCR på det.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen