Andet multimedie
bentjuul 3670
PageMaker 7.0, skabeloner, automatisk ordd~
Fra : Kert Rats

Dato : 16-04-09 07:18

Jeg har arbejdet med PageMaker 7.0 gennem længere tid, men blev af
forskellige grunde nødt til at geninstallere programmet. Herefter virkede
den automatiske orddeling i den skabelon, som jeg bruger til brødtekst,
ikke. Jeg har selvfølgelig været inde i definitionen af skabelonen og
deaktivere og herefter re-aktivere den automatiske orddeling - uden at den
automatiske orddeling rent faktisk blev aktiv i teksten.
Jeg har åbnet et tidligere dokument, lavet før jeg måtte geninstallere
PageMaker 7.0, og tjekket orddelingen der. Den virkede! Lige indtil jeg
indsatte en stump tekst i dette dokument, så var den automatiske orddeling
uvirksom.
Den mærkelige er, at i definitionen af skabelonen er den automatiske
orddeling hele tiden markeret som aktiv.

Hvad søren kan der være glat? Har I nogle bud?
Jeg glæder mig meget til at høre fra jer.

På forhånd mange tak.

Venligst

Kert Rats

Fra : Bjørn

Dato : 16-04-09 18:31

> Hvad søren kan der være glat? Har I nogle bud?
> Jeg glæder mig meget til at høre fra jer.

Har du prøvet at skifte printerdriver frem og tilbage et par gange ?

Kh
Bjørn

Fra : Kert Rats

Dato : 16-04-09 21:14

"Bjørn" <info@xmetal.dk> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet at skifte printerdriver frem og tilbage et par gange ?

Nej, men kan det mon hjælpe, for selv på skærmen er teksten i selve
arbejdsdokumentet uden automatisk orddeling.
Jeg ved ikke, hvordan jeg skifter printerdriver. Hvor i PM 7.0 gør jeg det?

Venligst

Kert Rats

Fra : Bjørn

Dato : 16-04-09 23:29

> Jeg ved ikke, hvordan jeg skifter printerdriver. Hvor i PM 7.0 gør jeg det?

Document Setup -> Compose to printer.

Hvis du da HAR mere end een printerdriver installeret.

Du skriver at du har sat Hypenation til on. Når du går ind i dine tags
enkeltvis og tjekker hyphenation der - matcher den så den overordnede
hypenation. Er alle tags sat til dansk eller hvad det nu er for en
orddeling du ønsker i paragraph specifications? Har du lavet dine tags
så de arver egenskaber fra de foregående ? Har du prøvet at "skrue" lidt
på en tag og se om det sætter skred i orddelingen?

Kh
Bjørn

Fra : Kert Rats

Dato : 14-06-09 12:44

> [...]
> de arver egenskaber fra de foregående ? Har du prøvet at "skrue" lidt på
> en tag og se om det sætter skred i orddelingen?

Hej Bjørn

Jeg har bøvlet med sagen i længere tid, men nu har jeg fundet ud af, at den
danske ordbog er forsvundet. Jeg har re-installeret PM 7 for at få den
danske ordbog re-aktiveret - men uden held.
Under Type, Hypenation er den også væk.

Så spørgsmålet er vel nu: Hvordan søren får jeg re-installeret den danske
ordbog?

Svaret har jeg netop fundet! HURRAHHHHH!!
Jeg valgte at afinstallere PM7 og så re-installere, men nu som en
Custom-installation, hvor der er mulighed for at tilvælge forskellige ting,
herunder Dictionaries. Ved at markere Dictionaries blev den danske ordbog
(samt en del andre) installeret.
Og mine Styles virker igen med dansk orddeling.

Man kan vist også blot sætte PM7-cd'en i ens pc og så klikke på Installér
PM7 (eller hvad det nu præcis hedder i installationsmenuen). Herved får man
mulighed for at installere manglende komponenter. Jeg har dog ikke afprøvet
denne mulighed.

Jeg håber, at andre kan have glæde af denne post.

God vind til alle her i vores gode grafik-gruppe.

Venligst

Kert Rats