Røgning af makrel
Fra : Lars Danielsen

Dato : 31-03-09 21:57

Jeg har en del makrel filetter liggende i min fryser og jeg kunne tænke mig
at prøve at lave hjemmerøget pebermakrel.
Er der nogen her der har erfaringer med dette og som har en opskrift på
saltlagen, lagringstid samt tid og temperatur i røgeovnen.

Mvh.
Lars

Fra : Morten

Dato : 01-04-09 11:29

"Lars Danielsen" <lda@kmlddk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen her der har erfaringer med dette og som har en opskrift på
> saltlagen, lagringstid samt tid og temperatur i røgeovnen.

prøv røgeovnens venner

http://www.roegeovnens-venner.dk/

har selv brugt min weber med rigtigt godt resultat

Morten B

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-04-09 11:46

On 2009-03-31 22:57:15 +0200, "Lars Danielsen" <lda@kmlddk.dk> said:

> [...]
> Er der nogen her der har erfaringer med dette og som har en opskrift på
> saltlagen, lagringstid samt tid og temperatur i røgeovnen.

Jeg har aldrig prøvet at ryge makrel, de er jo generelt for store til
at komme ned i en lille ABU Röken rygekasse, men jeg har lige tjekket i
bogen "Røgning af fisk" ISBN:87-15-07759-4, og iflg. den et
saltningstiden ret kort, under 1 time i en 10% saltlage, derefter tøres
fileterne, og de varmryges ved 60-80 grader til de er gyldne og møre.

Men gå på biblioteket og lån bogen "Røgning af fisk"
ISBN:87-15-07759-4, den indeholder naturligvis mange flere oplysningern
end jeg lige kan komme med i dette svar.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk

Fra : kazz

Dato : 01-04-09 19:02

Hvilken røgeovn er du i besidelse af ??
har røget 100 vis af makreller i en stor hjemmebygget ovn, men aldrig i en
lille abu trykkoger eller røgeovn som nogen ynder at kalde den

Jesper