knæk & bræk
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 19-03-09 16:16

Ud med stangen

Fra : Kåre

Dato : 19-03-09 19:36

"Hans Mikkelsen" <bkfoto3@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:49c2619b$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Ud med stangen

Det er de vist allerede.
Der er i hvert fald ingen trafik herinde...

Kåre

Fra : Leif

Dato : 19-03-09 20:03

"Hans Mikkelsen" <bkfoto3@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Ud med stangen

knæk og bræk er noget jægere gør, vi andre ønsker hinanden "Stram line"

Mvh, Leif

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 19-03-09 23:23

"Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i en meddelelse
> "Hans Mikkelsen" <bkfoto3@mail.dk> skrev i meddelelsen
>>

> knæk og bræk er noget jægere gør, vi andre ønsker hinanden "Stram
> line"
>
> Mvh, Leif
Siden hvornår???
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Leif

Dato : 20-03-09 12:49

"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> skrev i meddelelsen
> "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i en meddelelse

> Siden hvornår???
> --
> Med Venlig Hilsen
> paul at sorensen.as

Det kan jeg ikke vide - har kun fisket i godt 40 år....
Mvh, Leif

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 20-03-09 14:55

> [...]
> meddelelsen news:49c2c5a5$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

> Det kan jeg ikke vide - har kun fisket i godt 40 år....
Ja så er du jo ung endnu, mente nok det måtte være startet fornyligt, da
jeg ikke rigtigt har mødt nogen der har brugt det
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-03-09 18:43

On 2009-03-20 14:55:26 +0100, "Paul Østerby Sørensen"
<paulsmail@ofir.dk Fjern mail> said:

> Ja så er du jo ung endnu, mente nok det måtte være startet fornyligt, da
> jeg ikke rigtigt har mødt nogen der har brugt det

En google-søgning på "knæk og bræk" + fisk giver over 6.500 hit, så
begrebt er vist meget udbredt og brugt blandt lystfiskere.

http://www.google.com/search?hl=da&q=%22knæk+og+bræk%22+fisk&btnG=Søg&lr=lang_da

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Leif

Dato : 20-03-09 20:04

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i meddelelsen

> [...]
>

> Med venlig hilsen
> Niels Riis Ebbesen
> Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Og ikke så langt fra dig finder du denne her:
http://www.koebenhavnssportsfiskerklub.dk/

der i mere end 60 år har haft foreningsbladet Stram line....

Mvh, Leif

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-03-09 20:25

On 2009-03-20 20:03:38 +0100, "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> said:

> der i mere end 60 år har haft foreningsbladet Stram line....

Og det ene udelukker vel ikke det andet.

Jeg har en gang læst, at det skyldes noget meget gammel overtro, at man
ikke må ønske en lystfisker en god fangst, for det ødelægger hans
fangst-held så han ikke fanger noget, men hvis man omvendt siger "knæk
og bræk", så har man ikke skadet hans chance for fangst.

"knæk og bræk" = knækket line og brækket stang

Og en Google søgning på "stram line" giver kun lidt over tusind hit.
http://www.google.com/search?hl=da&q=%22stram+line%22&btnG=Google-søgning&lr=lang_da

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 20-03-09 22:21

> [...]
> http://www.koebenhavnssportsfiskerklub.dk/
>
> der i mere end 60 år har haft foreningsbladet Stram line....

Jeg kan så fortælle at jeg er redaktør på et blad for en fiskeklub og
det hedder Flyvefisken, ikke at jeg tror der er nogen der har fanget en.
Jeg har bare ikke stødt på udtrykket "stramline" men derimod har jeg
mødt og brugt udtrykket "knæk og bræk" samt sydpå "hals und beinbruch"
men nok om det, og så faldt jeg over en fiskeklub der hedder "de
hyggelige lystfiskere" med en hjemmeside der hedder stram-line.dk
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Henrik Damgaard

Dato : 21-03-09 09:32

> [...]
> det, og så faldt jeg over en fiskeklub der hedder "de hyggelige
> lystfiskere" med en hjemmeside der hedder stram-line.dk

Er "stram line" ikke en direkte oversættelse af den engelsk/amerikanske
hilsen: "Tight lines".
Har selv fisket i 40 år og "knæk og bræk" har altid været den hilsen jeg har
mødt. Også i lidt ældre lystfiskelitteratur.
Mvh
Henrik Damgaard

Fra : SEJ

Dato : 21-03-09 19:42

jamen bræk er jo jægernes udtryk for at åbne dyret, hvornår har I sidst
brugt det på en fisk? Jeg er siger også selv knæk og bræk, men vil fremover
fortsætte med noget der er lidt bedre end "stramme liner" <>tight lines,
hvad er det bedste udtryk for hvad der bedst beskriver fangst ?
stramme liner lyder umiddelbart som det der skal bruges, men hvad tænkte man
ikke om bræk i starten.

lugtende fingre ( jeg tror det ikke)

jeg kan bedre lide tight lines end knæk og bræk men kan man ikke oversætte
det bedre end stramme ? (tætte duer heller ikke)

kom med et bud, (tænker selv hvad der beskriver det bedst, bøjede/bukkede
klinger/stænger)

mvh

SEJ

Fra : Leif

Dato : 22-03-09 12:23

"SEJ" <sejprv@hotmail.com> skrev i meddelelsen news:49c53537$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> jamen bræk er jo jægernes udtryk for at åbne dyret, hvornår har I sidst brugt det på en fisk? ....

Korrekt med bræk, og knæk er det de (jægerne) gør med deres gevær.......

> jeg kan bedre lide tight lines end knæk og bræk men kan man ikke oversætte det bedre end stramme ?
> (tætte duer heller ikke)

det er vel også det linen er, når de er fisk på.......

> kom med et bud, (tænker selv hvad der beskriver det bedst, bøjede/bukkede klinger/stænger)

de flexer også.....

Mvh, Leif