På fisketur ude på storebælt
Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 14-03-09 19:37

Hej gruppe

Jeg skal på en fisketur ude på storebælt , vi sejler fra Nyborg.
De fleste fisker efter Torsk med blink , men jeg kunne tænke mig at prøve at
fiske efter havørrede eller noget andet . Der skal naturligvis siges at jeg
er en håbeløs amatør men har dog været med nogle gange på storebælt.

Nu er spørgsmålet hvad skal jeg vælge at fiske med ?
Sidst jeg var på tur spurgte jeg skipperen ombord efter noget til havørrede
og han gav mig noget grej jeg kunne prøve , men jeg fangede dog intet.

Jeg er pibe ryger og har ladet mig fortælle at de kære fisk kan lugte/smage
eller what ever hvis en ryger har rørt ved blink/krog o.s.v , er der noget
om det ?

Turen er om eftermiddagen til ud på aftenen og er naturligvis mest for sjov
..

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 15-03-09 14:21

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> skrev
> [...]
> jeg er en håbeløs amatør men har dog været med nogle gange på storebælt.

Chancen for at fange havørred fra en kutter er nok minimal, med
mindre den er udstyret med egentligt dybdetrollingudstyr og trawler
målbevist rundt i timevis.
Havørreder fanges faktisk nemmest fra stranden.

> Nu er spørgsmålet hvad skal jeg vælge at fiske med ?

Jeg ville satse på torskegrej. Med let kastegrej får du max fornøjelse
(læs: arbejde) ud af selv mindre fisk. Med let mener jeg grej der kan
kaste 75 til 100 grams blink. Kraftig strøm kan dog forhindre let
grej i at nå ned til fisken, selvom du kaster samme vej båden driver.

> Jeg er pibe ryger og har ladet mig fortælle at de kære fisk kan
> lugte/smage eller what ever hvis en ryger har rørt ved blink/krog o.s.v ,
> er der noget om det ?

Jeg så en canadisk udsendelse, hvor de dyppede blinkene i dieselolie.
Det gjorde slet ingen forskel. Konklusionen var: Heller duft af
et-eller-andet, end ingen duft overhovedet.

> Turen er om eftermiddagen til ud på aftenen og er naturligvis mest for
> sjov

Det er også hyggeligt, især hvis vejret er ordentligt og man er sammen med
gode venner.
Husk mindstemål og fisketegn.

Peter Schrøder