Update indsæter kun "tom plas"
Fra : pepss

Dato : 01-04-09 16:26

hejsa NG
jeg har et problem med at opdatere min database.
jeg tror det er mine ' og " der er problemet! men jeg har aldrig
rigtig fåety styr på hvornår og hvordan de skal bruges i sql.
min sql setning ser sådan ud:

strSQL = "Update profil Set navn = ('" & Request.Form("navn") &
"') , password = ('" & Request.Form("password") & "') Where id =
('" & Session("id") & "') "

den giver igen fejl men der kommer bare en tom plas i navn og
password.
når jeg ud skriver strSQL står der:
SQL-sætning bliver: Update profil Set navn = ('test') , password
= ('test') Where id = ('1')
som jeg da synes ser rigtig nok ud...

håber der er en der kan se hvad jeg gør forkert!

mvh
ole friis

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jakob Lund Krarup

Dato : 01-04-09 17:17

pepss wrote:
> [...]
> = ('test') Where id = ('1')
> som jeg da synes ser rigtig nok ud...
>
> håber der er en der kan se hvad jeg gør forkert!

Hej Ole : )

Jeg tror du skal udelade paranteserne.
Den syntaks har jeg ikke set før.

På den måde bliver resultatet:
Update profil Set navn = 'test' , password = 'test' Where id = '1'

Og se om det virker...

Venligste hilsener - Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-09 18:21

> Hej Ole : )
>
> Jeg tror du skal udelade paranteserne.
> Den syntaks har jeg ikke set før.
>
> På den måde bliver resultatet:
> Update profil Set navn = 'test' , password = 'test' Where id = '1'

Yderligere kommentarer:
Vi kan ikke lige se hvordan det er i dit tilfælde, men oftest er id et tal.
Hvis det er tilfældet, skal du ikke have ' omkring.

Iøvrigt vil jeg (som sædvanlig) foreslå, at overførte parametre lægges i en
variabel, inden de anvendes i en SQLstring, altså efter følgende princip:

Navn=Request.Form("Navn")
strSQL = "Update profil Set navn = '" & Navn &..........

Så er det meget lettere at overskue.

mvh
Finn

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-04-09 18:08

pepss wrote:

> jeg har et problem med at opdatere min database.
> jeg tror det er mine ' og " der er problemet! men jeg har aldrig
> rigtig fåety styr på hvornår og hvordan de skal bruges i sql.
> min sql setning ser sådan ud:

I (standard) SQL skal du bruge " til identifiers (hvis påkrævet) , og ' til
streng variable - tal skrives uden ' og ".

Så din (standard)sætning kan sådan ud:
Update "profil" Set navn = 'test', password='test' Where id=1

Brugen af " er kun nødvendig hvis der er 'mærkelige' tegn i tabel eller
feltnavne.

Nu driller jeg lidt med _standard_, for MS synes man skal bruge [] i stedet,
så den kunne også se sådan her ud:
Update [profil] Set navn = 'test', password='test' Where id=1

Men mySQL har sin egen mening, og der kan den se sådan her ud:
Update `profil` Set navn = 'test', password='test' Where id=1

Men undgå i videst muligt omfang 'mærkelige' tegn i tabel/feltnavne, og
nøjes med:
Update profil Set navn = 'test', password='test' Where id=1
så har du større bevægelighed i valg af databaser.

Stig Johansen