Samtidighed i en access-database
Fra : Jens R. rasmussen

Dato : 31-03-09 19:33

Først tak for al den hjælp jeg itv., har modtaget her i gruppen.
I er bare fantastiske.

Og så "dagens" spørgsmål

Jeg har en accessdatabase med bla. en tabel der hedder Kunder,
hvor Acccess selv tildeler en primærnøgle til hver ny record.

Fra min hjemmeside www.vinvenner.dk/tilmelding9.asp kan
interesserede melde sig til en vinsmagning. Hvis de er kendte
(med brugerid og password) er der intet problem. Men hvis de er
ukendte, beder jeg dem indtaste deres data (navn, adrsse,.....)
og når de har gjort det, lægger jeg deres oplysninger op i
tabellen Kunder.

Se nu ville jeg grumme gerne vide hvilken værdi access
autotildeing af primærnøgler, har givet den nye kunde. Altså
hvilken primærnøgle har min indlæsning genereret?

Efter jeg har skrevet i tabellen Kundedata og er vendt tilbage
til mit behandlerprogram www.vinvenner.dk/modtag4a.asp laver jeg
så en forespørgel og beder om den sidste record for at aflæse
primærnøglen. Men kan jeg være sikker på, at en anden browser
ikke lige har været inde og lægge en ny kunde ind - således at
den primærnøgle jeg spørger på nu (den sidste) ikke er den jeg
ønsker (fordi den i mellmtiden er blevet den næstsidste?)?

Eller spurgt på en anden måde
- er der en skrive-læse sætning som i et hug både skriver og
læser fra samme (låste) record?

- eller er der en komammdo så jeg kan blokere andre fra at skrive
i tabellen indtil jeg er færdig. For det er vel ikke så heldigt,
at access er låst fra jeg laver en conn.open til jeg laver en
conn.close?

mvh
Jens

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders M

Dato : 31-03-09 20:27

Hvad med at bruge session, så du indsætter sessionen i databasen og så
henter de data fra den session der passer til brugerens.

--
Anders Mikkelsen
www.designagroup.dk

Fra : Jens R. rasmussen

Dato : 31-03-09 21:03

Anders M wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Hvad med at bruge session, så du indsætter sessionen i databasen og så
> henter de data fra den session der passer til brugerens.
> [...]

kan jeg være sikker på at den sessionID, som min server tildeler den
pågældende bruger er uniq? Thi ellers er jo lige vidt, hvis - i teorien 2
klienter kan få samme sessionID!'

Fra : Anders M

Dato : 01-04-09 12:50

> kan jeg være sikker på at den sessionID, som min server tildeler den
> pågældende bruger er uniq? Thi ellers er jo lige vidt, hvis - i teorien 2
> klienter kan få samme sessionID!'

Ja, det kan du godt.
--
Anders Mikkelsen
www.designagroup.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-04-09 02:13

Jens R. rasmussen wrote:

> - eller er der en komammdo så jeg kan blokere andre fra at skrive
> i tabellen indtil jeg er færdig.

Kig efter .begintrans og .committrans
Pseudokode:
oConn.Begintrans
'Insert kunder'
'læs tæller'
oConn.Committrans

Stig Johansen

Fra : Jakob Lund Krarup

Dato : 01-04-09 15:18

Hej Jens

De to foregående svar besvarer så vidt jeg ved ikke dit spørgsmål.
Du vil vide om du i ét hug kan lave en INSERT der samtidig returnerer
den tildelte primærnøgle - korrekt?

Så har du ikke brug for at lave en transaktion. Transaktioner skal du
bruge hvis du laver to eller flere ændringer i databasen som skal
udføres BEGGE eller fejle SAMLET.

Men for at besvare dit spørgsmål - "det kan du godt!". Du skal bruge et
RecordSet objekt.

Med et Recordset kan du
- klargøre de andre kolonners data (bare ikke primærnøglekolonnens)
- opdatere tabellen med den nye række (vha. INSERT)
- aflæse den tildelte primærnøgleværdi efterfølgende

Kodeeksempel:
I eksemplet her er der en tabel "Fakturaer" med primærnøglekolonnen "Id"
og kolonnerne "BestillingsDato" og "Beloeb".

'opret connection til Access database
Set Butik = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DBPath = "DBQ=" & server.mappath("butik.mdb")
Butik.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; " & DBPath

'opret Recordset objekt
SET FakturaRecSet = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
'åbner tabellen "Fakturaer" vha. et navngivent Connection object "Butik"
FakturaRecSet.Open "Fakturaer", Butik, 1, 2

'lav ny, blank post i tabellen
FakturaRecSet.AddNew

FakturaRecSet("BestillingsDato") = now
FakturaRecSet("Beloeb") = BeregnTotal

'opdater (svarer til en INSERT)
FakturaRecSet.Update

'*** HER ***** kan du aflæse den nyligt tildelte primærnøgleværdi
dim primaerNoegle
primaerNoegle = FakturaRecSet("Id")

'luk og frigør recordset
FakturaRecSet.close
SET FakturaRecSet = nothing

'luk og frigør connection
Butik.Close
SET Butik = nothing

Hvis det ikke giver mening så skriv igen : )

Venligste hilsener - Jakob

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-04-09 16:13

Jakob Lund Krarup wrote:

> Transaktioner skal du
> bruge hvis du laver to eller flere ændringer i databasen som skal
> udføres BEGGE eller fejle SAMLET.

Eller låse for samtidige INSERT's ;)

Stig Johansen

Fra : Jakob Lund Krarup

Dato : 01-04-09 17:15

Stig Johansen wrote:

> Eller låse for samtidige INSERT's ;)

Hej Stig : )

Hvillket scenarie tænker du på?

Venligste hilsener - Jakob

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-04-09 05:48

Jakob Lund Krarup wrote:

> Hej Stig : )
>
> Hvillket scenarie tænker du på?

Det problem som OP stillede, og den løsning jeg angav i mit svar.
En konfliktende INSERT vil ikke blive eksekveret før den første er
committed, og da læsningen af den sidste tæller er inde i transaktionen,
vil den altid være aktuel.

Stig Johansen

Fra : Jakob Lund Krarup

Dato : 04-04-09 09:40

> [...]
> En konfliktende INSERT vil ikke blive eksekveret før den første er
> committed, og da læsningen af den sidste tæller er inde i transaktionen,

Har du et kodeeksempel? Kender ikke metoden til at hente den sidste
autooptalte værdi i en Access database.

Venlig hilsen - Jakob

Fra : Jens R. rasmussen

Dato : 02-04-09 18:45

hej Jakob/

Jakob Lund Krarup wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Hej Jens
>
> De to foregående svar besvarer så vidt jeg ved ikke dit spørgsmål.
> Du vil vide om du i ét hug kan lave en INSERT der samtidig returnerer
> den tildelte primærnøgle - korrekt?
Lige præcis

> Men for at besvare dit spørgsmål - "det kan du godt!". Du skal bruge et
> RecordSet objekt.
OK. Jeg er ikke stødt på RecordSet som nøgle eller reserveret ord før. Jeg
har søgt lidt, men ikke fundet en "overskrift" om RecordSet. Hr du en link?
I htmls tutorial bruger man fx 'et rs = Conn.Execute (streng)' Er 'rs' et
samme som RecordSet ?

> [...]
> DBPath = "DBQ=" & server.mappath("butik.mdb")
> Butik.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; " & DBPath
Som jeg forstår dig er ovennævnte den generelle "connection" jeg allerede
har, dvs. jeg skal ikke lave noget nyt.

> 'opret Recordset objekt
> SET FakturaRecSet = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
> 'åbner tabellen "Fakturaer" vha. et navngivent Connection object "Butik"
> FakturaRecSet.Open "Fakturaer", Butik, 1, 2
Aha. Smart. Mn hjælp mig lige med at tyde syntaksen. 'Fakturaer er tabellen,
'Butik' er min oprettede connection, men hvad '1' og '2'?

> 'lav ny, blank post i tabellen
> FakturaRecSet.AddNew
>
> FakturaRecSet("BestillingsDato") = now
> FakturaRecSet("Beloeb") = BeregnTotal
ok

> 'opdater (svarer til en INSERT)
> FakturaRecSet.Update
ok

> '*** HER ***** kan du aflæse den nyligt tildelte primærnøgleværdi
> [...]

ja - det ligner jo (åbning) og lukning af en connection.

> 'luk og frigør connection
> Butik.Close
> SET Butik = nothing

> Hvis det ikke giver mening så skriv igen : )
Det giver i høj grad mening. Men jeg ville være dig taknemmlig, hvis du kan
anvise hvor jeg kan læse om dette (og lignende) - for mit databakendskab
svarer til de lektioner, der er i html.dk's tutorial. Det var rart hvis jeg
ikke skal "forstyrre" så ofte med hvad der sikkert er banaliteter for dig og
de andre her i diskussionforaen.

Men tusind tak itv. Jeg har ikke afprøvet det endnu - men jeg tror jeg
forstår det.
mhh
/Jens

Fra : Jakob Lund Krarup

Dato : 03-04-09 20:44

Hej igen : )

> [...]
> I htmls tutorial bruger man fx 'et rs = Conn.Execute (streng)' Er 'rs' et

Nej Connection.Execute returnerer et ResultSet, hvilket du kun kan læse
fra ikke skrive tilbage til databasen. Et RecordSet kan begge dele.

> Som jeg forstår dig er ovennævnte den generelle "connection" jeg allerede
> har, dvs. jeg skal ikke lave noget nyt.
Korrekt!

> Aha. Smart. Mn hjælp mig lige med at tyde syntaksen. 'Fakturaer er tabellen,
> 'Butik' er min oprettede connection, men hvad '1' og '2'?

Jeg har altid bare brugt 1 og 2 - den længere forklaring er her:
http://www.w3schools.com/ADO/met_rs_open.asp
Der er lidt forskellige muligheder at vælge imellem, men den korte
forklaring er, at det afgør hvilken type RecordSet du får tilbage.

> [...]
> ikke skal "forstyrre" så ofte med hvad der sikkert er banaliteter for dig og

Du kan læse mere på ovenstående link. w3schools.com er i øvrigt et
glimrende supplement til HTML.dk.

Venligste hilsener - Jakob