Udskriv x antal, og spring x antal over
Fra : Thomas Brejner

Dato : 29-03-09 17:44

Hej
Jeg skal have udskrevet noget tekst, fx. 50 ord i alt, hvor de
første 10 ord skal udskrives med en anden farve, og de resterende
40 ord med en anden farve også.
Jeg kan godt udskrive x antal ord i starten, men hvordan springer
jeg de 10 ord den har udskrevet over, og udskriver de resterende
40 ord?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jakob Lund Krarup

Dato : 29-03-09 18:08

Thomas Brejner wrote:
> [...]
> Jeg kan godt udskrive x antal ord i starten, men hvordan springer
> jeg de 10 ord den har udskrevet over, og udskriver de resterende

Sådan lige efter hovedet (du må lige selv syntakschecke):

'******************************************
'erklær variabler
dim ord(50), antalMedFarve1, cssClass

'tildel variabler
antalMedFarve1 = 10
cssClass = "farve1"

ord(1) = "A"
ord(2) = "B"
'... og så videre ...
ord(50) = "Z"

'udskriv 50 ord
for x = 1 to 50

response.write "<span class='" & cssClass & "'>" & ord(x) & "</span> "

'hvis vi har skrevet 10 ord, så skift til farve 2
if x = 10 then cssClass = "farve2"

next x

Dette er under forudsætning af at du har et stylesheet med en angivelse
i stil med:

..farve1 {color: red;}
..farve2 {color: blue;}

Venligste hilsener - Jakob