Replace BB koder
Fra : pepss

Dato : 26-03-09 21:01

hejsa
jeg er ved at lavde et lille forum. det er så nået så langt at
jeg havde nogen til at teste det lidt og det første indlæg der
kom gik på at "nå phpBB virker ikke endnu". ja så var jeg jo nød
til at finde ud af hvad det var for noget (det er så noget
"html" kode der bliver brugt i nogen forums vis der er andre der
ikke viste det)
det er jeg jo så nød til at få lavede
nå mit spørgsmål:
hvordan får jeg lavede denne om til rigtig html?
[color=#htmlcolorcode] [/color]

venlig hilsen
ole der kan skrive en lang smøre om lidt

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-03-09 21:41

"pepss" <olefriisFJERN@privat.dk> wrote in message
> [...]
> det er jeg jo så nød til at få lavede
> nå mit spørgsmål:
> hvordan får jeg lavede denne om til rigtig html?

Jeg har noget simpelt markup, samt markup af links.
Det kan måske give noget inspiration,
kode:
Function SimpleMarkup (instring)
Dim i
Dim FromArray
Dim ToArray
FromArray = Array("","","","","","")
SimpleMarkup = instring
for i = 0 to uBound(FromArray)
SimpleMarkup = Replace(SimpleMarkup,FromArray(i),ToArray(i))
next
SimpleMarkup = HTTPMarkup (SimpleMarkup)
end Function
Function HTTPMarkup (instring)
Dim Startpos
Dim EndPos
Dim Link
StartPos = InStr(lCase(instring),"[http:")
if StartPos < 1 then
HTTPMarkup = instring
exit Function
end if
Endpos = InStr(instring,"]")
Link = Mid(instring,StartPos+1,EndPos-StartPos-1)
HTTPMarkup = Left(instring,Startpos - 1 ) + _
"<a href="""+Link+""" target=""_blank"">"+Link+"</a>" + _
Mid(instring,EndPos+1)
HTTPMarkup = HTTPMarkup ( HTTPMarkup )
end Function

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : pepss

Dato : 28-03-09 09:42

Stig Johansen wrote :
> "pepss"
>
> Jeg har noget simpelt markup, samt markup af links.
> Det kan måske give noget inspiration,
> kode:
[snip kode]

det kan det helt bestemt! men der kommer nok nogle spørgsmål til det

mvh
pepss

Fra : pepss

Dato : 29-03-09 09:59

Stig Johansen wrote:
> "pepss"
>
> Jeg har noget simpelt markup, samt markup af links.
> Det kan måske give noget inspiration,

nu er jeg ved at ha fået skildt den af og fundet ud af hvordan den
virker (næsten)

denne line er jeg ikke helt sikker på... kalder den den anden
function eller hvordan?

> SimpleMarkup = HTTPMarkup (SimpleMarkup)

så viden jeg kan se kan den "kun" lave et link om eller er det mig
der helt har misforstået det?

mvh
pepss

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-03-09 12:11

pepss wrote:

> denne line er jeg ikke helt sikker på... kalder den den anden
> function eller hvordan?

Den kalder sig selv, eller populært sagt en rekursiv funktion.

Du har ikke misforstået noget - jeg skrev (tydeligt - synes jeg selv):
> samt markup af links

Samme metodik kan du bruge på de markup's, du vil implementere.

I forhold til dit spørgsmål med markup'et:
[color=#htmlcolorcode] [/color]
må du selv finde din metodik.

Men som sagt, så var mit indlæg kun til inspiration - ikke en færdig
løsning.

Stig Johansen

Fra : pepss

Dato : 29-03-09 19:03

Stig Johansen wrote:

> Den kalder sig selv, eller populært sagt en rekursiv funktion.

det har jeg aldrig set før men så giver det jo også meget mere
mening!

> [...]

> Samme metodik kan du bruge på de markup's, du vil implementere.
> Men som sagt, så var mit indlæg kun til inspiration - ikke en færdig

jeg vil skam heller ikke havde en færdig lægsning! når man laver det
selv ved man jo hvad det kan og kan selv lavde om på det! men jeg er jo
nød til at forsår den funtion du viste der. ellers lære jeg jo ikke
noget nyt

mvh
pepss

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-03-09 21:58

> det har jeg aldrig set før men så giver det jo også meget mere
> mening!

Det var også et forkert svar, det er rigtigt, at den kalder funktionen
HTTPMarkup, og der er den, der er rekursiv.
Jeg læste ikke ordentligt, og tænkte på denne linie da jeg svarede:
> [...]

> selv ved man jo hvad det kan og kan selv lavde om på det! men jeg er jo
> nød til at forsår den funtion du viste der. ellers lære jeg jo ikke

Som du ser, så er det kun en simpel funktion til markup af links på formen:
[http://example.org], og ikke helt det du søger med din:
[color=#htmlcolorcode] [/color]

Her kan du lave en funktion med en parameter, hvor du kan angive hvilket tag
du vil replace, så du kan bruge den på andre tags.
Hvis vi kalder parameteren tag, kan du søge efter start pos med
StartPos = InStr(lCase(instring),"["+tag)
og slut med:
Endpos = InStr(instring,"[/"+tag+"]")

Lidt afhængig af om du skal 'ombygge' indholdet, kan du udskifte [ med <
og ] med > osv.

Jeg kender ikke det 'phpBB markup' du snakker om, men hvis det er html, blot
med udskift af <> med [] burde det være ret simpelt.

Der kan man i princippet lave replace af [] med <>, hvis man ser bort fra,
at [] dermed ikke må optræde i teksten.

Fra : pepss

Dato : 01-04-09 16:12

Stig Johansen wrote :

> Jeg kender ikke det 'phpBB markup' du snakker om, men hvis det er html, blot
> med udskift af <> med [] burde det være ret simpelt.

det er det desvære ikke helt

> Der kan man i princippet lave replace af [] med <>, hvis man ser bort fra,
> at [] dermed ikke må optræde i teksten.

jeg har nu lavde det med noget replace til jeg har helt styr på det andte

du skal ha mange tak for hjælpen!