Udfyld formular i MSWord-doc via ASP?
Fra : Lars Grove Mortensen

Dato : 25-03-09 13:50

Hej alle

Nu har jeg søgt i timevis på google, uden at finde det, jeg leder
efter.... Er der nogen, som kender en effektiv måde at udfylde en
formular i et Word-dokument (.doc) via asp?

...altså; jeg har et word-dokument med en formular. Denne
formular ønsker jeg udfyldt via en brugerflade på intranettet,
lavet i klassisk asp.

Nogen bud/hints/leads?

På forhånd mange tak!!

MVH
Lars

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-03-09 02:30

On 25 Mar 2009 12:49:38 GMT, Lars Grove Mortensen
<spam@grove-mortensen.dk> wrote:

>Nu har jeg søgt i timevis på google, uden at finde det, jeg leder
>efter.... Er der nogen, som kender en effektiv måde at udfylde en
>formular i et Word-dokument (.doc) via asp?

Hmm ..., det kommer for det første an på, hvilken Word-version.
De er ret forskellige og under alle omstændigheder ikke særligt nemme at
arbejde med.

Derimod er RTF-formatet langt mere gennemskueligt, men jeg ved ikke,
hvordan det håndterer Word-formularer.
Prøv evt. at se, hvad der sker, når du gemmer et Word-dok. med formular
i RTF-format.
Hvis det virker, så har du lys forude. RTF er relativt enkelt at arbejde
med i ASP, så snart man forstår RTF-formatet.

>..altså; jeg har et word-dokument med en formular. Denne
>formular ønsker jeg udfyldt via en brugerflade på intranettet,
>lavet i klassisk asp.
>
>Nogen bud/hints/leads?

Jeg ville nok bruge HTML-formularer til brugerfladen og så generere
RTF-filen herudfra.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-03-09 23:51

Jørn Andersen skrev:

> Jeg ville nok bruge HTML-formularer til brugerfladen
> og så generere RTF-filen herudfra.

Man skal også tænke på at det ikke er alle der kan
læse Word- eller RTF-filer, fordi Office ikke er installeret,
igen fordi Office koster penge.

Jeg ville hellere kigge på mugligherne i PDF-formatet,
det kan alle læse med Adobe Reader, som er gratis
for brugeren.

Der findes mange muligheder med asp til pdf, men det
er ikke altid lige nemt at gå til.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-03-09 01:19

On Thu, 26 Mar 2009 23:50:55 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Man skal også tænke på at det ikke er alle der kan
>læse Word- eller RTF-filer, fordi Office ikke er installeret,
>igen fordi Office koster penge.

Det er en rigtig indvending mod Word-filer.
Men RTF burde være noget bredere understøttet og er beregnet til
cross-platform-brug. Jeg mener ikke at være stødt på et egentligt
tekstbehandlingsprogram, som ikke understøtter RTF.
Det er dog stadig udviklet og ejet af Microsoft.

>Jeg ville hellere kigge på mugligherne i PDF-formatet,
>det kan alle læse med Adobe Reader, som er gratis
>for brugeren.

Sålænge der kun skal laves dokumenter, der ikke bagefter skal kunne
redigeres, så er PDF også et godt bud.

>Der findes mange muligheder med asp til pdf, men det
>er ikke altid lige nemt at gå til.

Til RTF synes jeg, at den største hurdle er at sætte sig ind i formatet
- ellers er det ikke væsentligt anderledes end at skrive HTML.

Til PDF findes der et "framework" (FPDF), som ikke kræver
server-installation - eller man kan bruge en 3.-parts-komponent, hvis
ens server understøtter det. Uanset hvad man vælger skal man lære dens
objekt-egenskaber og -metoder.

Til den konkrete opgave:
Uanset om man vælger RTF eller PDF kan man komme relativt langt ved at
anvende "place holders" og så bare bruge ASP's Replace-funktion til at
indsætte de bruger-udfyldte elementer. Så slipper man helt uden om at
bekymre sig om at sætte sig ind i de dybere dele af formaterne.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-03-09 00:07

Jørn Andersen skrev:

> Så længe der kun skal laves dokumenter, der ikke
> bagefter skal kunne redigeres, så er PDF også et
> godt bud.

Det kan også laves - jeg modtager prislister fra en
pc-leverandør i pdf-format hvor alt er låst, på nær
felterne med priser, og der hvor jeg skriver firmanavn
og så videre.

> Til RTF synes jeg, at den største hurdle er at sætte
> sig ind i formatet - ellers er det ikke væsentligt
> anderledes end at skrive HTML.

Det er bare de færreste der kender rtf-formatet. Ligger
der en rtf-fil på nettet, åbner den ikke direkte, man skal
gemme eller åbne. Er Office installeret, åbner den i
Word, ellers i WordPad.

> RTF burde være noget bredere understøttet og er
> beregnet til cross-platform-brug

Uha, jeg har skrevet mange rtf-filer op gennem 90'erne,
så kunne WordPerfect og Word pludselig snakke samme
sprog

Selve formateringen er nem nok at forstå, det er blot at
bruge \b fed skrift\b0 i stedet for <b>fed skrift</b>, der
findes sikkert lister på nettet med alle koder.

> Til PDF findes der et "framework" (FPDF), som ikke
> kræver server-installation

Der er også AspPDF, som jeg har brugt nogle gange, se:
http://azero.dk/support/programmering/asp/artikler/asppdf/

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 28-03-09 03:20

On Sat, 28 Mar 2009 00:07:26 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Det kan også laves - jeg modtager prislister fra en
>pc-leverandør i pdf-format hvor alt er låst, på nær
>felterne med priser, og der hvor jeg skriver firmanavn
>og så videre.

Nu er jeg langt fra PDF-ekspert, men er det ikke et særligt
formular-format?
Alm. PDF'er er ikke normalt beregnet til at redigere.

<snip>

Her var lige et link med en forklaring:
<url: http://www.marxisme.dk/jorna/links/asplinks.asp#pdf>

>Der er også AspPDF, som jeg har brugt nogle gange, se:
>http://azero.dk/support/programmering/asp/artikler/asppdf/

Den kræver så enten egen server eller et velvilligt webhotel. Men det
bliver vist også lidt mere almindeligt, at der er ASP-understøttelse på
mellemklasse-webhoteller ..?

Hvis nogen har lyst til selv at lege med RTF i ASP, har jeg samlet nogle
links fra nogle tidligere tråde:
<url: http://www.marxisme.dk/jorna/links/asplinks.asp#rtf>
Der er bl.a. links til et par simple tutorials, som nemt kan omsættes
til ASP, så man kan få lidt fornemmelse for RTF-formatet.

RTF-versionerne følger Word-versionerne. Jeg vil anbefale, at man holder
sig til et lavt versions-nummer (fx ver. 1.5 - svarende til Word 97
Win).
Jeg tror dog ikke at specifikationerne *ændres* - de udvides blot (ret
heftigt efterhånden).

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,