Kode til browservindue størrelsen sammenko~
Fra : Michael Jørgensen

Dato : 25-03-09 08:03

Hej derude,

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe med følgende problem?

Jeg har fundet en kode som vurdere brugerens størrelse på
skærmen, og som deraf bestemmer hvilket stylesheet den skal
bruge. Det virker fint.

<script type="text/javascript" language="javascript">

if(screen.width <= 1024)
document.getElementById('default').href =
'templates/hadstengrafisk/css/style.css';

if(screen.width > 1024)
document.getElementById('default').href =
'templates/hadstengrafisk/css/style_stor.css';

</script>

Det jeg så har fundet ud af senere hen, er at mit websted har
problemer med IE6 for brugere med skærmstørrelse under 1024.
Jeg fandt så en kode som kunne afhjælpe dette.
<!--[if lt IE 7]>
<link rel="stylesheet"
href="templates/hadstengrafisk/css/ie6_screen.css"
type="text/css" id="default" />
<![endif]-->

<!--[if IE 7]>
<link rel="stylesheet"
href="templates/hadstengrafisk/css/style.css" type="text/css"
id="default" />
<![endif]-->

Mit problem er at de kun virker hver for sig. Når koden optræder
sammen deaktiverer den java koden, men kigger kun på IE6 koden.

Er der nogen der ved hvordan den kan skrives sammen eller er der
nogen der kan se nogen fejl?

På forhånd tak!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 25-03-09 18:59

Michael Jørgensen skrev:

> Mit problem er at de kun virker hver for sig. Når koden optræder
> sammen deaktiverer den java koden, men kigger kun på IE6 koden.

Først: Java og javascript er to forskellige ting.

Nå, men det må være noget med rækkefølgen af de 3 kodeblokke.
Da du ikke har link til din side, er det mit nærmeste gæt, og alt hvad
jeg skriver her er rent gætteri.

Jeg gætter på at du har denne rækkefølge:

<javascript-koden>
<koden til IE6 og ældre>
<koden til IE7>

Jeg ville ud fra mine gæt foreslå denne rækkefølge:

<koden til IE7>
<javascript-koden>
<koden til IE6 og ældre>

eller:
<koden til IE7>
<koden til IE6 og ældre>
<javascript-koden>

Først læser den enten IE6- eller IE7-koden. Derefter javascript-blokken,
hvis CSS overtrumfer de to første, hvis der er gengangere.

Noget andet som jeg ikke kan se, er om du har en generel CCS som kan
læses af alle browsere (f.eks. Firefok, Opera, Safari osv.)

I så fald skal den generelle CSS indlæses før de andre.
Uden at jeg kender din sides CSS'er, vil jeg gætte på at du blot kan
fjerne <!--[if IE 7]> og <![endif]--> og lade det der står i den blok
være det generelle.

Endelig: Når man laver noget der skal tilgodese folk med lav
skærmopløsning, vil det ofte kun være IE6 man skal tage højde for.
Til de andre browsere sætter jeg oftest max-width på det element der
omkranser alt indholdet.

Både IE7, Firefox, Opera og Safari understøtter denne CSS-egenskab.

#container {
   width: 95%;
   max-width: 1000px;
}

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 26-03-09 07:42

Hej Phillip,

Tak for hjælpen. Det lyder meget fornuftigt. Jeg vil prøve det af.

/Michael

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-03-09 20:49

Michael Jørgensen wrote:

> Jeg har fundet en kode som vurdere brugerens størrelse på
> skærmen, og som deraf bestemmer hvilket stylesheet den skal
> bruge. Det virker fint.

Hvad er sammenhængen mellem skærmopløsning og måden din side skal vises på?
Min skærm er 1400 px bred, men mit browservindue er som regel 800px og
aldrig over 1024 px bredt.

Men du mener altså at jeg skal tivnges til at se siden i en tilpasning, der
ikke passer til browservinduet? Det er langt bedre at lave siden sådan, at
den automatisk tilpasser sig den størrelse, browservinduet har - flydende
design uden breddeangivelse.

Erik Ginnerskov

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 26-03-09 07:47

Hej Erik,

Tak for svaret. Jeg kører ikke med fast bredde. Har en container der centerer
siden uanset skærmstørrelse. Problemet ligger i fortolkningen af
position:absoulte; på i IE6 i forhold til alle de andre. Elementerne i IE6 er
placeret helt forkert i forhold til de andre browsere.

Mit javascriptkode bruger jeg til at gøre designet lidt bredere til browser
viduestørrelser over 1024. Mest fordi jeg har tilpasset min standard css til
opløsningen 800*600. Det ser nemlig meget småt ud på store skærme.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 26-03-09 18:42

Michael Jørgensen skrev:
> Hej Erik,
>
> Tak for svaret. Jeg kører ikke med fast bredde. Har en container der centerer
> siden uanset skærmstørrelse.

Jeg tror at hans pointe er at *skærmstørrelse* og *browserstørrelse* er
to forskellige ting.
Jeg har f.eks. så at sige aldrig maksimeret browservindue.
Dengang jeg havde en "kvadratisk" skærm på 17" og en lavere
skærmopløsning end mine nuværende 1680x1050, var det noget andet.

Mit browservindue er dog som standard 1200x975.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 27-03-09 10:48

Det er lige præcis det jeg mener. Har vist ikke været helt klar i min
problemstilling. Det er browservindue størrelse jeg "koder" på.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 27-03-09 19:03

Michael Jørgensen skrev:
> Det er lige præcis det jeg mener. Har vist ikke været helt klar i min
> problemstilling. Det er browservindue størrelse jeg "koder" på.

Jeg havde en fornemmelse af at det kunne være det du allerede gjorde.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-03-09 20:10

Michael Jørgensen wrote:

> [...]
> fortolkningen af position:absoulte; på i IE6 i forhold til alle de
> andre. Elementerne i IE6 er placeret helt forkert i forhold til de

Jamen, man skal da heller ikke bruge absolut positionering til at centrere
siden. Det er dømt til at give problemer.

Lav det sådan i html:

her lægger du alt indhold på siden

.... og i css

#container {
width: 780px;
margin: auto;
}

http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp?id=fpx

Så vil siden uden yderligere tilpasninger være centreret i alle browsere på
mindst 800 px i bredden (dog vil det ikke fungere i IE <7, hvis browseren
sættes i quirks mode ved utilstrækkelig DTD eller kode før DTD).

Og selv om browservinduet er smallere end det, vil hele sidebredden være
tilgængelig via horisontalt scroll.

Erik Ginnerskov

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 27-03-09 10:46

Ok. Det var en anden måde som jeg umiddekbart ikke har brugt, som jeg måske
skulle gøre. Lige nu ser min comtainer således ud:

..container {
height:550px;
width: 784px;
position: relative;
left: 50%;
margin-left: -392px;
}

Den centerer fint i alle browsere. Problemet er faktisk ved position på et
billed som skal være et nøjagtigt sted fra top. Det går fint i alle browsere
pånær ie6. Margin-top virker ikke efter hensigten.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-03-09 21:15

Michael Jørgensen wrote:
> Ok. Det var en anden måde som jeg umiddekbart ikke har brugt, som jeg
> måske skulle gøre. Lige nu ser min comtainer således ud:

> [...]

Javist, så længe browservinduet er mindst dobbelt så bredt som den negative
margin-left. Er vinduet smallere, kan dele af dokumentet i venstre side ikke
ses og man kan ikke scrolle mod venstre for at se det - det er derfor, den
teknik bør undgås.

Erik Ginnerskov

Fra : Leif Neland

Dato : 26-03-09 22:49

Michael Jørgensen skrev:
> [...]
> position:absoulte; på i IE6 i forhold til alle de andre. Elementerne i IE6 er
> placeret helt forkert i forhold til de andre browsere.

Så er der en bedre løsning.

http://drop-ie6.dk/hvordan

Fortæl dine brugere, at de skal holde op med at bruge IE6

Leif

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-03-09 23:19

Leif Neland skrev:

> http://drop-ie6.dk/hvordan
>
> Fortæl dine brugere, at de skal holde op med at
> bruge IE6

Ja, og browsere er gratis. I dag findes både IE7 og
IE8 som er væsentligt forbedret i forhold til IE6.

Der findes kun ganske få der ikke er i stand til at
opgradere IE6 til en nyere - det er dem der bruger
Windows 98, ME, NT eller 2000, og de ligger
sammenlagt på omkring 1%.

Se også http://fdim.dk/?pageid=90

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-03-09 21:18

Allan Vebel wrote:

> Der findes kun ganske få der ikke er i stand til at
> opgradere IE6 til en nyere - det er dem der bruger
> Windows 98, ME, NT eller 2000, og de ligger
> sammenlagt på omkring 1%.

+ alle dem, der pga. Company Policy ikke kan få lov til at opgradere fra 6
til 7 eller 8. Vi bliver vist nødt til at regne med en vis andel IE 6
brugere et par år endnu. Desværre.

Erik Ginnerskov

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-03-09 00:24

Erik Ginnerskov skrev:

> + alle dem, der pga. Company Policy ikke kan få
> lov til at opgradere fra 6 til 7 eller 8.

Det burde forbydes

> Vi bliver vist nødt til at regne med en vis andel IE 6
> brugere et par år endnu. Desværre.

Alt hvad jeg laver kan da også uden problemer vises
i IE6, men jeg ville hellere undvære den - som vi gerne
ville af med Netscape 4 engang.

Jeg tror ikke på at der går flere år - statistikken er stærkt
faldende på IE6-området, Vista og Windows 7 er i stærk
fremgang, så det skal nok gå, alt sammen.

Jeg kunne aldrig finde på at anvende metoden på
http://drop-ie6.dk/hvordan/ på mine kundesider, her
gør jeg hellere lidt mere ud af visningen i IE6 - så slem
er den da heller ikke.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-03-09 00:02

Allan Vebel skrev:

> Det burde forbydes

I mit firma har de nu besluttet sig for ikke at opgradere, tror jeg. Og
det er der vidst flere ret gode forklasringer på. Bl.a. den software,
som er bygget over den browser. Så firma-IE6ere må vi nok leve med en
del år endnu.

> Jeg kunne aldrig finde på at anvende metoden på
> http://drop-ie6.dk/hvordan/ på mine kundesider, her
> gør jeg hellere lidt mere ud af visningen i IE6 - så slem
> er den da heller ikke.

Ah... Men prøv at tage et kig i IE6 her, og sig om den er slem eller ej.
http://runejensen.dk/webdesign_group_meeting/

Vises pænt i IE7+ i Opera og FF. Ikke engang IE7 gør knuder.. Mit
argument her er, at det vil kræve alt for meget kode at gøre den pæn i IE6..

(Det er rent drilleri med den side, som du jo også har en finger med i -
jeg sad og smækkede grafik på i dag. Men jeg kunne altså ikke lige nære
mig - sorry:) )

Men du har helt ret i, at en boks, som invaderer en side, ikke er en god
idé. Derfor har jeg også lavet det i footeren i stedet, og det virker
tilsyneladende. En anden idé er at lave det som en del af selve
indholdet, så det ikke virker forstyrrende. Altså som almindelig info.
Som sagt, så er der faktisk nogen, som ikke kan opgradere, og det er nok
ikke dem, man lige er ude efter (ikke ude efter at genere i hvert fald).

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-03-09 00:45

Rune Jensen skrev:

> I mit firma har de nu besluttet sig for ikke at
> opgradere, tror jeg.

Jamen, hver er det synd for?

> http://runejensen.dk/webdesign_group_meeting/
>
> Vises pænt i IE7+ i Opera og FF. Ikke engang IE7
> gør knuder.. Mit argument her er, at det vil kræve
> alt for meget kode at gøre den pæn i IE6..

Nej, det kræver bare at du bruger gennemsigtig gif i
stedet for png, så ser det rimeligt ud.

> Det er rent drilleri med den side, som du jo også
> har en finger med i - jeg sad og smækkede grafik
> på i dag. Men jeg kunne altså ikke lige nære mig
> - sorry:)

Bare fortsæt - der skal nok komme noget godt ud af
det en dag.

> Som sagt, så er der faktisk nogen, som ikke kan
> opgradere

Jamen, hvis problem er det?

> og det er nok ikke dem, man lige er ude efter

Vi er nødt til at være ude efter nogen, men skal det
være brugeren eller designeren?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-03-09 08:28

Allan Vebel skrev:

> Jamen, hver er det synd for?

He! Egentlig er det vel en fordel for mig, fordi jeg kan tjekke min
hjemmeside i IE6 ;)

For firmaet kan det være en fordel, fordi det mindsker folks lyst til at
surfe? Facebook er også med i kampagnen, er de ikke? dating.dk er i
hvert fald..

Men alvorligt talt så vil det være synd (på et tidspunkt) for et givent
firma med software udviklet til IE6. For det er klart, IE6 er
efterhånden lidt for gammel teknologisk, det ikke vil passe med en nyere
teknologi.

Nej, OK, vi har faktisk opgraderet, men hvor jeg sidder, der er det
stadig IE6. Måske de ikke har set et behov for at opgradere lige der, og
i og for sig fungerer det også i det arbejde jeg laver. Der er ikke det
store behov for at komme på inder-nettet.

> Nej, det kræver bare at du bruger gennemsigtig gif i
> stedet for png, så ser det rimeligt ud.

Tro mig - det ser skidt ud. En gennemsigtig GIF er helt gennemsigtig, på
den ene farve man vælger, og du vil slet ikke kunne lave de skygger og
den gradering som er der... prøv det.. så vil du se det. Det vil se mere
eller mindre gyseligt ud, fordi man ikke selv kan vælge hvilken baggrund
skyggen skal ligge over med en GIF. Prøv at flytte kuglepennen f.eks.
Den er ligeglad med baggrunden, det ville ikke være tilfældet med en GIF.

Men der er også noget andet - hvorfor skal det gå ud over 80% som så får
et dårligere grimmere resultat, at IE6-folket ikke vil skifte? En
løsning er at lave conditional comments og så skifte imellem GIFfer og
PNGer, og bortset fra min (dybt indædte) aversion imod CC, så er det da
ren spildtid i udviklingen.. den tid skal jo tages et andet sted fra,
hvis det skal være samme pris.. kan 20% forsvare den spildtid? Det er
næsten dobbelt op i tid i hver grafikfil..

> Bare fortsæt - der skal nok komme noget godt ud af
> det en dag.

Måske lidt vel gulligt, en anelse blurred visse steder, men jeg synes da
resultatet er fair nok farvemæssigt. Du kan bare rette til, hvis du
synes. Jeg har ikke ændret så meget i andet end lidt grafik og tilføjet
et par sætninger. Jeg gør ikke så meget mere ved designet nu, andet end
der skal en kommentardel/form-tilmelding på-

Der er lige tilmeldt to mere.. Jeg sætter det lige op, når jeg har fået
fat i dem på mailen.
;)

> Jamen, hvis problem er det?

Jeg læste om det på v2.dk Skal se, om jeg kan finde linket, for det er
vidst ikke bare sort/hvidt. Det er ikke bare IE6, den er gal med.

> Vi er nødt til at være ude efter nogen, men skal det
> være brugeren eller designeren?

Jeg er for så vidt enig - og vi er nok begge enige trods alt - men som
sagt, for firmaer, der kan der være andre ting i det end "bare" af
skifte/opgradere, når der er mere end et led, som skal tages hensyn til.
Jeg tror, der er mange firmaer med IE6, som også forbander den browser
langt væk, faktisk.

For private, som bare ikke vil skifte, der har jeg ikke så mange
skrupler. De vælger det jo selv.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-03-09 13:37

Rune Jensen wrote:
> Allan Vebel skrev:

> Men alvorligt talt så vil det være synd (på et tidspunkt) for et
> givent firma med software udviklet til IE6.

Det er ikke nødvendigvis pga. software udviklet til IE 6. Det kan lige så
vel være pga. software, der kører perfekt på W2K og ikke kan konverteres til
nyere OS uden store udgifter for firmaet - og uden OS-upgrade ingen IE 7.

> Der er > ikke det store behov for at komme på inder-nettet.

Inder-nettet er nok ikke så slemt, men hold dig langt væk fra Russer-nettet
og Kineser-nettet

Med en så hullet og usikker browser skal man færdes med varsomhed på nettet.

Eftersom der stadig er en restgruppe, der uden egen skyld hænger i IE 6, må
det desværre være designerne (de har i utide stoppet med at tage ehnsyn til
det forældede skrammel.

Erik Ginnerskov

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 29-03-09 03:05

Rune Jensen skrev:

> [...]
> det er der vidst flere ret gode forklasringer på. Bl.a. den software,
> som er bygget over den browser. Så firma-IE6ere må vi nok leve med en

Desværre nok ja.
Hos os ser det dog ud til at de snart vil skifte Windows 2000 ud med XP,
så måske det også indebærer en chance for at vi snart får IE7 eller
måske endda IE8, nu hvor den er officiel.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-03-09 12:47

Allan Vebel wrote:

> Det burde forbydes

Jo, men det kræver, at firmaerne skal bruge formuer på at opgadere en masse
applikationer, som ellers kører helt upåklageligt (muligvis fordi MS ikke
har haft fingre i dem?).

> Alt hvad jeg laver kan da også uden problemer vises
> i IE6, men jeg ville hellere undvære den - som vi gerne
> ville af med Netscape 4 engang.

Jeg kan også undvære at skulle tage den slags hensyn. Men jeg synes ikke
problemet er så stort som dengang med NN4.

> Jeg kunne aldrig finde på at anvende metoden på
> http://drop-ie6.dk/hvordan/ på mine kundesider, her
> gør jeg hellere lidt mere ud af visningen i IE6 - så slem
> er den da heller ikke.

Umiddelbart tiltaler det heller ikke mig. En ting er at løfte en pegefinger
for dem, der af dovenskab eller simpel uvidenhed ikke har opgraderet. Men
faktisk straffer man også dem, der helt ufrivilligt hænger fast i IE 6 - og
her slår jeg altså bak.

Erik Ginnerskov

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 27-03-09 10:58

Det er en mulighed, som kan jeg bliver nødsaget til at bruge.
Det vurderer jeg lidt mere.