4GB Ram til XP
Fra : Anders

Dato : 27-03-09 08:18

Hej

Har bestilt noget mere ram til min PC, som pt. kører perfekt med XP.

Har bestilt 2x2 GB som skulle passe med mit AsRock bundkort (sokkel 775).

Har så hørt noget om at XP, kun kan håndtere 3 GB, er det rigtigt, eller kan
man tweake systemet til at håndtere alle 4 GB.

Alt. er, at jeg kan opdatere til Vista (basic).

Fra : Infinity

Dato : 27-03-09 08:33

Anders wrote:
> [...]
> eller kan man tweake systemet til at håndtere alle 4 GB.
>
> Alt. er, at jeg kan opdatere til Vista (basic).

Den 8-2-09 var der en lang tråd "XP teori søges" i hardware gruppen om det
samme.
XP's adresserum er 4GiB, men ca 0,7 GiB bruges til hardware fx grafikkort,
så XP råder over ca 3,3 GiB.
Hvis grafikkortet er større end 0,5 GiB vil XP's råderum blive sat ned
yderligere.

--
/infinity

Fra : N_B_DK

Dato : 27-03-09 08:44

"Anders" <spamer@nogetskidt.dk> wrote in message
> Har så hørt noget om at XP, kun kan håndtere 3 GB, er det rigtigt,

Nej det er ikke rigtigt.

http://rs348l33.rapidshare.com/files/88817245/xp-systemegenskaber.JPG

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Anders

Dato : 27-03-09 09:05

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> MVH. N_B_DK
> Pioneer CLD-D925 købes.
> Læs her hvorfor du ikke skal vælge tele2

Som jeg skrev i mit første indlæg, så har jeg bestilt 2x2GB ram.
Og det ville være rarest, hvis min PC, kan køre med alle 4GB, fremfor at jeg
skal opgradere til Vista.

Men det mener du godt den kan ?

Fra : N_B_DK

Dato : 27-03-09 10:12

> Men det mener du godt den kan ?

Du vil næppe kunne de set hele nej, men det skyldes ikke windows.

Fra : Anders

Dato : 27-03-09 10:27

> [...]
> MVH. N_B_DK
> Pioneer CLD-D925 købes.
> Læs her hvorfor du ikke skal vælge tele2

Det er ikke i mit bundkort det ligger, for det understøtter nemlig 4GB, så
det må ligge i Windows - eller hvad.

Fra : kuntilpjat7@gmail.co~

Dato : 27-03-09 02:42

On 27 Mar., 09:05, "Anders" wrote:

> Som jeg skrev i mit første indlæg, så har jeg bestilt 2x2GB ram.
> Og det ville være rarest, hvis min PC, kan køre med alle 4GB, fremfor at jeg
> skal opgradere til Vista.
>
> Men det mener du godt den kan ?

Din computer går ikke i sort, men du får ikke 100% udnyttelse. Lige
præcis hvor meget du får, er maskinafhængig.

Fra : kuntilpjat7@gmail.co~

Dato : 27-03-09 03:07

On 27 Mar., 09:41, kuntilpj...@gmail.com wrote:

> Din computer går ikke i sort, men du får ikke 100% udnyttelse. Lige
> præcis hvor meget du får, er maskinafhængig.

For lige at tilføje: du får ikke større udnyttelse ved at gå over til
Vista. Den har samme begrænsning.

Fra : kuntilpjat7@gmail.co~

Dato : 27-03-09 04:07

On 27 Mar., 10:26, "Anders" wrote:

> Det er ikke i mit bundkort det ligger, for det understøtter nemlig 4GB, så
> det må ligge i Windows - eller hvad.

Bundkortet skal understøtte mere end 4GB plus memory remapping. Men
det gør de fleste bundkort i dag, såvel desktop som server bundkort.
Men Windows har en indbygget begrænsning på 4GB total memory.

Hvad N_B_DK siger, skal du tage med et gran salt.

Fra : Anders

Dato : 27-03-09 11:15

<kuntilpjat7@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 27 Mar., 10:26, "Anders" wrote:

> [...]

Men Windows har en indbygget begrænsning på 4GB total memory.

Hvad N_B_DK siger, skal du tage med et gran salt.

Pt. går der lidt til spild i kraft rescourserne, da mine nuværende ram kører
med 667MHz, og min CPU kører med 1333 MHz..

Har overvejet at lave en anden computer, hvor jeg kan udnytte stumperne
bedre.
Der er en mindre begrænsning i mit nuværende Asrock bundkort, som jeg skal
leve med, og det går nok, så længe jeg ikke skal spille de store spil.

Fra : N_B_DK

Dato : 27-03-09 14:16

<kuntilpjat7@gmail.com> wrote in message

> Hvad N_B_DK siger, skal du tage med et gran salt.

Ja hold du bare fast i dine feber fantasier.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-03-09 20:18

On Fri, 27 Mar 2009 08:18:07 +0100, "Anders" <spamer@nogetskidt.dk>
wrote:

> [...]
>man tweake systemet til at håndtere alle 4 GB.
>
>Alt. er, at jeg kan opdatere til Vista (basic).

Du skal køre med en 64-bit windows (eller en af server versionerne)
for at udnytte alle 4 GB.

Med en 32-bit windows vil du være begrænset til ca 3.2 GB fordi den
øverste del af adresserummet bruges til andre formål som videobuffer
og memory-mapped IO.

<mlr>

Fra : Anders

Dato : 28-03-09 12:05

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse
news9qs4tmvo9pkp0ekopfmjqp0lqsqlavvk@4ax.com...

> [...]
>
> Med en 32-bit windows vil du være begrænset til ca 3.2 GB fordi den
> øverste del af adresserummet bruges til andre formål som videobuffer

Fik mit ram igår med posten og satte dem fluks i computeren, og den viser
med XP som jeg bruger pt. 3.3GB, hvilket må siges at være OK.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-03-09 13:25

Michael Rasmussen wrote:

> Du skal køre med en 64-bit windows (eller en af server versionerne)
> for at udnytte alle 4 GB.

Det er ikke alle server-versioner der kan udnytte mere end 4GiB RAM.

Man skal op i Windows Server 2008 Enterprise, Windows Server 2003
Enterprise Edition eller Windows 2000 Advanced Server.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 30-03-09 13:03

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
>
> Med en 32-bit windows vil du være begrænset til ca 3.2 GB fordi den
> øverste del af adresserummet bruges til andre formål som videobuffer

Aha - tak for den info. Jeg har nemlig 4 gb RAM i min vista og den viser
dem fint så jeg undrede mig. Jeg er ikke særlig teknisk begavet, men jeg
har 64-bit vista så deraf kom forklaringen .

/Jesper