Problem med SQL-sætning
Fra : Martin Jensen

Dato : 23-03-09 20:59

Hej NG. Jeg er kommet til endnu en SQL-sætning som jeg håber en
af jer kan hjælpe med. Jeg har 2 tabeller i min MSSQL database
som jeg ser som nødvendige til dette kald

Medlem
-----------
ID
Telefon
VirksomhedID

MedlemInteresser
------------
ID
MedlemID
InteresseID

Jeg skal have udvalgt Medlem.Telefon for alle de medlemmer som er
interesseret i MedlemInteresser.InteresseID (1 ELLER 3) OG (4
eller 6)

Jeg kan ikke lige regne den ud, da jeg ikke ”bare” kan bruge
WHERE MedlemInteresser.InteresseID IN (1,3) AND
MedlemInteresser.InteresseID IN (4,6), fordi der for hver post i
MedlemInteresser jo kun er en værdi i InteresseID.

Jeg kunne forestille mig at jeg blev nødt til at lave to kald. 1.
Hvor MedlemInteresser.InteresseID = 1 eller 3. 2. Hvor
MedlemInteresser.InteresseID = 4 eller 6, og så sammenligne de to
resultater. Om dette er rigtigt, og hvordan det gøres smartest
ved jeg dog ikke noget om.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Leif Neland

Dato : 23-03-09 21:38

Martin Jensen skrev:
> [...]
>
> Jeg skal have udvalgt Medlem.Telefon for alle de medlemmer som er
> interesseret i MedlemInteresser.InteresseID (1 ELLER 3) OG (4

select telefon from medlem m
inner join medlemsinteresser m1 on m.ID=m1.MedlemId
inner join medlemsinteresser m2 on m.ID=m2.MedlemId
where m1.InterreseID in (1,3) and m2.InteresseID in (2,6)

Leif

Fra : Martin Jensen

Dato : 23-03-09 22:07

Leif Neland wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> select telefon from medlem m
> inner join medlemsinteresser m1 on m.ID=m1.MedlemId
> inner join medlemsinteresser m2 on m.ID=m2.MedlemId
> where m1.InterreseID in (1,3) and m2.InteresseID in (2,6)

Super mange tak Leif. Det virker som det skal.

Lige et tillægsspørgsmål så jeg måske kan lære lidt mere

Hvorfor bruger du m i select telefon from medlem m?
Er det for at gøre sætningen kortere ved on m.ID= eller hvad er
grunden?

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-03-09 22:16

Martin Jensen wrote:

> Hvorfor bruger du m i select telefon from medlem m?
> Er det for at gøre sætningen kortere ved on m.ID= eller hvad er
> grunden?

Jeg kan ikke svare på Leif's vegne, men jeg gør det samme.
Det sidder simpelthen i 'aftrækkerfingeren', at bruge alias'er så snart der
er joins involveret.

For mig er det en vane, men jeg synes også joins bliver mere overskuelige
(læsbare).

Stig Johansen

Fra : Leif Neland

Dato : 24-03-09 20:20

Stig Johansen skrev:

> [...]
> er joins involveret.
>
> For mig er det en vane, men jeg synes også joins bliver mere overskuelige

Netop.

Nogen gange laver jeg joins over flere databaser, og så er det mere
overskueligt at bruge et alias for
andendatabase.owner.tabelnavn

Leif