Link til udregninger
Fra : Bo

Dato : 23-03-09 17:28

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe med et link hvor man kan
læse mere om udregninger i asp.

Altså lidt om hvordan man feks. ganger tal i 2 forskellige celler
osv.

På forhånd tak.

Bo

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Jensen

Dato : 23-03-09 21:27

Bo wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Er der en venlig sjæl der kan hjælpe med et link hvor man kan
> læse mere om udregninger i asp.
>
> Altså lidt om hvordan man feks. ganger tal i 2 forskellige celler
> osv.

Jeg er lidt i tvivl om hvad det helt præcist er du mener, men hvis
du med celler mener textfields kan du eksempelvist gøre sådan her

strTextfield1 = request.form("textfield1")
strTextfield2 = request.form("textfield2")

strResult1 = strTextfield1 + strTextfield2
strResult2 = strTextfield1 - strTextfield2
strResult3 = strTextfield1 * strTextfield2
strResult4 = strTextfield1 / strTextfield2

response.write strTextfield1&"+"&strTextfield2&"="&strResult1&"<br
/>"
response.write strTextfield1&"-"&strTextfield2&"="&strResult2&"<br
/>"
response.write strTextfield1&"*"&strTextfield2&"="&strResult3&"<br
/>"
response.write strTextfield1&"/"&strTextfield2&"="&strResult4&"<br
/>"

Håber at det var forklaring nok, ellers må du endeligt skrive igen.

Fra : Bo

Dato : 23-03-09 21:50

Hej Martin

Tak for dit svar - men jeg er lidt itvivl hvordan je kalder det frem
fra database,

Jeg har en db der hedder db1 - en tabel der hedder - tal - og 2
koloner der hedder kolone 1 - og 2.

Hvordan laver jeg feks et plus mellem disse to?

Takker på forhånd

Bo

Fra : Martin Jensen

Dato : 23-03-09 22:18

> [...]
> koloner der hedder kolone 1 - og 2.
>
> Hvordan laver jeg feks et plus mellem disse to?

Jeg går udfra at du har læst tutorialen på html.dk, ellers vil det være et
godt sted at starte.

Hvis du henter data ud fra din database med
strSQL = SELECT kolone1, kolone2 FROM tal
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
kan du i mit eksempel fra før skrive rs("kolone1") i stedet for
request.form("textfield1") og rs("kolone2") i stedet for
request.form("textfield2")

Håber at du nu er med.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 24-03-09 16:47

On 23 Mar 2009 20:50:21 GMT, Bo <2630post@gmail.com> wrote:

> [...]
>koloner der hedder kolone 1 - og 2.
>
>Hvordan laver jeg feks et plus mellem disse to?

Den slags gøres mest effektivt i forespørgslen, altså ved at lade
databasen lave arbejdet:

strSql = "SELECT [kolonne 1] + [kolonne 2] AS MinSum" &_
" FROM tblMinTabel;"

Så henter du MisSum som alle andre felter - fx:
intMinSum = objRs("minSum")

PS: Svar meget gerne under det du svarer på, og skær det væk, du ikke
svarer på. Det gører det nemmere at læse - og svare på.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 24-03-09 16:51

On 23 Mar 2009 20:26:40 GMT, Martin Jensen <har@ingen.kk> wrote:

> [...]
>strResult2 = strTextfield1 - strTextfield2
>strResult3 = strTextfield1 * strTextfield2
>strResult4 = strTextfield1 / strTextfield2

Det går nogle gange godt og andre gange ikke.
Grunden er, at det man henter fra en Request.Form i udgangspunktet er i
tekst-format.
Så for at være sikker bør man "typecaste" - altså konvertere til
talformat - med fx CLng, CDbl eller hvad der nu passer:

intTextfield1 = CDbl(request.form("textfield1"))
intTextfield2 = CDbl(request.form("textfield2"))

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Bo

Dato : 24-03-09 20:31

Jeg har fået lavet denne

SQLstmt = "SELECT [a]+[b]-[c] AS vandretSum FROM tal;"

Den virker fint - men nu mangler jeg x (gange) og dividere.

Kan ikke løse det

Fra : Jørn Andersen

Dato : 24-03-09 21:20

On 24 Mar 2009 19:30:40 GMT, Bo <2630post@gmail.com> wrote:

>Jeg har fået lavet denne
>
>SQLstmt = "SELECT [a]+[b]-[c] AS vandretSum FROM tal;"
>
>Den virker fint - men nu mangler jeg x (gange)

SQLstmt = "SELECT [a] * [b] * [c] AS vandretProdukt FROM tal;"

>og dividere.

SQLstmt = "SELECT [a] / [b] AS vandretKvotient FROM tal;"

>Kan ikke løse det

Håber det hjælper.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Bo

Dato : 25-03-09 16:35

> SQLstmt = "SELECT [a] * [b] * [c] AS vandretProdukt FROM tal;"

> SQLstmt = "SELECT [a] / [b] AS vandretKvotient FROM tal;"

Kan man ikke gøre det i en stregn - hvis man feks vil sige
a + b * c / d

Hvis nogen kender et sted hvor man kan læse om dette vil det være
en godt.
Tak for hjælpen så langt.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-03-09 02:21

On 25 Mar 2009 15:35:10 GMT, Bo <2630post@gmail.com> wrote:

>Kan man ikke gøre det i en stregn - hvis man feks vil sige
>a + b * c / d

Hvad sker der, når du prøver?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Bo

Dato : 26-03-09 17:40

Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Hvad sker der, når du prøver?
>

> Når jeg bruger / så lægges der 2 til og når jeg bruger *
trækkes der 2 fra.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-03-09 20:42

On 26 Mar 2009 16:40:27 GMT, Bo <2630post@gmail.com> wrote:

>trækkes der 2 fra.

Så er det måske noget med at få genopfrisket regnereglerne

a + b * c / d
er ikke det samme som:
(a + b) * c / d

3 + 4 * 5 / 4 = 8
(3 + 4) * 5 / 4 = 8,75
Tommelfinger-regel: + og - adskiller leddene.
Så: Sæt paranteser om det, der skal regnes ud først, når du er i tvivl.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj