SELECTmed datoer i WHERE
Fra : Jens R. rasmussen

Dato : 16-03-09 16:29

hej

Håber på hjælp, da jeg er kørt fast.

Jeg har en accecc database ved navn VVV med en tabel ved navn
Arrangementer, hvor kolonnen When1 indeholder datoer og kolonne
Open indenholder 'Y' eller 'N'

Tabel: Arrangementer
When1 Open
25-08-2008 N
16-09-2008 N
22-10-2008 N
12-11-2008 N
13-01-2009 N
24-02-2009 N
18-03-2009 Y
16-04-2009 N
11-05-2009 N

When1 er i access formatteret til dato-klokkeslet med dd-mm-yyyy.
Nu er det min opgave at udtrække alle de poster som har Open =
'N' AND Date < When1 - altså de 2 sidste poster i ovenstående.

Til min overraskelse får jeg alle poster med Open = 'N' uanset
hvad when1 er. Hvorfor det? Min sætning til sql-udtræk ser sådan
ud:

strSQL = "SELECT * FROM Arrangementer WHERE ((Open = 'N') AND
('FormatDateTime(Now,vbShortDate)' <
'FormatDateTime(when1,vbShortdate)')) ORDER BY When1"

set rs = Conn.Execute(strSQL)

Jeg troede det var et formateringsspørgsmål, så derfor tilføjede
jeg FormatDateTime - men lige meget hjalp det
Kan I se, hvad jeg gør galt?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-03-09 17:41

Jens R. rasmussen udtrykte præcist:
> [...]
>
> Jeg troede det var et formateringsspørgsmål, så derfor tilføjede
> jeg FormatDateTime - men lige meget hjalp det

For mig at se, står 'er forkert...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-03-09 19:40

Jens R. rasmussen wrote:

> strSQL = "SELECT * FROM Arrangementer WHERE ((Open = 'N') AND
> ('FormatDateTime(Now,vbShortDate)' <
> 'FormatDateTime(when1,vbShortdate)')) ORDER BY When1"

Det burde virke direkte med
strSQL = "SELECT * FROM Arrangementer WHERE Open = 'N' AND
When1 > now ORDER BY When1"

Formatering er kun til visning.

Stig Johansen

Fra : Jens R. rasmussen

Dato : 16-03-09 20:54

Tak Stig. Du har ganske ret - det virker. Men det undrer mig -
fordi jeg prøvede næsten det samme først - altså uden
formattering, og da virkede det ikke. Kan det have betydet noget
at jeg skrev

Now < When1 i stedet for When1 > Now ?

mvh
/jens

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-03-09 22:35

Jens R. rasmussen wrote:

> Kan det have betydet noget
> at jeg skrev
>
> Now < When1 i stedet for When1 > Now ?

Det bør ikke betyde noget. Personligt synes jeg bare det er pænere at skrive
feltet før kriterier, men det er en smagssag.

For at være sikker, testede jeg lige dette statement mod en Access database:

select count(*) from logfile where (now-2) < ldate
UNION ALL
select count(*) from logfile where ldate > (now-2)

Og resultatet bliver:
Expr1000
328
328