JavaScript kald ved tryk på link
Fra : Rune Jensen

Dato : 17-03-09 19:41

Jeg viulle gerne, at man kan lave en lille statistik over de mest
klikkede links på hjemmesiden.

Dette gælder i starten mest min linksside, som skal registrere links væk
fra siden. Men senere ville jeg også gerne have links imellem siderne med

Jeg overvejer en onUnload, og så en check af, hvilket link, som er
klikket i det øjeblik - altså at det registreres, når siden forlades -
fordi jeg ikke er så interesseret i links indenfor samme side.

Javascriptet kan for så vidt bare kalde en funktion, som opdaterer en
tæller på det link (skal nok laves serverside - men serversiden kan jeg
nok greje).

Er dette muligt? Skulle gerne kunne lægges "ned over siden", sådan man
ikke skal tildele hvert link en class. Er der ikke en funktion som
hedder this, som er det actuelle element, og som kan bruges til det?

Bare interesseret i, nogen kan lede mig i den rigtige retning

;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 17-03-09 20:21

Brug et analyse værktøj som Webtrends på server loggen.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-03-09 20:23

Jens Peter Karlsen skrev:
> Brug et analyse værktøj som Webtrends på server loggen.

Desværre var det ikke et svar på mit spørgsmål. Jeg er interesseret i en
JS-løsning.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-03-09 20:29

Rune Jensen skrev:

> Desværre var det ikke et svar på mit spørgsmål. Jeg er interesseret i en
> JS-løsning.

En uddybelse:

Jeg er ikke interesseret i på nogen måde tredje parts software eller
statistik. Dette er fuldstændigt og aldeles udelukket.

JS-løsningen skal bruges til en live-update af popularitet (bl.a.).

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-03-09 21:26

Rune Jensen skrev:
> Jeg viulle gerne, at man kan lave en lille statistik over de mest
> klikkede links på hjemmesiden.
>
> Dette gælder i starten mest min linksside, som skal registrere links væk
> fra siden.

Jeg har fundet følgende - men det skal modificeres? Baseres på, at hvert
udgående link har en rel="external". Det kan jeg godt godtage, da den
ekstra kode ikke generer.

http://www.sitepoint.com/print/javascript-from-scratch/

Opening Off-site Links in a New Window

Example 7.5. offsite-links.js

document.onclick = function(e)
{
var target = e ? e.target : window.event.srcElement;

while (target && !/^(a|body)$/i.test(target.nodeName))
{
target = target.parentNode;
}

if (target && target.getAttribute('rel')
&& target.rel == 'external')
{
var external = window.open(target.href);

return external.closed;
}
}

man kan vel udskifte "Åbn i nyt window" med "kald asp-fil på server"?
Kan man det med URLen som en parameter?

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-03-09 00:37

Rune Jensen wrote:

> [...]
> hedder this, som er det actuelle element, og som kan bruges til det?
>
> Bare interesseret i, nogen kan lede mig i den rigtige retning

Du kan bruge getElementsByTagname til at finde alle <a> tags.
For hver af dem kan du teste på om href er forskellig fra dine interne
links.
De eksterne links kan du så tilføje en eventhandler på eksempelvis
mousedown.
I eventandleren kan du lave et ajax kald til en server funktion, hvor du
poster href'en til din statistik.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-03-09 03:48

Stig Johansen skrev:

> [...]
> mousedown.
> I eventandleren kan du lave et ajax kald til en server funktion, hvor du

Jep, det er lige nøjagtig i den retning.. det generer ikke brugeren, og
samler ikke "bot-hits" op.

Og noget af det kan jeg nok gøre umiddelbart, f.eks. at finde hreferne,
men det kan være, jeg vender tilbage lige med et par spørgsmål mere.

Bl.a. ligger der en JS i forvejen, som også bruger
event-handler-tildeling, så de skal nødigt konflikte. Der kommer nok
også lidt omkring selve AJAXen.

Men jeg prøver lige at kigge, når jeg kommer hjem.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-03-09 06:48

Rune Jensen wrote:

> Og noget af det kan jeg nok gøre umiddelbart, f.eks. at finde hreferne,
> men det kan være, jeg vender tilbage lige med et par spørgsmål mere.

He - du bad kun om at blive ledt i den rigtige retning, ikke om kode
eksempler :)

> Bl.a. ligger der en JS i forvejen, som også bruger
> event-handler-tildeling, så de skal nødigt konflikte.

Kiggede lige.
Vær opmærksom på, at du tildeler .onload både i dit eksterne .js og inline.
Jeg tror vi har snakket om det før, men jeg ville nok foretrække at teste op
mod addeventlistener, der er standard, og alternativt bruge direkta
assignment af .onload.

Jeg kan også se, at dit script tilføjer <a> tags, så det er nok en god ide
at lægge denne her funktion før, så den ikke bladre unødige tags igennem.

> Der kommer nok
> også lidt omkring selve AJAXen.

Jeg vil nok foreslå dig at starte med at lave en almindelig alert af
eks. .href, så du er sikker på de omkringliggende funktioner virker inden
du starter på AJAX delen.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-03-09 01:17

On 18 Mar., 06:47, Stig Johansen <wopr...@gmaill.com> wrote:

> He - du bad kun om at blive ledt i den rigtige retning, ikke om kode
> eksempler :)

Man lærer ikke noget af at få resultatet.. Men man er nødt til at
spørge for at lære. Hints er altid godt.
;)

> [...]
>
> Jeg vil nok foreslå dig at starte med at lave en almindelig alert af
> eks. .href, så du er sikker på de omkringliggende funktioner virker inden

Jeg er klar over, det nok kræver lidt planlægning i forhold til, hvad
jeg oprindeligt tænkte (bare at kode af Karsten Bæld.. eller hvad det
hedder - og så rette fejl henad vejen). Ind i mellem, er det meget
godt, når nogen putter lidt ro på. Resultatet skulle jo også gerne
være pænt. ikke japset afsted.

Men jeg kigger lige når jeg kommer hjem på dit svar.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-03-09 10:51

Rune Jensen wrote:

> Man lærer ikke noget af at få resultatet.. Men man er nødt til at
> spørge for at lære. Hints er altid godt.

Det kan man godt. Men man lærer væsentlig mere, hvis man med kompetent
vejledning laver det selv.

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-03-09 11:14

Rune Jensen wrote:

> Man lærer ikke noget af at få resultatet.. Men man er nødt til at
> spørge for at lære. Hints er altid godt.
> ;)

Af samme årsag har du ikke fået løsningen ;)

Stig Johansen