Erfaringer med Gigabytes "UD3" bundkort
Fra : Optimus Prime

Dato : 23-03-09 10:03

jeg har kigget på Gigabyte bundkort med P45 chipsæt og opdaget deres
Ultra Duable 3 variant.

Se mere her:
http://www.gigabyte.com.tw/FileList/WebPage/mb_080924_ud3/data/tech_080924_ud3_overview.htm

Nogen der har erfaringer med det? Tænker her på om det kan betale sig at
smide et par hundrede efter i forhold til et bundkort uden.

Det skal bruges til en HTPC, så jeg er interesseret i så lav temperatur
som muligt da jeg vil undgå mere blæserstøj end højest nødvendingt

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-03-09 17:53

Optimus Prime wrote:

> Det skal bruges til en HTPC, så jeg er interesseret i så lav temperatur
> som muligt da jeg vil undgå mere blæserstøj end højest nødvendingt

Til en HTPC vil jeg anbefale dig et bundkort med AMD 780G-chipset og en
Athlon X2 5050e.

Du får ikke mere ydelse i forhold til energiforbruget. Bundkortet kan i
praksis ikke ses på elregningen - heller ikke hvis du bruger det HD3200
der er onboard.

Jesper Poulsen

Fra : Optimus Prime

Dato : 24-03-09 11:59

Jesper Poulsen skrev:
> [...]
> Du får ikke mere ydelse i forhold til energiforbruget. Bundkortet kan i
> praksis ikke ses på elregningen - heller ikke hvis du bruger det HD3200

Jeg har godt læst om ovennænvte kombinations fortræffeligheder; men
ønsker ikke at bruge onboard GPU og jeg er lidt i tvivl om det kan følge
med software dekodning af 1080p?

Desuden er jeg lidt pro-Intel

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-03-09 13:12

Optimus Prime wrote:

> ønsker ikke at bruge onboard GPU og jeg er lidt i tvivl om det kan følge
> med software dekodning af 1080p?

Du ønsker en energieffektiv løsning og samtidig vil du lave beregninger
i software på en generel CPU og ikke i en DSP?

HD3200 laver 1080p-dekodning i hardware.

> Desuden er jeg lidt pro-Intel

Jeg er pro-AMD (og ARM) - alligevel er jeg på udkig efter en netbook med
Intel Atom. Man må vælge det mest effektive og ikke hvad man har
forkærlighed for - ellers får man kun en halv løsning.

Jesper Poulsen

Fra : Optimus Prime

Dato : 30-03-09 09:26

Jesper Poulsen skrev:
> Du ønsker en energieffektiv løsning og samtidig vil du lave beregninger
> i software på en generel CPU og ikke i en DSP?
> HD3200 laver 1080p-dekodning i hardware.

Problemet er jeg ser den del film i .mkv containers - og disse er ofte
kodet med x264 encoderen, som desværre kan enkode i nogle profiler som
ikke understøttes af GPU dekodningen, så det virker ikke hver gang

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-03-09 18:44

Optimus Prime wrote:

> kodet med x264 encoderen, som desværre kan enkode i nogle profiler som
> ikke understøttes af GPU dekodningen, så det virker ikke hver gang

Det er naturligvis noget du har checket for 780G...?

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-03-09 20:31

Optimus Prime wrote:

> kodet med x264 encoderen, som desværre kan enkode i nogle profiler som
> ikke understøttes af GPU dekodningen, så det virker ikke hver gang

Det virker med 780G. Jeg har nemlig gravet lidt i det.

x264 er en GPL-udgave af "H.264/MPEG-4 AVC".

Lidt om UVD 2:
"The UVD 2 features full bitstream decoding of H.264/MPEG-4 AVC and VC-1
video streams, and in addition it also supports dual video stream
decoding and Picture-in-Picture mode. This makes UVD2 full BD-Live
compliant."

Radeon HD 3200/AMD 780G Chipset   har support for UVD 2.

Jesper Poulsen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 24-03-09 17:55

On Mon, 23 Mar 2009 10:03:28 +0100, Optimus Prime wrote:

> [...]
>
> Nogen der har erfaringer med det? Tænker her på om det kan betale sig at
> smide et par hundrede efter i forhold til et bundkort uden.

Jeg har et bundkort fra UD2 serien. I forhold til mine andre maskiner kan
jeg ikke mærke noget der gør prisforskellen værd. Faktisk har jeg indtryk
af at det overclocker en smule dårligere end et ældre Abit P965 bundkort.

Men bundkortet er nu stadig af god kvalitet og godt gennemarbejdet.

--
Lasse Jensen

Fra : J. E.

Dato : 26-03-09 00:13

"Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogen der har erfaringer med det? Tænker her på om det kan betale sig at smide et
> par hundrede efter i forhold til et bundkort uden.

Jeg har lavet en spille-pc med et Gigabyte GA-EP45-UD og den fungerer fantastisk
godt,
intet har drillet eller givet anledning til problemer.

Bundkortet får også meget ros de steder jeg har set.

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-03-09 21:45

Jesper Poulsen wrote:

> Det virker med 780G. Jeg har nemlig gravet lidt i det.
>
> x264 er en GPL-udgave af "H.264/MPEG-4 AVC".

Du kan garanteret vælge nogle profiler/settings i x264 encoderen, som
medfører at du ikke kan udnytte AVC hardware decodning.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-03-09 18:49

Jesper Poulsen wrote:

> I så fald holder Videolan's beskrivelse af x264 ikke.
>
> Iflg. Videolan er x264 en GPL-udgave af H.264/MPEG-4 AVC. Det er det
> eneste dokumentation man kan forholde sig til. Hvis x264 kan mere end
> det, så er det en fejl, jvf. dokumentationen.

Jo, men pointen er at gfx kun kan decode et subset af H.264/AVC
standarden. Det inkluderer Blu-Ray profilerne, og alt hvad man har brug
for til nutidens video opløsninger, men det udelukker ikke at en eller
anden kan pille ved noget i x264 encoderen som gør at gfx ikke længere
kan decode.

Det samme gælder deciderede chips til decodning, for eksempel den Sigma
Designs SMP8634 der sidder i min hardware media player.

--
Jesper Lund