Kan ikke finde Win98SE drivere.. :-(
Fra : Peter \(8450\)

Dato : 12-03-09 14:46

Hej!

Jeg har lige installeret Windows 98SE på en maskine med et Gigabyte
GA-60XM7E bundkort, og nu mangler jeg så nogle drivere.

Jeg må være blevet lidt rusten til det med at finde sådan nogen, for nu har
jeg søgt og søgt uden held - kan i hjælpe?

Det er specielt lyd-driveren jeg virkelig mangler!

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Peter \(8450\)

Dato : 12-03-09 15:05

> Jeg må være blevet lidt rusten til det med at finde sådan nogen, for nu
> har jeg søgt og søgt uden held - kan i hjælpe?

Hahaaa - det hjælper ALTID at spørge om hjælp i newsgroups!
Jeg fandt selv lyd-driveren et par minutter efter jeg skrev.. typisk - men
man skal bare aldrig give op

(jeg har dog stadig en ukendt enhed.. men den generer ikke)

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Ole C

Dato : 12-03-09 15:17

Peter (8450) skrev blandt andet:

> [...]
> typisk - men man skal bare aldrig give op
>
> (jeg har dog stadig en ukendt enhed.. men den generer ikke)

Du burde i øvrigt sagtens kunne køre med XP på en 1 Gb-processor.
Kommer dog også an på RAM, hvor du helst ikke skal have under 512 Mb.

--
vh
Ole C

Fra : Peter \(8450\)

Dato : 12-03-09 17:46

> Du burde i øvrigt sagtens kunne køre med XP på en 1 Gb-processor.
> Kommer dog også an på RAM, hvor du helst ikke skal have under 512 Mb.

I know.. men hele øvelsen gik ud på at installere Windows 98 på en gammel
maskine for at spille et gammelt spil der kun kan køres fra DOS
(Privateer II - The Darkening)

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Max

Dato : 12-03-09 18:02

Hej Peter

> I know.. men hele øvelsen gik ud på at installere Windows 98 på en
> gammel maskine for at spille et gammelt spil der kun kan køres fra
> DOS (Privateer II - The Darkening)

Hvad skal du så med Win 98 ?

--
Mvh Max

Fra : Peter \(8450\)

Dato : 12-03-09 18:14

> Hvad skal du så med Win 98 ?

Jeg går ud fra at du ved at Win98 kører ovenpå DOS, så man kan jo "genstarte
til MS-DOS tilstand".

OG.. hvorfor så overhovedet Windows? Well.. når man nu alligevel sidder ved
maskinen og bare lige skal tjekke newz.dk eller tvguide.dk eller sådan
noget, så er det da rart nok at der også er en Internet Explorer f.eks..

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Max

Dato : 12-03-09 18:31

Hej Peter

> Jeg går ud fra at du ved at Win98 kører ovenpå DOS, så man kan jo
> "genstarte til MS-DOS tilstand".

Min første Windows var vidst en version 2.03 :) så jeg ved godt at
de gamle kørte på DOS :)

> [...]
> sidder ved maskinen og bare lige skal tjekke newz.dk eller tvguide.dk
> eller sådan noget, så er det da rart nok at der også er en Internet

Ja, men på den anden side kunne det jo være sjovt med en ren DOS
maskine som i gamle dage :)

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-03-09 18:43

Peter (8450) wrote:

> maskine for at spille et gammelt spil der kun kan køres fra DOS

Brug DOSBox. Det giver DOS på en NT-baseret maskine (eller Linux).

Jesper Poulsen

Fra : Peter \(8450\)

Dato : 12-03-09 18:47

> Brug DOSBox. Det giver DOS på en NT-baseret maskine (eller Linux).

Det var også det første jeg prøvede, på min 64bit Vista maskine. Jeg kunne
også sagtens installere spillet og starte det op, men da den skulle til at
afspille den første videosekvens i spillet gik det bare ned hver gang. Jeg
synes ikke der var så meget hjælp at hente.. så jeg fandt i stedet en gammel
maskine i garagen

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Max

Dato : 12-03-09 22:15

Hej Jesper

> Brug DOSBox. Det giver DOS på en NT-baseret maskine (eller Linux).

Tak for at huske den, jeg bøvler med et gammelt DOS program der
godt kan køre på den ene af mine XP maskiner, men ikke på den
anden. Det bliver spænnende at prøve DOSBox på den.

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 13-03-09 22:21

Hej Jesper

> Tak for at huske den, jeg bøvler med et gammelt DOS program der
> godt kan køre på den ene af mine XP maskiner, men ikke på den
> anden. Det bliver spænnende at prøve DOSBox på den.

Så kom mit DOS program op at køre på den anden XP maskine
via DOSBox.

Nu mangler jeg så at finde en løsning på udskriften, der er ikke let.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-03-09 22:27

Max wrote:

> Så kom mit DOS program op at køre på den anden XP maskine
> via DOSBox.

Godt for dig...

> Nu mangler jeg så at finde en løsning på udskriften, der er ikke let.

Du finder ikke løsningen i dk.edb.hardware.bundkort

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 13-03-09 22:29

Hej Jesper

> Du finder ikke løsningen i dk.edb.hardware.bundkort

Sorry, bemærkede ikke lige at den dobbeltpostede.

--
Mvh Max

Fra : Ole C

Dato : 13-03-09 00:25

> I know.. men hele øvelsen gik ud på at installere Windows 98 på en
> gammel maskine for at spille et gammelt spil der kun kan køres fra
> DOS (Privateer II - The Darkening)

OK.
Jeg vil dog lige henlede din opmærksomhed på DOSBox, hvorigennem jeg kunne
spille de fleste gamle spil på min XP.

--
vh
Ole C

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-03-09 17:29

Peter (8450) wrote:

> Jeg fandt selv lyd-driveren et par minutter efter jeg skrev.. typisk - men

Hvor fandt du den?

Jesper Poulsen

Fra : Peter \(8450\)

Dato : 12-03-09 17:47

> Hvor fandt du den?

Jeg fandt en side med specifikationerne på bundkortet:
http://209.217.74.15/en/sup/archives/p3sl2gb.html

Her kunne jeg så se at det var en Creative CT5880 lydchip der sad på, og den
var nem nok at finde en driver til vha. Google.

Næste udfordring var så at få CD-rom drevet og musen til at virke fra DOS
(det krævede spillet jeg prøver at få til at virke) så det krævede lige
oakcdrom.sys og en mouse-driver fra bootdisk.com og lidt redigering i gode
gamle autoexec.bat og config.sys for at det var på plads.

Men nu kører det hele, og jeg er i fuld gang med at spille Privateer II på
maskinen

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-03-09 23:12

NG *.bundkort fjernet.

Peter (8450):

<snip>

> Men nu kører det hele, og jeg er i fuld gang med at spille
> Privateer II på maskinen

Det var II...

Side 8 her:

<http://blogs.msdn.com/virtual_pc_guy/archive/tags/Gaming+under+Virtu
al+PC/default.aspx>

Kortlink:

http://tinyurl.com/dj5u96

Du kan osse bladre alle siderne for at se de Games den kan afvikle.

VPC kan er gratis og kan hentes fra MS.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry