Andet multimedie
Tæsk udbedes :)
Fra : enrico

Dato : 21-03-09 12:13

Jeg har nu lavet mit første blad i InDesign og jeg vil gerne bede om
kritik (konstruktiv), samt meget gerne forslag til forbedring af
layout mm.

http://www.vibfisk.dk/files/pdf/Smelten_1-09.pdf

Kritikken/hjælpen skulle gerne udmøntes i relation til InDesign - dvs,
så jeg lærer nyt om programmet, tak.

Der er vist også mangelfuld information i kolofonen. Hvor meget skal
man skrive her? Er det f.eks. lovpligtigt med oplagstal,
ansvarshavende redaktør osv.

På forhånd tak!

-enrico

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-09 12:49

"enrico"
> [...]
>
> Der er vist også mangelfuld information i kolofonen. Hvor meget skal
> man skrive her? Er det f.eks. lovpligtigt med oplagstal,

Jeg syns du er lidt for glad for kasser og rammer.
Kolofonen behøver ikke både farvet baggrund og en ramme,
og billedrammerne ku du måske også droppe. Der ku godt
være lere luft mellem billeder/rammer og brødtexten, specielt
de 3 første sider er klemt. Linierne er ikke lignet op fra side
til side, der har du ikke udnyttet InDesigns muligheder.
Dropshaddow er ikke min kop the og siden er nok for symetrisk
for mig, men de gæve folk der læser bladet vil syns det er pragtfuldt.
-max-

Fra : Kurt Brixen

Dato : 21-03-09 13:55

In article <egi9s45mud0d57s1834cotjmm8k8vbf5p9@4ax.com>,
enrico <enricoool@hotmail.com> wrote:

> Der er vist også mangelfuld information i kolofonen. Hvor meget skal
> man skrive her? Er det f.eks. lovpligtigt med oplagstal,
> ansvarshavende redaktør osv.

Jeg mener trykkested er lovpligtigt.

Det kongelige bibliotek skal have et eksemplar:
http://www.pligtaflevering.dk

Og man kan få et ISSN nummer:
http://www.kb.dk/da/kb/service/pligtaflevering-ISSN/hvad_er_issn.html

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-03-09 14:46

enrico skrev bl.a.:

> Jeg har nu lavet mit første blad i InDesign og jeg vil gerne bede om
> kritik (konstruktiv), samt meget gerne forslag til forbedring af
> layout mm.
> http://www.vibfisk.dk/files/pdf/Smelten_1-09.pdf

Adskil logos og info om årgang osv. Gerne med streger. Hold margen så den
passer til billedet eller evt lidt mindre - ikke ud over billedet. Det
skaber disharmoni. Ryk evt linjen ned under billedet, så logo kan stå alene.

ALDRIG en kolofon i højremargen. Den skal ud i venstre margen og altid
når den er på en venstreside. Ansvarhavende i henhold til presseloven *skal*
fremgå.

Pas på med for mange rammer og firkanter, (det ligner noget word clipart),
prøv at bruge omløbende tekst. Brug gerne billedetekster til billederne
(fotos).

Billeder på side 6-7 er da pæne, men jeg aner ikke en dyt om, hvem eller
hvad det er jeg glor på! Hvorfor skal jeg kigge på disse billeder. Mindre
billeder eller noget forklarende tekst..

Reklamesiden fungerer ikke, det er ikke en retfærdig placering over for
sponsorene, fordi folk springer dem over, når de er samlede på denne måde.
Anbring en reklame på en side med tekst. Placer gerne reklamen i nedre,
højre del af siden. Det er det, man i fagsprog kalder sidens optiske
midtpunkt, og er det punkt, folks øjne automatisk og ubevidst falder på
først. Sponsorer har krav på at få optimal placering, og bør ikke være noges
som gemmes væk. Hvis folk ikke ser reklamerne, så mister du sponsorene på
sigt, fordi de føler, at de ikke får noget ud af aftalen. Reklamer skal
anbringes jævnt ud i bladet og ikke som en optakt til at lukke bladet.

Claus

Fra : Kurt Brixen

Dato : 21-03-09 16:49

> [...]

> Jeg har nu lavet mit første blad i InDesign og jeg vil gerne bede om
> kritik (konstruktiv), samt meget gerne forslag til forbedring af

Så har jeg haft tid til at kigge på det. Jeg håber ikke jeg skræmmer dig
fra at lave næste nummer også.

Ud over hvad Claus har skrevet, så har jeg følgende:

Forsiden: Jeg kan ikke lide at Nr. 1 og 2009 rager ud over billedet.

Overskrifter (rubrikker): Hvorfor er det forskellig skrift og
skriftstørrelse? Det ser rodet ud, synes jeg. Skiftevis mager og fed,
den på side 14 er mindre end de andre. Man kan sagtens have forskellig
skrift i rubrikkerne, men i så lille et blad synes jeg man bør holde sig
til én punktstørrelse til alle rubrikker.
Man bruger ikke punktum efter rubrikker og mellemrubrikker (side 8, 10
og 11).

Der er sket noget med orddelingsindstilllingerne i første afsnit på side
5. Det er amerikansk standard at der må spærres ud mellem bogstaverne.
Det bruger man ikke på dansk. Det er især tydeligt i den første linje.

Og om Claus skriver - kolofonen skal ud til venstre - desuden skal der
mere luft mellem kolofonen og teksten. Lav kolofonen 3 mm smallere. Hvis
du VIL have grå i kolofonen, så synes jeg også det skal være under
logoet foroven.

Hvis du var uddannet grafiker havde jeg været hårdere ved dig

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : enrico

Dato : 23-03-09 07:07

Tak for kritiken!

Til mit forsvar vil jeg sige, jeg overtager et blad, der har været
lavet sådan i flere år. Jeg har strammet mange ting op og skiftet
typografi fra Times New Roman, der så lidt antikveret ud.

Jeg har kasser, rammer, kolofon mm. in mente til næste nummer, og
tænker mere over placeringen af annoncer.

Hilsen enrico