JavaScript - Minimum 8 tegn i skrivefeltet
Fra : Peter

Dato : 10-03-09 10:30

Hej Stig!

Tak for hjælpen - Formularen fungerer som den skal!

Har du "et tip" med hvordan nedenstående 3 scripts kan "udbygges" til at
kræve minimum 8 tegn i skrivefeltet?:

if (theForm.Vi_skal_spille_for.value=='')
{
alert('Du skal udfylde feltet med fornavne!');
theForm.Vi_skal_spille_for.focus();
return false ;
}

if (theForm.Adressen.value=='')
{
alert('Du skal udfylde feltet med adressen!');
theForm.Adressen.focus();
return false ;
}

if (theForm.Postnummeret.value=='')
{
alert('Du skal udfylde feltet med postnummer/by!');
theForm.Postnummeret.focus();
return false ;
}

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-03-09 11:43

Peter wrote:

> Har du "et tip" med hvordan nedenstående 3 scripts kan "udbygges" til at
> kræve minimum 8 tegn i skrivefeltet?:

Ja, søg efter en trim funktion, og test på længden af den trimmede streng.

Hvis du bruger disse søgeord på Google:
javascript trim function
burde der dukke en del løsninger op.
<http://www.google.com/search?q=javascript+trim+function&ie=UTF-8&oe=UTF-8>

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-03-09 13:32

Stig Johansen:

> Ja, søg efter en trim funktion, og test på længden af den trimmede streng.

> [...]

if ((theForm.Vi_skal_spille_for.value.length < 8)) {
alert( ... );
theForm.Vi_skal_spille_for.focus();
return false;
}

FF3.1 har /ikke-standard/ trim(), trimLeft() og trimRight() funktioner.
Formentlig ikke understøtttet af så mange andre.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-03-09 14:07

Birger Sørensen wrote:

> [...]
>
> FF3.1 har /ikke-standard/ trim(), trimLeft() og trimRight() funktioner.
> Formentlig ikke understøtttet af så mange andre.

Nej, men et af de første hits jeg fik på Google var denne her:
<http://www.somacon.com/p355.php>
som omhandler nogle implementeringer af ltrim, rtrim samt trim.

Det er måske nok 'feinschemeckerei', men hvis man kun tester på .length, så
vil det tillade f.eks. 8 blanke.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-03-09 18:09

Følgende er skrevet af Stig Johansen:

> [...]
> som omhandler nogle implementeringer af ltrim, rtrim samt trim.
>
> Det er måske nok 'feinschemeckerei', men hvis man kun tester på .length, så

Det er klart at man kan checke for blanke - men nu skriver spørgeren
ikke noget om at der ikke må være blanke.
Som jeg forstod diskussionen på den side du linkede, var der ikke
udbredt tilfredshed med funktionaliteten, men jeg har ikke testet den.

v_str = theForm.Vi_skal_spille_for.value;
v_str = v_str.replace(/^\s+|\s+$/g, '');
if ( v_str.length < 8) {
alert( ... );
theForm.Vi_skal_spille_for.focus();
return false;
}

skulle vel kunne gøre det så.
(Har ikke den store forstand på eller erfaring med regexp!)

Eftersom spørgeren skal bruge det mange gange, kunne man vel godt
kreere en funktion...

function my_trim( v_str) {
return v_str.replace(/^\s+|\s+$/g, '');
}

og simplificere resten en smule...

v_elm = theForm.Vi_skal_spille_for;
if ( my_trim( v_elm.value).length < 8) {
alert( ... );
v_elm.focus();
return false;
}

Er det ikke utopisk at forlange 8 karakterer i et postnummerfelt, når
man hverken må begynde eller slutte med mellemrum?
Nå pyt. De 8 er forhåbentlig bare for eet af felterne...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Peter

Dato : 10-03-09 14:41