Dolby Pro Logic II - hvordan kan det lade ~
Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-03-09 00:14

Hej, alle. Har lige fået en surround receiver (DENON AVR-1509) og er ved at
træde ind i det nye univers. Der er dæleme noget at sætte sig ind i!

Nuvel, det går meget godt... Har læst en del om de forskellige
surround-formater, men jeg kan ikke helt forstå, hvordan det teknisk kan
lade sig gøre at encode 5 fuldtonekanaler ind i kun 2 tilsvarende
fuldtonekanaler og derefter separere dem til de samme 5 fuldtonekanaler igen
(Pro Logic II). Kan nogen hjælpe mig? Jeg ved, at det rent teknisk er noget
med fase og matricer, men lad være med at komme med en matematisk
forklaring - den vil jeg nok alligevel ikke kunne forstå.

Prøv i stedet at se mine hjælpespørgsmål herunder:

1) Det kan ikke lade sig gøre at encode/decode 5 *uafhængige*
mono-lydkanaler på denne måde, vel?

2) Systemet må vel udnytte, at informationen i de 5 kanaler er meget
redundante?

3) Forudsætningen for at kunne koge 5 kanaler ned til to og separere dem
igen må vel være at lægge noget *ekstra* information ind i lyden - right?

4) Denne ekstra information må optage noget båndbredde, som på en eller
anden måde skal 'stjæles', og som derfor må komme lyden til skade på en
eller anden måde. Right? Men hvordan til skade?

5) Jeg kunne forestille mig, at den ekstra information kunne placeres
udenfor det hørbare område (>20kHz), men det synes jeg ikke lader til at
være tilfældet iflg. litteraturen?

6) Hvis den ekstra information er i det hørbare spektrum, hvorfor bliver man
så ikke forstyrret af den, hvis man afspiler det kodede signal i 2
højttalere uden at dekode det?

Det forekommer mig alt i alt lidt magisk...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-03-09 00:21

Martin Christiansen skriver:

> 1) Det kan ikke lade sig gøre at encode/decode 5 *uafhængige*
> mono-lydkanaler på denne måde, vel?

Jo

> 3) Forudsætningen for at kunne koge 5 kanaler ned til to og separere dem
> igen må vel være at lægge noget *ekstra* information ind i lyden - right?

Nej, man har en "klog" processor der regner på signalet og sender en del
af lyden ud til den højttaler lyden bør komme fra, hvis den har hagnet
rigtigt.

> 4) Denne ekstra information må optage noget båndbredde, som på en eller
> anden måde skal 'stjæles', og som derfor må komme lyden til skade på en
> eller anden måde. Right? Men hvordan til skade?

Nej, DPL II kan også bruges på ganske almindelige stereolyd.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-03-09 00:31

> Martin Christiansen skriver:

> Jo

Du må altså have fået noget galt i halsen.

Så ville det jo kunne lade sig gøre at at kode *vilkårligt* mange kanaler
ned i kun 2 kanaler og separere dem igen? Ifølge dig ville jeg jo så f.eks.
have muligheden for at *dobbelt*-enkode signalet (og selvfølgelig
dobbelt-dekode det igen) og på den måde få overført *10* uafhængige
kanaler??? Det hænger da vist ikke sammen...

-Martin.

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-09 01:02

"Martin Christiansen" <martin@martFJERNinogkarin.dk> skrev :

>Du må altså have fået noget galt i halsen.

Tror desværre ikke det er Klaus, der har gået galt i halsen

>Så ville det jo kunne lade sig gøre at at kode *vilkårligt* mange kanaler
>ned i kun 2 kanaler og separere dem igen?

Ja - selvfølgelig kan man det - FM stereo koder 2 kanaler ned i 1
kanal .... på gammeldags Quadrofoniplader - koder man 4 kanaler ned i
1 rille

Så hvorfor mener *du* ikke man kan hive 5.1, eller flere kanaler ud at
1 signal

Du glemmer at signalet kan være temmeligt komplekst

>Ifølge dig ville jeg jo så f.eks.
>have muligheden for at *dobbelt*-enkode signalet (og selvfølgelig
>dobbelt-dekode det igen) og på den måde få overført *10* uafhængige
>kanaler??? Det hænger da vist ikke sammen...

Det hænger ganske fint sammen !

jeg citerer lige dig selv :

"Kan nogen hjælpe mig? Jeg ved, at det rent teknisk er noget
med fase og matricer, men lad være med at komme med en matematisk
forklaring - den vil jeg nok alligevel ikke kunne forstå."

Hvis du ikke kan forstå - hvordan da du så tillade dig at skrive at
nogen har fået noget galt i halsen ?

Det er nemlig matematik og logik, der sørger for dekodningen

--
Jan_stevns

Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-03-09 11:59

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Ja - selvfølgelig kan man det - FM stereo koder 2 kanaler ned i 1
> kanal .... på gammeldags Quadrofoniplader - koder man 4 kanaler ned i
> 1 rille

På FM sker det vha. en 19 kHz pilottone, og prisen for det er, at
frekvensområdet bliver beskåret til 15.000 Hz. Så her er det altså ikke
tabsfrit at gøre det.

> Så hvorfor mener *du* ikke man kan hive 5.1, eller flere kanaler ud at
> 1 signal
>
> Du glemmer at signalet kan være temmeligt komplekst

Jeg tror, du har misforstået mig.

Jeg mener selvfølgelig ikke, at man ikke kan få 5 kanaler ud af én
(selvfølgelig kan man det).
Jeg mener bare ikke at man kan gøre det *uden at betale en pris for det*
(heller ikke i teorien).

Prisen for et stereosignal på FM er f.eks. tab af frekvensområde, og vist
nok (men her tager jeg muligvis fejl) en øvre grænse for den maksimalt
mulige kanalseparation. Hvis det sidste er rigtigt, så er vi allerede her er
vi inde på, at kanalerne ikke kan være *uafhængige* (fordi der så altid vil
kunne høres lidt af den oprindelige højre kanals lyd i venstre side og
omvendt, selv om det ikke var sådan, før signalerne blev kodet sammen).

> Hvis du ikke kan forstå - hvordan da du så tillade dig at skrive at
> nogen har fået noget galt i halsen ?
>
> Det er nemlig matematik og logik, der sørger for dekodningen

Det har du 100% ret i - det er netop matematik og logik. Og både min
matematik og logik siger mig, at man end ikke i teorien kan kode vilkårligt
mange uafhængige (ja, ikke engang to!) 20-20.000 Hz kanaler sammen i 2
tilsvarende 20-20.000 Hz kanaler og bagefter skille dem ad igen uden tab af
information.

Men her er du stadig uenig med mig???

-Martin

Fra : Ulrik Smed

Dato : 08-03-09 12:27

Martin Christiansen wrote:
> [...]
> oprindelige højre kanals lyd i venstre side og omvendt, selv om det
> ikke var sådan, før signalerne blev kodet sammen).

Der kræver ekstra båndbredde at sende og modtage pilottone-stereo. Man kunne
godt have valgt en højere pilottone og fået op til 20k, men det ville koste
yderligere båndbredde. Man kan i princippet også få perfekt kanalseperation,
det er nok mest praktiske forhold der begrænser.

> [...]
> kanaler sammen i 2 tilsvarende 20-20.000 Hz kanaler og bagefter
> skille dem ad igen uden tab af information.

Her er lidt om hvordan det virker:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Pro_Logic_IIx
Det handler bare om at lægge kanaler sammen, med eller uden faseforskydning.
F.eks. laves centerkanalan ved at tage kvadratroden af halvdelen af hver
kanal, og lægge dem sammen. Så der er langt fra perfekt kanalseperation.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Hauge

Dato : 08-03-09 13:02

Martin Christiansen wrote:
> På FM sker det vha. en 19 kHz pilottone, og prisen for det er, at
> frekvensområdet bliver beskåret til 15.000 Hz. Så her er det altså
> ikke tabsfrit at gøre det.

Og det kræver faktisk 76kHz signal-båndbredde at få stereo på den måde..

Mvh Hauge

Fra : Karsten H. (7870)

Dato : 08-03-09 14:18

> <jan_stevns> skrev i en meddelelse
>
> På FM sker det vha. en 19 kHz pilottone, og prisen for det er, at
> frekvensområdet bliver beskåret til 15.000 Hz. Så her er det altså ikke
> tabsfrit at gøre det.

Ved FM-radiofoni er frekvensområdet stadig begrænset til 15 kHz ved
mono. Men idet pilottones opgave er at ud fra det stereokodede signal
at skulle sortere signaldele ud igen til henholdsvis venstre og højre
kanal, så bliver der i princippet kun ½-delen til hver.

Samtidig kræver et opgtimalt dekoderet stereosignal til gengæld også et
signal til antennen, der er 10 dB kraftigere.

Da det FM-modulerede signal nu også skal indeholde en pilottone, er det
nødvendigt med en bredere mellemfrekvens i modtageren, hvilket igen
mefører ringere s/n i forhold til en ren monomodtager med en
mellemfrekvensbåndbredde på 75 kHz.

Det her drejer sig igen kun om analog radiofoni.

> -Martin

Der er til stadighed sørget for, at træerne ikke vokser ind i himmelen.

--
Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 08-03-09 15:33

Karsten H. (7870) wrote:

> [...]
>
> Det her drejer sig igen kun om analog radiofoni.

> Der er til stadighed sørget for, at træerne ikke vokser ind i himmelen.

Hej Karsten

Kig her:

http://en.wikipedia.org/wiki/FM_broadcasting#FM_stereo
Citat: "...
The (L+R) Main channel signal is transmitted as baseband audio in the
range of 30 Hz to 15 kHz. The (L−R) Sub-channel signal is modulated onto
a 38 kHz double-sideband suppressed carrier (DSBSC) signal occupying the
baseband range of 23 to 53 kHz.

A 19 kHz pilot tone, at exactly half the 38 kHz sub-carrier frequency
and with a precisely defined phase relationship to it, is also
generated. This is transmitted at 8–10% of overall modulation level and
used by the receiver to regenerate the 38 kHz sub-carrier with the
correct phase.

The final multiplex signal from the stereo generator contains the Main
Channel (L+R), the pilot tone, and the sub-channel (L−R). This composite
signal, along with any other sub-carriers (SCA), modulates the FM
transmitter.

Converting the multiplex signal back into left and right audio signals
is performed by a stereo decoder, which is built into stereo receivers.
...."

Her er en illustration af det demodulerede FM-signals frekvensspektre:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/RDS_vs_DirectBand_FM-spectrum2.svg
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:RDS_vs_DirectBand_FM-spectrum2.svg

Fra:
http://en.wikipedia.org/wiki/FM_broadcasting#Other_subcarrier_services

hilsen

Glenn

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-03-09 07:19

Martin Christiansen skriver:

> Du må altså have fået noget galt i halsen.

Nix

> Så ville det jo kunne lade sig gøre at at kode *vilkårligt* mange kanaler
> ned i kun 2 kanaler og separere dem igen?

Teoretisk set - ja. I praxis nej, for stereosignalet skal også lyde godt
nok, når det endes til en stereoforstærker.

> Ifølge dig ville jeg jo så f.eks.
> have muligheden for at *dobbelt*-enkode signalet (og selvfølgelig
> dobbelt-dekode det igen) og på den måde få overført *10* uafhængige
> kanaler???

Nej.

Tag et traditionelt stereosignal. Det er der fatisk en del 3D lyd i.
Prøv evt at lytte til Roger Waters Amused to death der er i Q-sound. Her
vil du opleve at lyden farer rundt om hovedet af dig - til trods for at
lyden kun gengives af 2 højttalere.

Ellers skal du prøve at lytte til det testklip der er udgivet fra
Laboraoriet for akustik på Aalbirg Universitet omhandlende 3D lyd i
hovedtelefoner.

Forskellen er blot at i stedet for at det er dit hoved (der er begrænset
af dine øres udformning) det tænker sig til det 3-dimensionelle, ja der
har man en computer til at regne ud, hvilken højttaler de enkelte lyde
burde komme fra for at give samme oplevelse.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-09 09:46

Martin Christiansen skrev:

> [...]
> lade sig gøre at encode 5 fuldtonekanaler ind i kun 2 tilsvarende
> fuldtonekanaler og derefter separere dem til de samme 5 fuldtonekanaler igen

I princippet kan du forestille dig at man koder kanal 1 med
talværdier fra 0 til 25, kanal 2 med tal fra 26 til 50 osv. Da en
overførsel der er baseret på bytes, omfatter tal fra 0 til 255,
kan man på den måde kode ti parallelle kanaler i en strøm eller
fil.

Jeg aner ikke hvordan man gør i praksis, men min beskrivelse
skulle gøre det forståeligt at det sådan set er nemt nok.

--
Bertel

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-03-09 09:48

Bertel Lund Hansen skriver:

> [...]
> overførsel der er baseret på bytes, omfatter tal fra 0 til 255,
> kan man på den måde kode ti parallelle kanaler i en strøm eller

Det er et analogt stereosignal man kommer med. Et signal der i forvejen
kan bruges på et ganske almindeligt stereoanlæg.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-03-09 11:42

> [...]
>
> Jeg aner ikke hvordan man gør i praksis, men min beskrivelse
> skulle gøre det forståeligt at det sådan set er nemt nok.

Hej, Bertel. Jamen alt det du siger, er jeg skam helt med på (jeg er
softwareudvikler), men Dolby Pro Logic II transmitteres altså ikke digitalt,
men *analogt*.

Det er derfor, det er mig en gåde, at jeg i litteraturen kan læse, at 5
*fuld-spektrum*-kanaleer (altså 20-20.000 Hz) kan kodes ned i kun 2
*tilsvarende* fuldspektrum kanaler og dernæst blive skilt ad igen i de
oprindelige 5 kanaler.

Og oven i købet således, at det kodede stereosignal uden videre kan
afspilles uden nødvedigvis at dekode det (det får man selvfølgelig ikke 5
kanaleer ud af, men man kunne jo forvente, at det kodede stereosignal så
ville lyde 'forkert' - netop fordi det er kodet...).

Til Klaus:

Holder du virkelig seriøst på, at man på analog vis - i hvert fald i
teorien - kan kode 5 *uafhængige* 20-20.000 Hz monosignaler sammen i 2 stk.
20-20.000 Hz kanaler og skille dem ad igen uden kvalitetstab? (Når jeg
skriver *uafhængige", så forestiller jeg mig f.eks. 5 helt forskellige
radiostationer - hver især i 20-20.000 Hz mono - kodet sammen på denne
måde...)?

- Martin.

Fra : Hauge

Dato : 08-03-09 11:49

Martin Christiansen wrote:
> [...]
> (Når jeg skriver *uafhængige", så forestiller jeg mig f.eks. 5 helt
> forskellige radiostationer - hver især i 20-20.000 Hz mono - kodet

Kanalerne i D.Pro.Logic er ikke alle sammen 20-20.000 Hz, prøv at finde data
på hvor stor båndbredde hver enkelt kanal har.
Og selvfølgelig kanalseperationerne..

Mvh Hauge

Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-03-09 12:15

> Kanalerne i D.Pro.Logic er ikke alle sammen 20-20.000 Hz, prøv at finde
> data på hvor stor båndbredde hver enkelt kanal har.
> Og selvfølgelig kanalseperationerne..
>
> Mvh Hauge

Hej, Hauge. Nu skal man jo ikke tro på alt, hvad der står i Wikipedia, men
http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Pro_Logic kan man læse om Dolby Pro
Logic II:

"In 2000, Dolby introduced Dolby Pro Logic II (DPL II), an improved
implementation of Dolby Pro Logic. DPL II processes any high quality stereo
signal source into five separate *full frequency* channels (left, center,
right, left surround and right surrond)".

Når de skriver "full frequency" kan jeg ikke få det til andet, end at de må
udnytte redundans i signalerne (hvilket er det samme som at sige, at der
ikke 100% kanalseparation - end ikke teoretisk).

-Martin.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-03-09 12:10

> [...]
> skriver *uafhængige", så forestiller jeg mig f.eks. 5 helt forskellige
> radiostationer - hver især i 20-20.000 Hz mono - kodet sammen på denne

Det kan man ikke.

Det man kan er at analysere et stereosignal og genskabe hvilke
højttalere man mener at lyden skal komme fra.

Det er og bliver gætteri og DSP processing.

http://www.axiomaudio.com/dolbyprologicII.html

Fra : Edward Jensen

Dato : 08-03-09 17:00

"Martin Christiansen" <martin@martFJERNinogkarin.dk> wrote in message
> 1) Det kan ikke lade sig gøre at encode/decode 5 *uafhængige*
> mono-lydkanaler på denne måde, vel?

Du kan sagtens opføre flere signaler i samme ledning og så separere dem igen
fuldstændigt forudsat, at du har moduleret komposanterne op på ORTHOGONALE
bærebølger. Det bruges tit. QAM er et eksempel herpå.

Fra : Peter Larsen

Dato : 08-03-09 18:26

Edward Jensen <edward@jensen.invalid> wrote:

> [...]

> dem igen fuldstændigt forudsat, at du har moduleret komposanterne op
> på ORTHOGONALE bærebølger. Det bruges tit. QAM er et eksempel herpå.

Og et ganske almindeligt telefon-modem.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Hauge

Dato : 08-03-09 18:29

Peter Larsen wrote:
> Og et ganske almindeligt telefon-modem.

Men får man så noget ud af det, hvis man ikke har en demodulator?

Mvh Hauge

Fra : Edward Jensen

Dato : 08-03-09 18:33

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> Men får man så noget ud af det, hvis man ikke har en demodulator?

Tjae.. så vidt jeg ved blev PAL signalet udvidet fra sort/hvid til farve ved
at modulere et baseband QAM chroma signal op på en bærebølge på 4.43 MHz og
superpositionere det oven i luminansen, således at dem, der stadig havde
sort/hvid-tv, stadig kunne se signalet.

Fra : Hauge

Dato : 08-03-09 18:37

Edward Jensen wrote:
> [...]
> bærebølge på 4.43 MHz og superpositionere det oven i luminansen,
> således at dem, der stadig havde sort/hvid-tv, stadig kunne se

Det er rigtigt nok, men man udvidede jo så den båndbredde som signalet
totaltset bruger, da det så ikke holder sig under de 2MHz som s/h-video ca.
fylder (efter hukommelsen).. Denne tråd handler om noget der kan være
indenfor de 20kHz og bruges som stereo når der ikke er en dekoder i bagdelen
af dette.

Mvh Hauge

Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-03-09 19:21

Denne tråd handler om noget der kan være
> indenfor de 20kHz og bruges som stereo når der ikke er en dekoder i
> bagdelen af dette.
>
> Mvh Hauge

Lige netop. Jeg vil meget gerne spore tråden tilbage på Dolby Pro Logic II
og hvordan den er enkodet - og specielt vil jeg gerne vide, hvad 'prisen'
for denne enkodning/dekodning er (for jeg mener stadig, at der må være en
'pris' (læs: et informationstab) for at presse 5 x 20-20.000 Hz ned i 2 x
ditto og tilbage igen).

-Martin.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-03-09 19:26

> [...]
> 'pris' (læs: et informationstab) for at presse 5 x 20-20.000 Hz ned i 2 x

Du har ikke 5 fulde kanaler, men kun effekter i de bagerste kanaler.
Effekter kodet ud fra stereosignalet, men i fuldt frekvensbånd.

Fra : Peter Larsen

Dato : 08-03-09 19:34

> [...]

> at der må være en 'pris' (læs: et informationstab) for at presse 5 x
> 20-20.000 Hz ned i 2 x ditto og tilbage igen).

Den grundlæggende pris antydes af ordet "logic", du kan ikke have
veldefinerede lige kraftige og forskellige signaler i alle kanaler samtidig.
Lidt mere antydes af ordet "dolby", bagkanal-signalet dolbyseres - jeg mener
det er en dolby b-afart - og overlejres stereo-signalet i modfase. Det gør
at det hele lyder kunstigt lyst, men effekter og efterklang bliver rimeligt
anbragt "udenfor" stereobilledet. Center giver sig selv .... det er det som
er helt ens i begge kanaler.

> -Martin.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-03-09 20:26

"Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> veldefinerede lige kraftige og forskellige signaler i alle kanaler
> samtidig. Lidt mere antydes af ordet "dolby", bagkanal-signalet

Hvad i alverden mener du med 'dolbyseres' - findes det ord?

- Martin

Fra : Peter Larsen

Dato : 08-03-09 20:36

Martin Christiansen <martin@martFJERNinogkarin.dk> wrote:

> "Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad i alverden mener du med 'dolbyseres' - findes det ord?

Ja, i lidt længere udgave hedder det "dolby enkodes", men dolbyseres er
bedre dansk. Det var noget man gjorde i gamle dage når man ønskede at
forbedre det tilsyneladende dynamik-område. Og det er yderst relevant at
gøre det med noget som lægges ind i differens-signalet, idet det har 10 dB
dårligere signal-støj forhold end sumsignalet har det i FM transmission. Det
duer ikke at have for meget støj på bagkanalerne, for så høres højtalernes
placering for nemt.

> - Marti

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-03-09 21:45

> [...]
> dårligere signal-støj forhold end sumsignalet har det i FM transmission.
> Det duer ikke at have for meget støj på bagkanalerne, for så høres

Jojo Peter, jeg kan skam godt huske både Dolby A, B og C.... Tak for info.

Fra : Karsten H. (7870)

Dato : 08-03-09 22:24

> "Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jojo Peter, jeg kan skam godt huske både Dolby A, B og C.... Tak for info.

ikke desto meget mere eller mindre bibringes vi (i hvert fald både
Klaus og undetegnede) stadigvæk intrykket af snurrerund-lyd ved blot et
sæt stereohøjttalere, så længe der er et surround-sound-signal. Det
være sig 5.1, 7.1., eller hvad det nu kan hedde.

Lige netop det fænomen bragte jeg selv til torvs for flere år siden
uden at kunne få et en-tydigt svar på, hvordan.

Ét gæt (kvalificeret) gik på, at de algoritmer, et snurrerund-lyd
signal var defineret eller kodet med, på en eller anden måde lod sig
dekodere og stadig gengive indtrykket af et snurre-rund-lydsignal i et
normalt stereo set-up.

Følgelig - lig Klaus - et sæt højttalere store nok, så man også undgår
en ekstra dyb-tonehøjttaler, er langt at foretrække, hvis man også skal
tale om Hi-Fi.

Jeg er altså heller ikke altid lige populær hos konen i valget af de
hæderkronede, gamle højttalere med 15" bas i 120 l. kabinetter, men så
tømmer jeg bare lige opvaskemaskinen en ekstra gang, så går det nok.

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-09 18:04

> Det forekommer mig alt i alt lidt magisk...

Det er simpelt:

http://www.howstuffworks.com/surround-sound.htm

/Allan

Fra : Klaus D. Mikkelsen