Massefylde af natriumacetatopløsning
Fra : Steen Hansen

Dato : 07-03-09 15:10

Kan nogen hjælpe med massefylden på en koncentreret opløsning af
natriumacetat i vand ved 100 gr. Celcius.
Oplysning står ikke i databog fysik kemi, og jeg har ikke haft held med at
google oplysningen

M.v.h.
Steen Hansen

Fra : (-Peter-)

Dato : 07-03-09 12:39

On 7 Mar., 15:10, "Steen Hansen" <re...@newsgroup.instead> wrote:
> [...]
> natriumacetat i vand ved 100 gr. Celcius.
> Oplysning står ikke i databog fysik kemi, og jeg har ikke haft held med at

er i hvert fald afhængig af koncentrationen.. hvad skal du bruge
oplysningen til?

google du sodium som er det engelske ord for natrium?

/peter

Fra : Steen Hansen

Dato : 07-03-09 23:27

"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 7 Mar., 15:10, "Steen Hansen" <re...@newsgroup.instead> wrote:
>er i hvert fald afhængig af koncentrationen.. hvad skal du bruge
>oplysningen til?

Ja, derfor spurgte jeg også på vægtfylden af en koncentreret / mættet
opløsning i vand ved 100 gr. Celcius. Opløseligheden ved 100 gr. C skulle
ifølge tabelopslag være 167 g./100ml, men jeg mangler vægtfylden for at
kunne regne på termodynamikken i en given volumen.

>google du sodium som er det engelske ord for natrium?

Ja, både på sodium acetate og natriumacetat, saturated solution m.m., men
ingen brugbar hit. - Havde håbet på, at noge her havde et bedre tabelværk
end jeg.

M.v.h.